Uusimmat

Dark Void -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

15.12.2009 13:54 Jukka O. Kauppinen

Capcomin Dark Void tuntuu olevan verraten niukalti tunnettu teos räiskintäpelien ystävien keskuudessa. Kummallista, sillä ensituntumalla pelissä ei ole mitään vikaa ja pr-tykitkin ovat olleet ahkerina. Tarina alkaa vahvalla scifilatauksella ja kehittyy nopeasti kokonaisten maailmojen kohtaloa syleileväksi science fiction –toimintapaketiksi.

Tutustuimme ennakon merkeissä Dark Voidiin ja sen olemukseen.

Dark Voidin tarina käynnistyy tyypillisen jännitystarinan meiningeillä, jossa katsojan silmille ladataan reilu annos myyttejä ja moderneja taruja. Eräs rahtarilentäjä lentää tuiki tavallista kuljetuslentoa naisystävineen jossain tuolla Karibian ja Atlantin suunnalla. Siellä Bermudan lähistöllä. Sitten… Sitten avautuu aika- ja avaruusreikä, joka imaisee jampan koneineen naisineen kaikkineen jonnekin ihan muualle. Jonnekin… Vieraaseen ja outoon paikkaan. Ihan noin vain.

Yllätyksiä pursuavan alun mittaan pelaajalle selviää, että hän on joutunut toiselle planeetalle, jossa käydään ankaraa sotaa robottimaisten ulottuvuusolioiden ja ihmisenkaltaisten humanoidien välillä. Mikä ikävintä, myös maapallo on osa tätä sotaa, tietämättään. Muukalaisolennot yrittävät raivata reittiä maapallolle, jotta se saataisiin vallattua parempiin lonkeroihin. Se ei ole pelaajan mieleen. Kotiinkaan ei pääse, joten tervetuloa vastarintaliikkeen riveihin.

Peli kuin leffa

Dark Void on heti alusta alkaen hyvin elokuvamainen peli. Tapahtumat etenevät kuin elokuvakäsikirjoituksen mukaan. Etenkin alkuvaiheessa pelin tarinaa aukaistaan jatkuvasti elokuvamaisilla kohtauksilla, joissa kamera siirretään leffatyylisesti kauemmas pelaajasta.

Tämä ei ole sattumaa, sillä Capcom on kehittänyt peliä ja sen käsikirjoitusta myös elokuva mielessään. Äskettäin onkeen tarttuikin Brad Pitt, jonka elokuvayhtiö Plan B Entertainment on varannut Dark Voidin leffaoikeudet. Pitt itse mielii elokuvan päähenkilöksi.

Entä itse peli? Toiminnallisesti se on näppärä yhdistelmä perinteistä räiskintää, johon on liitetty myös lentotoimintaa. Pelaajan hahmo on kuin muinaisen The Rocketeer –elokuvan sankari, joka pistää välillä selkäänsä rakettirepun ja kiitää ilmojen halki kamppailemaan pahan voimia vastaan. Natsien sijaan vastassa vain ovat avaruuden muukalaiset.

Toimivuudesta vain on vaikea sanoa lyhyen testauksen perusteella vielä mitään sellaista, jonka paikkansapitävyyden voisi vannoa käsi Raamatulla. Maassa tapahtuva seikkailu third person –perspektiiveineen ja räiskintöineen on tyypillistä toimintaseikkailua, joka ei eroa olemukseltaan merkittävässä määrin esimerkiksi Unchartedien tai Tomb Raiderien peruskaavasta. Vastassa vain on muukalaisia ja robotteja, joita vastaan taistellaan erilaisilla aseilla, kerätään kaatuneilta omilta ja vihollisilta uusia aseita ja ammuksia sekä etsitään reittejä eteenpäin. Välillä vähän tasapainoillaan ja mietiskellään, että kuinkas tuosta esteestä päästään yli tai ohitse.  Action tuntui toimivalta, etenkin kun seikkailuosuutta oli väritetty myös hieman Gears of Wareista lainatulla suojautumisella ja väistelyllä.

Tarinan edettyä pelaajasta tehdään futuristinen rocketeer-lentäjä, mikä tuo peliin uutta mysteeristä olemusta ja luo vahvan siteen sen tarinankerronnan ydinolemukseen, rajattomaan ja omituiseen Voidiin, joka yhdistää pelialueen kauempana sijaitsevat paikat.

Lentäminen on sekä keino matkata pelimaailmassa että osa sen toiminnallista pakettia. Kiitäminen kun voi vaihtua välillä myös lentoräiskinnäksi ja erilaisten tehtävien suorittamiseksi. Kokeiltaessa lentämisestä oli kuitenkin vaikeaa saada kunnon tuntumaa, sillä kokeiltavissa oli lähinnä muutamia suoraviivaisia ”ammu vihollisia niin maan penteleesti” –tehtäviä. Jotenkin ajatus siitä, että yksinäinen panssaroitu lentosotilas pystyy kääntämään ilmataistelun kulun ja tuhoamaan vaivatta kymmeniä vihollislentokoneita, tuntuu vähän yliammutulta. Lentotehtävät olivat ihan viihdyttäviä, mutta niistä löytyy muitakin haasteita, muuten ne käyvät nopeasti yksitoikkoisiksi.

Yksi peli, mielenkiintoiselta vaikuttava tarina ja kaksi täysin erityyppistä pelitilaa, siinä Dark Voidin lähtökohta. Ainakin pelin alun käsikirjoitus ja elokuvamainen toteutus tuntuivat hyviltä, mutta millaiseksi paketti muovautuu tapahtumien etenemisen myötä? Se on vielä arvoitus. Kuvista päätellen luvassa on kuitenkin jos jonkinlaisia käänteitä ja muukalaiskohtauksia. Juoksuräiskintä toimi hyvin ja viihdytti, lentotoiminta sen sijaan ei oikein iskenyt. Toivottavasti alkuvaikutelma oli harhaanjohtava ja siitäkin löytyy vielä punainen lanka.

Tarinallisten toimintaseikkailujen ja scifistelyjen ystävien kannattaakin laittaa Dark Void jo tarkkailulistalleen. Peli tuntui raapaistun perusteella riittävän mielenkiintoiselta, jotta sitä uskaltaa odotella jännityksellä. Tammikuu on kuitenkin haastava julkaisuhetki, sillä joulu ja alkuvuosi ovat täynnä upeita ja hypetetympiäkin teoksia. Pelin on siis syytä olla todella kova veto, että se huomataan.

 

Tekijä: Airtight Studios
Julkaisija: Capcom
Testattu: Xbox 360
Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.darkvoidgame.com
Jukka O. Kauppinen

 

 

 

 

Lue myös

Heavy Rain -ennakko (PS3)

Left 4 Dead 2 (PC, Xbox 360)

LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues (PC, PS2, PS3, Wii, Xbox 360)

Tekken 6 (PS3, Xbox 360)

The Saboteur (PC, PS3, Xbox 360)

Wii Fit Plus (Wii)