Uusimmat

Dead Space Extraction (Wii)

09.10.2009 18:10 Miikka Lehtonen

Dead Space, vuoden 2008 tunnelmaisin peli, ei ole välttämättä se ensimmäinen ehdokas perinteiselle kolikkopeliräiskinnälle. Tiivis tunnelma, jännittynyt hiippailu ja varjojen aiheuttamat sätkyt olivat alkuperäisen pelin vahvuuksia, mutta voiko niitä edes teoriassa siirtää räiskintäpeliin?

Tätä kuitenkin yritetään, vieläpä suurin elkein. Dead Space Extractionin kehutaan nimittäin olevan ”mediasarjan” täysipainoinen ja uusin osa. Kuulostaapa erikoiselta sekoitukselta.

Oli Dead Space sitten mitä muuta tahansa, ainakaan se ei ollut EA:lle yllätys. Softajätti oli jo ennakkoon päättänyt, että pelin ympärille leivottaisiin sarjakuvia, elokuvia ja muuta mukavaa käsittävä mediakokonaisuus. Tämä ajattelu näkyy ja tuntuu myös Dead Space Extractionissa, sillä vaikka kyseessä on kolikkopeli-tyylinen räiskintäpeli, itse toteutus on paljon halpoja räiskintähupeja syvällisempi.

Extraction ei suinkaan ole jatkoa Dead Spacen tarinalle, vaan sarjisten ja leffan tavoin kertoo pelin tapahtumia uudesta perspektiivistä. Peli alkaa kohtauksella, jossa tiedemiehet yrittävät valjastaa käyttöönsä oudon, hylätyltä planeetalta löytyneen monoliitin. Kuten kaikki alkuperäistä peliä pelanneet tietävät, homma menee hieman reisille ja kohta ollaankin keskellä lihaa repiviä mutanttihirviöitä. Voi tiede, minkä taas teit!

Tarinaa ja tulitusta

Dead Space Extraction lyö korttinsa pöytään heti kättelyssä. Siinä missä normaalissa kolikkoräiskinnässä toiminta alkaa sekunneissa, Extractionissa katsellaan minuuttitolkulla animaatiota ja keskustelua, ennen kuin aseeseensa voi edes tarttua. Tarinankerronta onkin merkittävä osa pelin tarjontaa ja ideana on selvästi houkutella alkuperäisen pelin ystävät tarttumaan koukkuun pistämällä syötiksi mahdollisuus nähdä ensimmäisen tarinan kulisseihin. Vaikka sitä ei ennakkoon uskoisikaan, keskustelua ja tarinaa on jopa enemmän kuin alkuperäisessä Dead Spacessa.

Kaiken löpinän takaa löytyy myös peli, joka noudattelee yllättävän uskollisesti alkuperäisen pelin linjauksia. Kysehän on toki aivan erilaisesta pelistä – nyt ei hiippailla käytävillä vaan hiihdetään automaattisesti pitkin planeetan pintaa räiskinen wiimotella kaikkea mikä liikkuu – mutta oleelliset Dead Space –kilkkeet on puristettu mukaan.

Tapahtumapaikan ohella aseet, henkilöt ja yleinen tunnelma ovat toki tuttuja. Plasma Cutterit ja muut aseet toimivat prikulleen kuten alkuperäisessä pelissä, joten raajojen irroittelu ja aseiden kääntely ovat yhä päivän teemoja. Myös työpukujen erikoisominaisuudet, eli telekineesi ja mahdollisuus hidastaa aikaa, kuuluvat arsenaaliin ja toimivat kuten sopii odottaa.

Tuloksena on sangen erikoinen räiskintäpelikokemus. Tauttoman räiskyttelyn sijaan tempo on hieman rauhallisempi ja peli palkitsee ajattelun sekä kaksinpelissä tiimityön. Ei kannata paukutella sokkona, kun pari paremmin tähdättyä laukausta tai oikein ajoitettu ajan pysäytyt hoitavat saman asian paljon paremmin.

