Deus Ex: Human Revolution Missing Link DLC (PC, PS3, Xbox 360)

26.10.2011 19:30 | Heikki Takala

Tekijä: Eidos Montreal
Julkaisija: Eidos Interactive
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: PC Window XP/Vista/7, 2 GHz dual core prosessori, 2 Gt muistia, NVIDIA GeForce 8000 tai vastaava, 2 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.deusex.com
Arvostelija: Heikki Takala

Deus Ex: Human Revolution oli juuri sopiva yhdistelmä vapautta ja valintoja.  Tulevaisuuden Detroit tarjosi suuren määrän tutkittavaa ja luettavaa, sekä lukuisia kiintoisia hahmoja ja sekavia salaliittoja.

Yksi osio jäi kuitenkin kertomatta. Jensenin hypätessä Belltower Associatesin Kiinaan kulkevaan laivaan tapahtuu aikahyppy, joka sivuutettiin emopelissä täysin. Missing Link tarjoaa raportin laivan tapahtumista, mutta kuinka käy hahmosuunnittelun, kun Jensen riisutaan niin Praxis-pisteistä kuin aseistaan?

Käytännön pakkoja

Missing Link tarjoaa selityksen Jensenin riisumiseen, vaikkakin ohuen. Jonkinlainen EMP-kenttä on sotkenut Jensenin augmentit. Se, miksi tällaista kenttää ei ole keksitty käyttää aiemmin jää kommentoimatta. Oli miten oli, Jensen vapautuu viimein kaappaajiensa kahleista. Jostain syystä sellin ovikin on unohtunut auki, ja ilmastointikanavien nuohous voi alkaa.

Kaikki mitä ennakossa jo sanottiin pitää paikkansa nytkin. Laiva on jo perusluonteeltaan ahdas paikka, eivätkä käytävät tarjoile juurikaan mahdollisuuksia reitin suunnittelulle. Eidos Montreal on ottanut ohjat tiukasti käsiinsä ja Missing Link keskittyy käytännössä pelkästään hiippailuun, toimintapelaajien jäädessä täysin paitsioon.

Tämä tuo mukanaan myös ongelmia emopelistä pitäneille. Human Revolution oli mahdollista läpäistä toimintasankarina, Missing Link taas pakottaa rakentamaan hahmoa kehittäjien tarkoittamalla tavalla. Laivalla, jonka joka toinen ovi on kolmannen tason hakkerointitaidon takana, on täysin turhaa opetella uudestaan asetaitoja. Varsinkin kun aseet ja luodit lasketaan ensimmäisen kahden tunnin ajan kahden käden sormilla.

Tämä ei luonnollisesti tarkoita, etteivätkö Rambo-henkiset herrasmiehet ja -naiset voisi jääräpäisesti sijoittaa joka ikistä Praxis-pistettä pistooleihin. Mutta turhaa se on. Jensen löytää kyllä hetken kuluttua haarniskansa laivan uumenista, joka auttaa hieman. Mutta vartijat ovat lukuisia, hyvin varustautuneita ja fiksuja. Missing Link parantaa vartijoiden tekoälyä ainakin näennäisesti, eivätkä ne tällä kertaa tyydy kökkimään suojassa ajoittain päätään nostaen. Vartijat osaavat nyt etsiä vaihtoehtoisia reittejä Jensenin luokse, ja ampuvat surutta haulikolla sankaria selkään.

Hiippailu on siis päivän sana. Sekä ilmastointikanavat. Käytännössä minne tahansa pääsee nyt jonkinlaista ahdasta putkea pitkin. Harmi vain että suuri osa on blokattu laatikoilla. Niillä isommilla, jotka vaativat juuri sen tietyn augmentin toiminnan. Tämä turhauttaa kerran jos toisenkin, ja paljastaa sen että sanoivatpa kehittäjät mitä tahansa, Deus Ex ei ole toiminta- vaan häivepeli. Vaikkakin loistava sellainen.

En valita siitä että Missing Link on käytännössä pelkästään hiippailua. Luultavasti suurin osa Human Revolutionin pelaajista oli hiippailun kannalla. Mutta tämä pitäisi tehdä selväksi. Praxis-pisteitä ei notku ihan joka nurkan takana, ja lisäosasta nauttiminen on suoraan verrannollinen sen kanssa mihin pisteet päättää sijoittaa. Luonnollisesti kenellekään ei tule ihan ensimmäisenä mieleen laittaa pisteitä korkealta putoamiseen, mutta seinien hajottamisen mahdollistava augment kuulostaa ahtailla käytävillä ihan validilta vaihtoehdolta. Sitä se ei kuitenkaan ole.

