Dungeon of the Endless (PC)

24.10.2014 18:30 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Amplitude Studios
Julkaisija: Amplitude Studios
Testattu: PC Windows 8.1, Intel Core i5-4670k, 16 Gt keskusmuistia, Radeon R9 280x
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP tai uudempi, 1 Gt muistia, NVIDIA GeForce 8600 GT, DirectX 9.0c -yhteensopiva näytönohjain, 500 Mt kiintolevytilaa
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, Early access -hinta 11,99 euroa (Steam http://store.steampowered.com/app/249050/?l=finnish)
Pelin kotisivu: Dungeon of the Endless
Arvostelija: Miikka Lehtonen

 

Dungeon of the Endless kuulostaa paperilla todella hämärältä peliltä. Kyseessä on Endless Space –strategiapelin sivuseikkailu, jossa unohdetaan suuret kuviot ja keskitytään todella pieniin: kaksi seikkailijaa, syöksynyt alus ja se sisältämät kauhut.

Avainsanoina voidaan mainita vaikka tower defence ja roguelike, mikä kuulostaa paperilla aika oudolta yhdistelmältä. Ja outo peli se onkin.

Olin itse myyty jo siitä lähtien, kun kuulin ensimmäistä kertaa hyvin löyhän kuvauksen Dungeon of the Endlessistä. Tower defence on genrenä jo vähän nähty juttu ja jos tarjolla ei ole jotain massasta poikkeavaa, koko roska saa mielestäni jo olla. Mutta Dungeon of the Endlessissä on. Se kun yhdistelee tower defenceen roguelike –piirteitä.

Roguelikellähän tarkoitetaan nykyään miltei mitä vain, mutta tässä tapauksessa avainsanoja ovat satunnaisuus, pysyvä kuolema ja armoton vaikeustaso.

Space Hulk

Perusidea on yksinkertainen: kaksi sankaria – jotka saa valita tai arpoa pelin myötä kasvavasta valikoimasta – on jumissa avaruusaluksen hylyssä, muinaisessa temppelissä tai muussa jänskissä tieteislokaatiossa. Edessä odottaa loputtomalta tuntuva nivaska tutkittavia huoneita, jotka kaikki sisältävät omia salaisuuksiaan ja vaarojaan.

Pelattavuus on sangen simppeliä. Valitse sankari ja klikkaa huonetta, johon haluat liikkua. Tekoäly huolehtii suunnilleen lopusta. Toki välillä klikkaillaan vähän ovea tai artifaktia, mutta mitään suurta mikromanagerointia ei tarvitse hoidella.

Omien hoksottimiensa ja aseidensa ohella sankarit voivat rakennella aluksen huoneisiin erilaisia viritelmiä, aseita, parannuskoneita ja muita erikoisuuksia. Mutta vain jos virtaa riittää alkupaikkana toimivasta generaattorista haluttuun huoneeseen asti. Ja sitähän ei usein riitä.

Tämä kuulostaa toistaiseksi vähän liikaakin tower defenceltä, joten hämmennetään hieman soppaa. Alus tosiaan koostuu lukemattomista huoneista, jotka kaikki ovat oletusarvoisesti kiinni. Tavoitteena on vain löytää reitti seuraavalle tasolle ja sitten kuljettaa aluksen virtakristalli sinne. Kaikki muu on ylimääräistä.

Ovien takaa paljastuu muinaisten sivilisaatioiden artifakteja, uusia esineitä, lisää resursseja ja tietenkin hirviöiden piilopaikkoja. Aina kun kartalta löytyy uusi hirviömesta, kaikki löydetyt spawnaavat pinon hirviöitä, jotka sitten lähtevät tyypistä riippuen hakeutumaan joko sankareita kohti välipala mielessään tai virtakristallia kohti pelin päättäminen mielessään.

Niinpä touhussa onkin vahvaa push your luck –meininkiä. Tie eteenpäin löytyy yleensä aika nopeasti, mutta toisaalta haasteet kasvavat taso tasolta. Niinpä ehkä nyt kannattaisi käyttää vähän ylimääräistä aikaa jo kestäviksi rakennettujen puolustusten lähellä ja availla lisää ovia paremman lootin toivossa. Toisaalta jokainen avattu ovi vie sankarit kauemmas turvaverkostosta, eikä sitä saa koskaan laajennettua niin nopeasti kuin haluaisi.