Bonuspisteitä jaetaan myös hyvästä Wiimote-toteutuksesta. Peli vaatii kummallekin pelaajalle sekä peukkuohjaimen että itse kapulan ja ottaa molemmista täyden hyödyn irti. Lyhyen harjoittelun jälkeen homma sujuu kuin tanssi ja on yllättävän hauska ravistella valotikkuja henkiin tai käännellä aseita gangasta-tyyliin sivuräiskintää varten.

Joko se loppui?

Dead Space Extraction toistaa oikeastaan viime vuoden Dead Space –ilmiön. Tuolloin harva uskoi että EA:n, täyden noviisin, tekemä kauhuseikkailu voisi olla mistään kotoisin. Toisin kävi ja ne pirulaiset vedättivät meitä taas: en olisi uskonut, että kiskoräiskinnästä irtoaa näin paljon viihdettä ja ennen kaikkea hyviä ideoita. Se on ihme, miten paljon kevyt puzzle-ratkonta ja edes illuusio valinnanvapaudesta piristävät peliä.

Unohtaa ei sovi myöskään sitä, että peli on Wii-tekeleeksi tautisen hyvän näköinen. Grafiikka on komeaa, valoefektit kirjaimellisesti jotain mitä Wiillä ei ole ennen nähty ja peli pyörii vielä vakaan silkkisellä ruudunpäivitysnopeudella. Myös pelin äänisuunnittelu on Dead Spacen tavoin hyvää tasoa, joskaan toki samanlaista tunnelmaa ei räiskiessä pääse syntymään.

Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa. Koska peli nojaa niin vahvasti tarinaan ja skriptattuihin kohtauksiin, se on melkoista kertakäyttöviihdettä. Kun lopputekstit pyörivät, vieläpä turhan pian, peli tuntuu totaalisen nähdyltä.

Toisaalta tarjolla on hyvin toteutettu räiskintäpeli, jota on vielä doupattu sellaisilla aineksilla, joita genressä ei yleensä, jos koskaan, näe. Kokeilemisen arvoinen, varsinkin jos Dead Space on tuttu ja haluat nähdä, mitä oikeasti tapahtui.

 

Tekijä: Visceral Games / Eurocom
Julkaisija: EA
Testattu: Wii
Saatavilla: Wii
Pelaajia: 1-2 (sama kone)
Pelin kotisivu: http://deadspace.ea.com
Miikka Lehtonen

 

Toinen mielipide

Extractionia kokeillessani tuntemukseni olivat hyvin miikkamaiset. Peli eteni erittäin tarinavetoisesti ja tunnelmallisesti. Sitä voisi sanoa jopa pakkokokeiltavaksi Dead Spacen faneille, sillä tapa miten peli avaa viimevuotista peliä edeltäviä tapahtumia on upea. Tässä ei ole kyse ainoastaan mainiosta pelistä, vaan myös sujuvasta tarinankerronnasta, joka puree ainakin allekirjoittaneen tapaiseen raskaan scifin ystäviin.

Jukka O. Kauppinen

Lisää aiheesta

Dead Space (PC, PS3, 360)

Avaruudessa kukaan ei kuule huutoasi, väittää erään kuuluisan elokuvan kansi. Tämä saattaa olla totta, mutta kerrostaloasunnossa naapurit kuulevat huutosi erittäin hyvin. Dead Spacea pelatessasi vieläpä sangen säännöllisesti.

Melkoisena shokkina EA:n studion esikoisteos kauhun saralla osoittautuu erinomaiseksi ja tunnelmalliseksi peliksi, jonka parissa aikaa kuluu, joskin kauheissa tunnelmissa.

Lue myös

G.I. Joe – The Rise of Cobra (DS)

Halo 3: ODST (Xbox 360)

Prototype (PC, PS3, Xbox 360)

Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

WET (PS3, Xbox 360)