UUSIMMAT

Dirty Bomb -ennakko (PC)

05.05.2015 20:00 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Splash Damage
Julkaisija: Nexon
Tulossa: PC – 2015
Testattu: PC Windows 8.1, Intel Core i5-4670k, 16 Gt muistia, GeForce GTX 970
Laitevaatimukset: PC Windows XP tai uudempi, 2,0 GHz dual core -prosessori, 2 Gt muistia, 256 Mt näytönohjain
Pelin kotisivu: http://dirtybomb.nexon.net
Testaaja: Miikka Lehtonen

”Sielu” on jotain, mitä on vaikea määritellä, mutta jonka puuttumisen huomaa kyllä välittömästi. Dirty Bombin tapauksessa ensi metreiltä alkaa tulla sellainen fiilis, että peliä on tehty enemmän menestyspelien ominaisuuslistoja tuijottamalla kuin luomisen innolla.

Tuloksena on peli, jolta tuntuisi tosiaan se kuuluisa sielu puuttuvan. Samoin kuin kaikki muukin annettava.

Dirty Bombilla on eräs pelihistorian parhaista nimistä. Dirty Bomb. Sano se ääneen. Eikö tule heti mielikuvia? Eikö tule heti sellainen olo, että tässä on – jumalauta – Videopeli isolla V:llä? Minulle ainakin tuli! Kun kehittäjänä oli vielä mainiosta Wolfenstein: Enemy Territorysta ja useasta vähän vähemmän mainiosta pelistä tunnettu Splash Damage, olin ennakkoon hieman innoissani.

Intoni kuitenkin hälveni nopeasti.

Omaperäisiä ideoita

Dirty Bombia katsellessaan on vaikea välttyä siltä fiilikseltä, että pelin suunnitteludokkari on kotoisin suoraan markkinointiosaston pöydältä. Oikeasti, tuntuu että sitä ei ole niinkään kirjoitettu kuin copypastettu menestyvien nettipelien ominaisuuslistoilta.

Kyseessä on luokkavetoinen ja tiimipohjainen nettiräiskintä, jossa olisi tarkoitus suorittaa erilaisia tavoitteita. Eräässä pelitilassa saatetaan pisteestä A pisteeseen B pommikärryä, jota vastapuoli yrittää sitten pysäyttää. Kuulostaako tutulta? Toisessa tilassa taas yksi tiimi yrittää asentaa pommeja kohdealueille toisten puolustaessa niitä. Voittaa voi joko räjäyttämällä pommin tai tappamalla koko vastustajan tiimin. Pelitkään eivät ratkea yhteen rundiin vaan ovat ”paras 11:stä” –henkisiä. Ihan kuin olisin tämänkin nähnyt jossain muualla?

Muita pelitiloja ei tällä hetkellä oikeastaan olekaan, sillä se kolmas tila on vain se sama Team Fortress 2:sta pöllitty kärrynsaatto sillä variaatiolla, että molemmat tiimit vuorottelevat hyökkääjinä ja voittaja onkin se, joka sai tavoitteensa suoritettua nopeammassa ajassa kuin toinen.

Omaperäisyys ei suinkaan lopu tähän. Tarjolla on neljään hahmoluokkaan jaettuja palkkasotureita, joilla kaikilla on olevinaan persoonallisuus. Löytyy lämäreitä, solttuja, pioneereja ja snipuja. Kustakin luokasta on kaksi hahmoa joiden merkittävin ero on se, mitkä aseet näillä on käsissä.

Seuraavaksi copypaste onkin siirtynyt toiseen genreen, sillä Dirty Bombin rahoitusmalli on pöllitty League of Legendsistä. Kullakin viikolla voi pelata vain paria pelin kahdeksasta sankarista, loppuja himoitsevien täytyy pulittaa massia. Uusia hahmoja avataan joko pelin sisäisellä valuutalla toooodeellaaa hiiiitaaaastiii (kun päivässä daily questeja tekemällä saa kauhean grindin jälkeen tonnin rahaa, 50 000 creditin sankari ei tunnu kovinkaan realistiselta tavoitteelta) tai Visaa vinguttamalla 5,99 – 9,99 euron hintaan.

Se toinen merkittävä käyttö rahalle on ostella tuhannen krediitin hintaisia varustepaketteja, joista ei suinkaan saa uusia aseita, vaan sattumanvaraisia varustekokonaisuuksia satunnaisille hahmoille. Etkö ole vielä avannut kranaatinheitin kädessä tetsailevaa naissoturia? Sitten et varmaan tee hänen vaihtoehtoisella loadoutillaan kauhasti, mutta ainahan voit ratkaista ongelman luottokortillasi? Olisin kovasti halunnut testata, ovatko loadout-kortit kertakäyttöisiä vai eivät, mutta vaikka poltin kaikki arvostelutilin rahat, en saanut yhtään varustepakettia käytössäni oleville hahmoille. Kiva ja hyvin suunniteltu systeemi, siis.

Retrohenkistä pelattavuutta, retrohenkistä toteutusta

Kun on päässyt alun tyrmistyksestään yli ja itse peliin, edessä on retrohenkistä pelattavuutta. Tempo on kova, sillä hahmot singahtelevat pitkin kenttiä kuin Doomissa konsanaan. Henkikin on herkässä, sillä kukaan ei kestä juuri osumaa, vaan parikin luotia riittää kellistämään sankarin. Ideana olisi, että lääkintämiehet voivat sitten nostella kaatuneita pystyyn ja pudotella parannustolppia, mutta käytännössä haulikko kädessä pupuhyppely kiinnostaa useampia lämäreitä enemmän kuin duunin tekeminen.

Sama vaivaa muutenkin koko peliä. On kohtalaisen turhauttavaa hävitä matseja sen takia, että muut tiimin jäsenet kuvittelevat pelaavansa deathmatch-peliä ja jättävät kaikki tavoitteet oman onnensa nojaan.

Tämänkin vielä voisi ehkä kestää, jos Dirty Bomb olisi edes hauska deathmatchinä, mutta kun ei se ole. Peli tuntuu olevan erittäin herkkä verkkoviiveelle ja ihan EU:n sisältäkin löydetyt serverit ovat usein turhauttavia. Omalla ruudulla lippaallinen näyttää osuvan edessä pomppivaan jantteriin, mutta todellisuudessa uhri ei ota juuri lainkaan vahinkoa.

Peli ei tunnu nykykunnossaan myöskään edes yrittävän tasapainottaa joukkueita, vaan on aivan rutiininomaista, että yhdessä tiimissä on kolme tyyppiä, toisessa viisi tai kuusi. Koita siinä sitten pelata.

On toki muistettava, että Dirty Bomb on vasta kehitysvaiheessa. Betassa. Voi olla, että se vielä paranee tästä reippaasti ja että ilmestyessään se on mielettömän hyvä ja tyydyttävä pelikokemus. Toivottavasti näin on. Nyt se on kuitenkin kaikkea muuta kuin. Miksi pelaisin kehnoa ja sielutonta räiskintäkopiota, kun tarjolla on lukematon määrä parempia ja omaperäisempiä vaihtoehtoja?

Niinpä. En minäkään keksi siihen mitään vastausta.

 

 

Lisää aiheesta

Analyytikko: League of Legends hallitsee MOBA-taivasta myös ensi vuonna

League of Legends (PC)

PowerPlay, nettipelien pelastus?

Team Fortress 2 saa taas lisäsisältöä faneiltaan

Team Fortress 2:n naiset, ne todella kääntää mun pään

Videopelisankarit esteettisen suurennuslasin alla