Uusimmat

Dragon’s Dogma: Dark Arisen (PS3, Xbox 360)

21.05.2013 17:00 Tero Lehtiniemi

Tekijä: Capcom
Julkaisija: Capcom
Testattu:Xbox 360
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.dragonsdogma.com
Arvostelija: Tero Lehtiniemi

Viime vuonna julkaistu Dragon’s Dogma oli mielenkiintoinen, mutta omat ongelmansa omannut toimintaroolipeli. Synkkä jättihirviöjahti oli myös omalla tavallaan japanilainen näkemys eurotyylisestä roolipelistä. Muun muassa pienen maailmankartan piinaama peli olisi kaivannut lisäsisältöä jo aiemmin, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Dragon’s Dogma: Dark Arisen ei ole tavanomainen DLC-laajennus, vaan tavanomaista pienempään hintaan kaupattava itsenäinen peli. Dragon’s Dogmaa pelanneet voivat siirtää hahmonsa uuteen seikkailuun ja saavat vieläpä kaiken lisäksi ihan päteviä palkintojakin. Suurempi kysymys onkin se, että oikeuttaako uuden sisällön määrä noin kolmen kympin hintalapun.

Dark Arisen muokkaa peruspeliä muutamilta olennaisilta osilta. Ensinnäkin se helpottaa aiemmin vaivalloista matkantekoa huomattavasti. Peruspelissä ensimmäisellä läpipeluukerralla pelaajalla oli käytössään vain yksi, liikuteltava porttikristalli, jonka senkin sai käyttöönsä suhteettoman myöhään. Dark Arisenissä kristalleja on useampia, ja niiden käyttöön tarvittavia energiakiviäkin on kaupan pilkkahintaan ja riittävästi. Vaikka valikkojärjestelmää onkin hieman selkeytetty, ei loppuratkaisu vieläkään ole täysin tyydyttävä. Siirtyminen inventaario- ja pukeutumisvalikoiden välillä on vaivalloista, eikä perinteisessä inventaariomenussa voi esimerkiksi tutkia poimittuja varusteita tai laittaa niitä päälle. Tämä kun vaatii siirtymisen varsinaiseen equipment-tilaan, johon on aina mentävä vähintään kahden valikon kautta. Pieni juttu mutta tuntuu että siihen tuhlaantuu suhteettoman paljon aikaa.

Teknisellä puolella on tehty jonkin verran uudistuksia. Erillisen asennuksen vaativat korkearesoluutiotekstuurit ja japaninkielinen ääniraita ovat hyvä lisäpelikokemukseen, mutta parantuneella ulkoasulla on hintansa. Erityisesti kaupungeissa NPC:t piirtyvät ruudulle suorastaan piinaavan hitaasti, ja loitsuefektejä piinaavat toisinaan ärsyttävät grafiikkabugit. Ääniraita on sen sijaan kauttaaltaan laadukas.

Uuden version terävin koukku on kuitenkin uusi sisältö, josta leijonanosa sijoittuu uudelle Bitterblack Islen saarelle. Muutaman onnettoman NPC:n kansoittama saari on käytännössä yksi jättimäinen luolasto. Dragon’s Dogman suhteellisen lineaariseen luolastorakenteeseen verrattuna Bitterblackin luolat ovat pullollaan vaihtoehtoisia reittejä, piilotettuja aarteita ja salaisuuksia.

Kellarin pimeään kolkkaan

Kaikki muukin on suurempaa ja vaarallisempaa. Uudet hirviöt ovat entistä vaarallisempia: Elder Ogreilla, Gorecyclopseilla ja jättisusilla on lähes kymmenen terveyspalkkia, ja monet näistä hirviöistä tappavat jopa tasoa 60 hipovan hahmon jopa kertalaakista. Dragon’s Dogman pääosin mikkihiiri-tason haastavuuskäyrään verrattuna Dark Arisen kulkee huomattavasti kovemmalla vaihteella, ja sekä tämän että luolaston rakenteen ansiosta tunnelma on välillä lähempänä Dark Soulsia kuin alkuperäistä Dragon’s Dogmaa.

Vaarojen lisäksi myös palkinnot ovat parempia. Bitterblackin uumenista löytyvät kirotut varustekappaleet tarjoavat entistä tehokkaampia varusteita, aseita ja haarniskoja. Lisäksi tarjolla on uusia augmentteja, ja osa esineistä muuttaa vanhojen taitojen toimintaa tehokkaammaksi. Ikävä kyllä täysin uusia taitoja ei hahmoluokille ole tarjolla.

Bitterblack on selkeästi laadukkaampaa lisäsisältöä kuin post-gamen lähes ainoana viihteenä toiminut Everfall. Sen suunnittelu ja haasteet ovat laadukkaampia, ja sen suurin ongelma on satunnainen itsensä toistavuus. Osaa käytävien rakennuspalikoista käytetään liikaa, jolloin muutamat kerrokset näyttävät toisinaan liikaa toistensa kopioilta. Suurimmilta osin Bitterblack kuitenkin loihtii pelaajien eteen synkkiä, vaikuttavia ja vaihtelevia maisemia. Herkkänahkaisempi voisi valittaa myös luolaston varsin yllättäen kasvavasta vaikeustasosta, joka käytännössä pakottaa keräämään kokemustasoja. Siinä missä ylätasoilla pärjää nippa nappa tasolla neljäkymmentä, loppupomo tuottaa haastetta jopa tasolla 80. Bitterblackin tarjoama haaste ei kuitenkaan lopu tähän: läpipeluun jälkeen se täyttyy uudestaan entistä vahvemmilla hirviöillä.

Dark Arisenilla on käytännössä kaksi kohderyhmää: Dragon’s Dogmaa aiemmin pelaamattomille se on loistava mahdollisuus kokea paranneltu versio yhdestä viime vuoden parhaasta rooliseikkailuista. Dragon’s Dogmalle sydämensä menettäneille se tarjoaa uutta, entistä haastavampaa pelattavaa. Pelkkää Bitterblackin kertaläpäisyä suunnitteleville se kuitenkin saattaa olla hiukan kallis kokemus.

 

Toinen mielipide

 

Lisätietoja: Nelinpeli.com

 

Lisää aiheesta

Dragon’s Dogma: Dark Arisen –ennakko (PS3, Xbox 360)

Dragon’s Dogma (PS3, Xbox 360)

Domen toimituksen valinnat 2012, osa 2: mielenkiintoisin, pettymys, paras pahis…

Toimituksen suosikkipelit 2012: Miikka

Lue myös

Cities in Motion 2 (Mac, PC)

Dungeonland (PC)

Guacamelee! (PS3, PSV)

Metro: Last Light (PC, PS3, Xbox 360)

Resident Evil Revelations (PS3, Wii U, Xbox 360)

The Last of Us –ennakko (PS3)

 

Muropaketin uusimmat