Uusimmat

Dragon Age 2 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

09.11.2010 15:07 Tero Lehtiniemi

Tekijä: BioWare
Julkaisija: Electronic Arts
Testattu: Xbox 360
Tulossa: PC, PlayStation 3, Xbox 360,
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://dragonage.bioware.com
Tero Lehtiniemi

 

 

Biowaren Dragon Age: Origins oli helposti yksi vuoden 2009 parhaista, ellei jopa paras peli. Eeppisen roolipelikokemuksen huonoimmiksi puoliksi jäivätkin hiukan vanhahtavan graafisen ulkoasun lisäksi oikeastaan vain keskimääräisesti heikkolaatuinen DLC-sisältö.

Niinpä jatko-osalta odottaa luonnollisesti paljon. Etukäteen kuului huhuja pelin yksinkertaistamisesta, mutta jokainen Mass Effect 2:sta pelannut tietää, että BioWaren suhteen tämä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Peli oli pelattavissa viikonloppuna pidetyillä DigiExpo-messuilla, missä Domen iskijät olivat luonnollisesti tulevan roolipelin ääressä.

BioWare oli itse pelin lisäksi paikalla edustettuna tuottaja Robyn Thébergen ja tuotepäällikkö Randall Bishopin voimin. Kovin teknisiä tai informatiivisia vastauksia kaksikosta ei valitettavasti saanut irti, pääosin pelin keskeneräisyyden vuoksi. Mitä reissusta siis jäikään käteen?

Dragon Age 2 ottaa jatko-osana hieman erilaisen lähestymistavan kuin edeltäjänsä. Ykkösosan hahmoa ei nimittäin siirretä uuteen peliin suoraan, vaan peli tarjoaa uuden, Hawke-nimisen päähenkilön. Hawke on ykkösosassa jyrätyn Lotheringin teurastuksesta selvinnyt Kirkwallin kaupungin sankari, joka on rodultaan ihminen. Vaikka Hawken rotu onkin ennalta määrätty, hahmoluokkaan ja sukupuoleen voi edelleen vaikuttaa.

Dragon Age -jatkumosta huolissaan oleville tiedoksi kuitenkin se, että peli kyllä lukee ykkösosan tallenteet. Originsissa ja Awakeningissa tehdyt päätökset näkyvät kakkososan pelimaailmassa, mutta kysyttäessä siitä ovatko vaikutukset varsinaista juonta muokkaavia vai kosmeettisia, todettiin vain etteivät he saa kertoa vielä.

Tämän voi käytännössä laskea myöntäväksi vastaukseksi, eli todennäköisesti päätöksillä on suurempi vaikutus kuin esimerkiksi kahden ensimmäisen Mass Effectin välillä oli.

Tarjolla ollut demo tyytyi lähinnä esittelemään pelin uusittua taistelumoottoria ja taitopuuta.

Päällimmäisenä Dragon Age II:ssa iskee silmään luonnollisesti grafiikka. Vaikka ulkonäkö ei olekaan roolipeleissä pääasia, ei hyvästä grafiikasta ole ainakaan haittaa. Grafiikka on Xbox 360:llakin olennaisesti terävämpää, hahmot on animoitu sulavammin ja mikä huomionarvoisinta, naiset näyttävät kauniimmilta. Origins, kuten muistamme, oli Morrigania ja paria muuta lukuun ottamatta surullisen kuuluisa varsin joustavasta määritelmästään termille ”kauniimpi sukupuoli”.

Keep it simple, stupid

Kaikesta erinomaisuudestaan huolimatta Origins kärsi taitojärjestelmän suhteen hieman samanlaisesta runsaudenpulasta kuin ensimmäinen Mass Effect. Loppua kohden pelaajan arsenaalista löytyi hirveä määrä taitoja, joita ei edes käytetty. Kakkososa yksinkertaistaakin taitopuujärjestelmää olennaisesti, mutta määrä on silti pidetty riittävän tuntuisena.

Pikaisen testauksen perusteella eniten niin sanottua rakkautta vanhoista hahmoluokista ovat saaneet roguet. En Originsissa oikein koskaan syttynyt niille, mutta uusilla ominaisuuksilla näistä heiveröisistä pikku takatuuppareista on saatu astetta varteenotettavampi vaihtoehto. Esimerkiksi vihollisen selkäpuolen hakemisesta ei enää tarvitse välittää: backstab teleporttaa automaattisesti pahiksen selkämykseen ja suorittaa toivottavasti mahdollisimman kuolettavan yllätysiskun. Lisäksi vorot voivat nykyään esimerkiksi loikata pois vaaran keskeltä.

Kun päähenkilö on selkeästi määrätty, tällä on vaikutusta myös dialogiin. Hawke on aina samalta taustalta, ja niinpä Mass Effect -tyyliin päähenkilön dialogit on nyt täysin puhuttu. Keskustelu itsessäänkin on kokenut muutoksia: pelaaja näkee nimittäin suoraan, mitä vastaa, ja millainen reaktio keskustelussa on todennäköisesti luvassa.

Myös henkilöiden välistä kemiaa ollaan kehittämässä. Originsin approve-järjestelmää on kehitetty niin, että pelaajan kommentit ja teot muuttavat ryhmän hahmojen suhtautumista joka liittolaisen tai kilpailijan suuntaan. Oletettavasti tällä tulee olemaan merkitystä, mutta jälleen tämänkin ominaisuuden tarkemmista vaikutuksista halutaan tässä vaiheessa olla hys hys hiljaa.

Pelin tarina on jaettu kymmenen vuoden ajanjaksolle, ja vuosien edetessä pelaajan teot ja tekemättä jättämiset tulevat muokkaamaan pelimaailmaa. Idea kuulostaa kiehtovalta, mutta kahden taistelupainotteisen testialueen perusteella tästäkään ei vielä voi sanoa juuri mitään.

Kaiken kaikkiaan Dragon Age 2 jätti itsessään todella hyvän fiiliksen. Kaikki tuntuu toimivan kauniimmin ja sulavammin, ilman fiilistä siitä että kyseessä olisi jonkun sortin Dragon Age Light. Lähinnä jäi kaipaamaan sekä pidempää testiaikaa että oikeita pelikehittäjiä jututettavaksi. Nyt testatessa heränneisiin kysymyksiin ei joko pystytty tai saatu vastata. Joka tapauksessa näyttää siltä että vuoden 2009 huippupeli on saamassa maaliskuussa arvoisensa jatko-osan.

 

Lisää aiheesta

Dragon Age: Origins (PC, PS3, Xbox 360) 

Dragon Age Origins: Awakening (PC, PS3, Xbox 360) 

Lue myös

Alan Wake: The Writer DLC (Xbox 360)

Deathspank: Thongs of Virtue (PS3, Xbox 360)

Fallout: New Vegas (PC, PS3, Xbox 360)

Front Mission Evolved (PC, PS3, Xbox 360) 

Just Dance 2 (Wii)

Last Window: The Secret of Cape West (DS)

Wii Party (Wii) 

 

Odotatko Dragon Age 2:sta?

Katso tilanne vastaamatta