UUSIMMAT

Dead Island -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

01.09.2011 17:30 | Tero Lehtiniemi

Tekijä: Techland
Julkaisija: Deep Silver
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Ilmestyy: 9.9.2010
Pelaajia: 1, 2-4
Pelin kotisivu: http://www.deadislandgame.com
Testaaja: Tero Lehtiniemi

 

Zombiviihde ei ole elokuva- ja pelialalla se kaikkein omaperäisin lajityyppi. Resident Evilit, Left 4 Deadit, Dead Risingit ja monet muut enemmän tai vähemmän tämän genren alle putoavat pelit ovat kuitenkin onnistuneet aina jollain tavoin puhaltamaan uutta liekkiä virettä aihepiiriin, jonka tärkeimmät tehokeinot elokuvapiireissä tuntuvat olevan tissit ja yhä suurempi määrä gorea. Joista kumpikaan ei tietenkään ole missään tapauksessa väärin.

Jo puoli ikuisuutta, eli viitisen vuotta työn alla ollut Techlandin Dead Island on viimein valmistumassa, ja se on selkeästi kisaamassa syksyn zombipelitittelistä Frank Westin seikkailuja jatkavan Dead Rising 2: Off The Recordin kanssa.

Vakavahenkisyys ja zombiviihde istuvat yleensä huonosti yhteen, ja niinpä tätä on Dead Islandissakin vältelty viimeiseen asti. Se sijoittuu trooppiselle, rikkaiden ja menestyvien suosimalle lomasaarelle, jossa pääsankarimme sammuu alkoholin- ja lääkkeidentäyteisen illan päätteeksi. Kun tämä herää, luksuslomakohteessa on kirjaimellisesti helvetti irti, kun zombilaumat jahtaavat harvoja eloonjääneitä.

Puremalla tarttuva zombievirus ei jostain syystä tepsi sankariimme, joten tästä tulee luonnollisesti saaren asukkaiden paras ja ainoa toivoa selviytymiseen. Esteenä pelastumiselle on vain ja ainoastaan tuhansittain zombeja, tosin huhujen ja alkuvaiheen epämääräisten äänilokien perusteella zombi-infestaation takana olevaan rumaan salaisuuteenkin joudutaan perehtymään.

Testaamassamme ennakkoversiossa oli ikävästi tikittävä tunnin aikaraja, mutta sen aikanakin sai jo varsin hyvän yleiskuvan siitä, mitä Dead Island sisältää. Ennen pelin alkua pelaaja valitsee itselleen hahmon neljästä vaihtoehdosta: tarjolla on niin lyömäaseisiin erikoistunutta lihaskimppua kuin tikareiden viskomisessa pärjäävä kiinalaistyttökin.

Tuomiopäivän airot

Hahmon valinnalla on väliä, sillä trooppisella lomasaarella puissa kasvaa kookoksia, ei aseita. Niinpä ainakin alkuvaiheessa sankarimme käytössä olevat puolustusvälineet ovat kävelykeppien ja airojen kaltaisia tilapäisiä lyömäaseita. Tuliaseita ei juuri näkynyt, joten Left 4 Dead -henkistä lyijynkatkuista räiskintähurmosta hamuileville tarjolla näyttäisi olevan sitä kuuluisaa tyhjää arpaa.

Vaikka pohjimmiltaan Dead Island toimii kuin mikä tahansa ensimmäisen persoonan toimintapeli, löytyy pelin pohjalta vahvat roolipelijuuret. Niin vihollisten tappaminen kuin erilaisten pää- ja sivutehtävien suorittaminenkin nettoavat sankarimme tilille kokemuspisteitä, ja kun niitä on kasassa tarpeeksi, kasvaa kokemustaso. Hahmoilla on kolme eri taitopuuta, joihin panostamalla näiden ominaisuudet paranevat ja taidot kasvavat. Osa taidoista hyödyttää myös joukkuekavereita.

Niin joukkuekavereita? Dead Island on Left 4 Deadeille neljän eri pelihahmon ja ensimmäisen persoonan kuvakulmansa lisäksi velkaa myös moninpelikeskeisyyden. Zombinlahtaukseen voi parhaimmillaan osallistua neljä pelaajaa samanaikaisesti, ja osa lomasaarelle sijoitetuista haasteista on tarkoitettu nimenomaan useammille pelaajille.