Mutta nyt saan lisäosan kuulostamaan jo pahemmalta kuin se on. Alussa Jensenille annetaan armeliaasti melkoinen määrä pisteitä respeccaukseen. On todennäköistä että pisteet humahtavat tasapuolisesti oikeisiin sekä vääriin taitoihin. Ja kunhan edes kolme pistettä menee hakkerointiin, niin Missing Link on varsin nautittava kokemus.

Puuttuvia renkaita

Missing Link kestää hieman pelaajasta riippuen neljästä kuuteen tuntiin. Luettavaa ja tutkittavaa on joka ikisen nurkan takana, ja jotkut uudet hahmot ovat varsin mielenkiintoisia tuttavuuksia. Lisäosa sisältää jopa pomovastuksen, joka poikkeaa virkistävän paljon emopelin omista.

Lukuisat e-kirjat sekä sähköpostikeskustelut syventävät puolestaan jo aiemmin koettuja tapahtumia, ja sisältävät paljon kieroa huumoria joka luultavasti aukeaa vain pesunkestäville sci-fi nörteille. Missing Linkin suurin ongelma on sen episodimaisuus. Sen voi käynnistää suoraan pelin päävalikosta ladattavan lisäsisällön alta, eikä peliä tarvitse pelata uudestaan päästäkseen ihmettelemään laivan käytäviä.

 

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Tämä tarkoittaa samalla kuitenkin sitä, ettei lisäosassa tehdyt päätökset vaikuta juuri mihinkään muuhun kuin lisäosaan itseensä. Aseet tai tavarat eivät periydy takaisin emopeliin, ja Jensen herää laivasta sillä kokoonpanolla jolla hän siihen astuikin. Tämä on täysin erilainen tapa lähestyä lisäosaa kuin esimerkiksi Mass Effectin Lair of the Shadow Brokerissa, jonka päätökset kantavat suoraan pelin kolmanteen osaan saakka. Sääli, Missing Link olisi varmasti voitu sisällyttää emopeliin pienellä hiomisella. Nyt se on vain episodi ja pysyy sellaisena.

Itsenäisenä osana se on kuitenkin kelpo viihdettä Human Revolutionin ystäville. Älkää silti odottako liikoja. Se on pohjimmiltaan vain todella pitkä sivutehtävä, ei enempää eikä vähempää. Itse jään suurella mielenkiinnolla odottamaan nyt, aikooko Eidos jatkaa episodimaisia lisäosia. Ja aikooko se kenties kertoa tarinaa Jensenin pilotista, jonka kohtalo jätettiin emopelissä, jos ei nyt epäselväksi, niin ainakin hieman auki.

 

Lisää aiheesta

Deus Ex: Human Revolution (PC, PS3, Xbox 360)

Deus Ex: Human Revolution (PC)

Deus Ex Human Revolution: The Missing Link -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Deus Ex: Human Revolution – salat avautuvat haastattelussa (osat 1-5)

Lue myös

Battlefield 3 -moninpeliennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Battlefield 3 -yksinpeliennakko (PC, PS3, Xbox 360)

Forza Motorsport 4 (Xbox 360)

NBA 2K12 (PS3, Xbox 360)

Need for Speed The Run -ennakko (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Pro Evolution Soccer 2012 (PC, PS3, Xbox 360)

Ratchet & Clank: All 4 One (PS3)

The Cursed Crusade (PC, PS3, Xbox 360)

Uncharted 3: Drake’s Deception (PS3)

 

Keskustelu

Minä ainakin tykkäsin tuosta, tosin DLC avasi enemmän kysymyksiä lopuksi kuin mihin se vastasi tai sitten minulla meni jotain todella pahasti ohi.

Henkilökohtaisesti minua häiritsee hyvin paljon että emopeliin tieten tahtoen jätettiin juonellinen aukko joka myydään pelaajalle jälkeenpäin. Aivan sama vaikka se tehtiinkin (Olettaisin?) oikeasti pelin julkaisun jälkeen toisin kuin suurinosa muista ”DLC” paketeista. Nyt kun ei kuitenkaan ole kyse mistään sivutehtävästä tai muuta pääjuoneen liittymättömästä asiasta vaan ihan kylmästi pääjuonesta lohkaistusta palasesta, joka jälkeen päin myydään taktiikalla ”Haluatko tietää siihen pääjuonen aukkoon kuuluu? Osta se kympillä!”..

Muropaketin uusimmat