Ja niin käsillä onkin pirullinen dilemma. Yhtäällä itsesuojeluvaisto, toisaalla halu yrittää löytää uutta: uusia aseita, uusia teknologioita, uusia sankareita. Ja niin se peli sitten kerran toisensa jälkeen päättyy siihen, että kurottaa liian kauas, jolloin varmalta näyttänyt voitto muuttuu katastrofiksi sekunneissa.

Kun sitä voimakiveä sitten lähtee vihdoin saattamaan kohti kentän uloskäyntiä, on edessä uusi kakkakepponen: kun kristalli kulkee huoneesta toiseen, taaksepäin jääneiden huoneiden puolustukset sammuvat. Vihollisia kuitenkin spawnailee joka puolelle, joten pitäisi taas tasapainotella ripeän liikkumisen ja turvallisuuden välimaastossa. Kamalaa!

Vaikeustasonsa puolesta Dungeon of the Endless todellakin on roguelike, sillä se on ihan hirvittävän vaikea peli. Tarjolla on kaksi vaikeustasoa – helppo ja erittäin helppo – jotka eivät ole nimiensä väärtejä. Ensimmäisen peliviikon aikana pääsin pari kertaa kolmannelle tasolle, mikä ei vielä paljon lämmitä, koska niitä tasoja on oikeasti aika paljon enemmän. Vaikeustasoa voisi toki pudottaa helpommalle, mutta kunnia ei anna periksi.

Sitäpaitsi touhussa on koko ajan oppimisen meininki. Joka kerta pääsee vähän pitemmälle. Tai siltä ainakin tuntuu. Ehkä kyse onkin siitä, että koska luolastot ovat aina satunnaisia, joskus vain käy parempi tuuri ja tulee helpompi peli?

Koukussa olen, oli miten oli.

Varhain luolastoon

Kuten noin 95% muustakin Steamin nykytarjonnasta, Dungeon of the Endless on niin sanottu early access –peli. Se ei siis ole vielä valmis, vaikka peli julkaistiin Steam-palvelussa early accessina jo 2013 joulukuussa. Tästä huolimatta sitä myydään täyttä häkää, vieläpä aika korkeaan hintaan: peruspelistäkin saa pulittaa yli kympin.

Niinpä on mielestäni ihan perusteltua antaa tuomiota jo nyt, varsinkin kun peli on edennyt jo beta-vaiheeseensa. Suurin osa kamasta siis löytyy jo, mutta yksityiskohtia viilataan ja tuunataan vielä jatkuvasti parempaan suuntaan. Tiimi päivittää peliään säännöllisin väliajoin – joskin juuri kirjoitushetkelle on osunut pahaenteinen suvevaihe – ja pääasiallinen ongelma on se, että peliä ei ole paperilla paljon. Puolet luolastoista ja muista jutuista puuttuu. Samaten opasteet ovat vielä aivan vaiheessa. On vähän heikkoa kun ihan perustason juttuja (”miten pistän uuden aseen sankarini käteen?”) saa googlailla.

En ole myöskään ihan varma, mitä olen mieltä pelin tavasta käsitellä sankareita. Tarjolla on nippu erilaisia sankareita, joilla on omat ominaisuutensa ja omat varustetyyppinsä. Luolastosta droppailee kuitenkin myös kamaa, jota kukaan peliin valituista sankareista ei voi välttämättä käyttää. Koska niitä ei voi varastoida myöhempiä ajoja varten, jää ainoaksi käyttötarkoitukseksi myyminen. Ja kauppiaat ovat välillä harvassa.

Toisaalta itse olen pelannut nyt pari viikkoa aika totaalisen koukussa ja armottomasta vaikeustasosta johtuen en vieläkään ole nähnyt kaikkea, mitä tarjolla on. Siitä huolimatta olen myös pelannut tatti pystyssä. Suunnilleen joka päivä. Pahuksen hyvä peli ja jo tällaisenaan ostamisen arvoinen. Kaikki muu on bonusta.

 

Lisää aiheesta

Broforce-ennakko (Linux, Mac, PC)

Hatoful Boyfriend (Linux, Mac, PC)

Nether-ennakko (PC)

Spacebase DF-9 –ennakko (Linux, Mac, PC) Ridge Racer Driftopia – millainen ilmainen driftailupeli ylipäätään on/oli?

Sunless Sea –ennakko (Mac, PC)

The Long Dark -ennakko (PC)

 

Keskustelu

Pelin tekijöillä on niin monta rautaa tulessa, että eivät kerkeä tätä peliä varmaan koskaan saada valmiiksi.

Muropaketin uusimmat