Teoriassa yksinkertainen zombin tappomeininki saa roolipelimeiningin lisäksi yllättävää syvyyttä myös selviytymiselementeistä. Lähes tulkoon kaikki toimet, juokseminen ja aseilla huitominen mukaan lukien, kuluttavat pelihahmon kestävyyttä. Jos puhti on lopussa, niin jalka ei nouse eikä mela heilu. Kumpikaan niistä.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

Niinpä taistelussa joutuu taktikoimaan, sillä periaatteessa hitaat zombit ovat yllättävän hiljaisia, ja liian suuren lauman keskelle yhtäkkiä ajautuneelta sankariltamme voi yksinkertaisesti loppua puhti kesken kaiken. Jos näin käy, tuottaa se hengissäpysymisen kannalta ikäviä ongelmia.

Jotta homma ei menisi liian helpoksi, myös jo oletusarvoisesti melko onneton asearsenaali muuttuu vieläkin onnettomammaksi, kun peliin lisätään aseiden kestävyys. Periaatteessa yksittäisellä lyömäaseella ei ennen hajoamista tapeta kuin maksimissaan kymmenisen zombia, ja niinpä selviytymisessä olennaisena osana on myös uusien aseiden etsiminen: paljain käsin voi puolustautua, mutta ymmärrettävästi tämän menetelmän tehossa on toivomisen varaa.

Aivot narikkaan ja aurinkoon

Kaiken kaikkiaan Dead Island vaikuttaa ensimmäisen tunnin perusteella tervetulleelta lisältä zombipelien joukkoon. Taitopuut näyttävät tuovan mukavaa vaihtelua moninpeliin, ja avoimen tuntuinen pelimaailma rohkaisee tutkimaan. Aurinkoisen saarimiljöön ympäristö on yllättävän hyvin tasapainossa, tarjoten myös oman osansa klaustrofobisista, pimeistä surmanloukoista.

Pikaisen testauksen perusteella kovin syvällisiä analyysejä ei luonnollisestikaan voi heittää, mutta periaatteessa kuta kuinkin kaikki asiat ovat kunnossa. Se on nätin näköinen, tarjoaa kiinnostavaa tekemistä ja sitä eivät piinaa esimerkiksi Dead Risingien riivaamat ongelmat kontrolleissa ja sadistisessa tallennusjärjestelmässä. Se myöskin onnistuu välttämään syvästi inhoamani Left 4 Deadien hauskan ”tehokeinon”, eli ilman ennakkovaroitusta selän taakse jostain syntyvät satapäiset zombilaumat. Paketti pysyykin hyvin kasassa.

Jo näillä sanoilla voi sanoa, että zombipelien ystävien kannattaa pitää silmänsä auki. Mikään ei tietenkään vielä ole kiveen hakattu, mutta näillä eväillä täydellinen epäonnistuminen tuntuu epätodennäköiseltä.

Tämä jos mikä on paljon sanottua Techlandista, jonka viime aikaisiin mestariteoksiin lukeutuu muun muassa väärällä tavalla karmiva Call of Juarez: The Cartel. Joten perheenjäseniä en ehkä vielä kuitenkaan rupeaisi panttaamaan.

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteestahttps://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Dead Nation (PS3)

Dead Rising 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Left 4 Dead 2 (PC, Xbox 360)

Resident Evil 5 Gold (PS3, Xbox 360)

Lue myös

Bodycount -ennakko (PS3, Xbox 360)

Deus Ex: Human Revolution (PC, PS3, Xbox 360)

Driver: San Francisco (PC, PS3, Xbox 360)

Formula 2011 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad -ennakko (PC)

 

Keskustelu

Hassua, että tällaisesa ennakossa ei tämän kummemmin kuvailtu itse pelimekaniikkaa, miltä pelaaminen tuntui yms yms.

Pelottavaa, että artikkelissa, jonka nimi alkaa ”Five disappointing things” kerrotaan tarkemmin!
http://kotaku.com/5829491/five-disappointing-things-about-my-first-few-hours-on-dead-island (Hauskin, ja samalla realismin eniten tappavin, on Level Five Pipe. Miksei vaikka bonukset häviä ja damage laske, jos leveliä ei ole tarpeeksi?)

Neljäpäkki tilattu Steamista, ja nyt kituutetaan se viikko vielä, ja toivotaan, ettei peli ole täysin buginen ja ostajan katumus suuri. Toivottavasti tälle ei tapahdu Stalker: Clear Sky:ita tai Boiling Point: Road To Hell:eja.

Tämäpä ennakkotilattu kaverin kanssa juurikin tuon co-opin takia, joten toivottavasti tiedossa on tuntitolkulla hauskaa mäiskettä :)

Positiivinen artikkeli, innolla jään odottelemaan pelin julkaisua.

Muropaketin uusimmat