UUSIMMAT

East India Company: Privateer (PC)

22.03.2010 17:00 | Juho Anttila

Suomalaisen Nitro Gamesin käyntikorttipeli East India Company oli kiinnostava, mutta lopulta kuivahko näkemys puisten laivojen valtakauteen. Kiintoisasta lähdemateriaalista ei saatu irti ihan kaikkea mahdollista.

Peliä on julkaisun jälkeen kuitenkin laajennettu ahkerasti uusia kampanjamuotoja tarjoavilla maksullisilla lisäosilla. Kokeilimme, miltä maistuu yksityisyritteliäisyyteen panostava Privateer.

Alkuperäisen East India Companyn tavoitteena oli ihan oman kauppakomppanian johtaminen parin paatin pikkupuljusta eksoottisten Intian ihmeiden maahantuontia hallitsevaksi jättiläiseksi. Samalla yritettiin pitää kruunu tyytyväisenä ja kilpailijat aloillaan. Sotimiseltakaan ei vältytty tilan ja resurssien käydessä vähiin.

Privateer muuttaa asetelmaa mielenkiintoisella tavalla. Nyt johdettavana ei olekaan kotivaltionsa tukea nauttiva kauppakomppania, vaan yksityinen yrittäjä. Rahaa olisi kerättävä niin paljon kuin suinkin kerkiää, mutta samalla on syytä vaalia suhteita isoihin poikiin. Kauppakomppanioiden monopoliasema sattuu kipeästi huonosti korttinsa pelanneeseen pikkufirmaan.

Kiire tienaamaan

Purjeidensa vetävyyttä pääsee kokeilemaan kahden kampanjan tai pidemmän hiekkalaatikkopelimuodon parissa. Ensimmäinen, vuoden 1630-1650 kattava kampanja sijoittuu aikaan, jolloin kauppakomppaniatkin vasta hakevat rajojaan. Merillä on vielä tilaa temmeltää, eivätkä kaikki Intian satamat ole vielä päätyneet suuryritysten haltuun.

Jälkimmäinen kaksikymmenvuotinen alkaa vuosisadan vaihtuessa 1700-luvun puolelle. Heikoimmat ovat jo pudonneet kelkasta, kilpailijat ovat voimakkaampia ja liikkumavaraa vähemmän.

Näkökulman vaihdos tekee pelaamisesta entistä tehtäväpainotteisempaa. Vallatut satamat myyvät tuotteita vain omalle komppanialle, joten lainkuuliaisen kansalaisen ainoa mahdollisuus on ladata panoksensa vapaiden satamien hyödyntämiseen tai heittäytyä isompien rengiksi heittämään pientä ja vähän suurempaakin rahtikeikkaa.

Elämä isojen puristuksessa ahdistaa helposti myös kaidan polun ulkopuolelle. Jos idän aarteita ei saa ostaa luvan kanssa, niin sitten vaikka väkisin. Salakuljetuksen tuotto-odotukset ovat korkeat, mutta kiinni jääneet jumittavat vankina pahimmillaan kuukausitolkulla.

Sotiminenkaan ei ole päässyt unohtumaan. Piraattiuhka pakottaa suojelemaan rahtiaan tykein, mutta sodanhaluinen amiraali voi myös heittäytyä itse merirosvoksi tai tarttua kauppakomppanioiden tarjoamiin hieman sotaisampiin tehtävätarjouksiin. Kidnappaukset ja vihollissataman sumputtaminen ovat arkipäivää tunteiden kuumentuessa Intian valtamerellä.

Pientä viilausta

Edellisestä piipahduksestani East India Companyn maailmaan ehtikin vierähtää jo tovi jos toinenkin. Olikin ilahduttavaa huomata, että muutamaan itseäni kaivertaneeseen ongelmakohtaan on puututtu.

Pelin tärkein ominaisuus, lastin ostaminen ja myyminen, on nyt entistä helpompaa. Lastiruuman saa täytettyä muutamalla napin painalluksella. Jokaisen tuotteen kohdalla näytetään myös selkeästi, mistä satamasta saa tavaralleen parhaan hinnan. Satamanäkymä on myös entistä selkeämpi, osittain siitäkin syystä, ettei kaupunkeja pääse valtaamaan Privateerissa omaan käyttöönsä lainkaan. Toiminta satamissa rajoittuukin kaupankäyntiin ja uusien laivojen tilaamiseen.

Meritaistelut ovat myös entistä sujuvampia, kiitos mahdollisuuden säätää taisteluiden nopeutta. Ominaisuus on ilmeisesti saatu myös pääpelin puolelle päivitysten mukana, mikä on hieno asia. Liian hitaat yhteenotot olivat yksi East India Companyn vähemmän hehkeistä ominaisuuksista.

Merielämä on kuivaa

Privateer keventää lompakkoa ostopaikasta riippuen noin kymmenen euron verran. Lisäksi tarvitaan myös alkuperäinen peli, vaikka lisäri toimiikin itsenäisenä teoksenaan sen sijaan, että emopeliin lisättäisiin ominaisuuksia.

Jos alkuperäiseen peliin ehti jo kyllästymään, ei rahalleen saa välttämättä juurikaan vastinetta. Privateer nimittäin ei tuo peliin kovin radikaaleja muutoksia. Uudet kampanjat ovat kestoltaan lyhyitä, eivätkä ne uudista peliä niin paljon, että niitä jaksaisi pyöritellä kovin montaa kertaa. Lisäsisällön määrä ja viehätys on sen verran vähäinen, että joku toinen olisi saattanut tarjota sen ilmaiseksi.

Perusongelma on nimittäin yhä se, että East India Company tuntuu kovin kuivalta, jopa virkamiesmäiseltä. Aivan kuin kyseessä olisi ohjelmademo, josta puuttuu peli. Yllätyksellisyys ja jännitys jäävät puuttumaan. Kun laivastokoon rajoitusten ja liian helposti selätettävän talousjärjestelmän kaltaisille ongelmille ei olla saatu parannusta, on lopputulos teknisesti pätevä mutta sisällöltään köyhä.

Niille, jotka yhä viihtyvät alkuperäisen pelin parissa, Privateer kelvannee silti hyvin. Tarjolla on samaa vanhaa hieman erilaisilla mausteilla. Erityismaininta on annettava Nitro Gamesin mielenkiintoiselle tavalla laajentaa peliään tällaisilla maksullisilla modifikaatioilla. Uudet näkökulmat samaan aiheeseen piristävät, mutta itse toivoisin, että pelikokemuksen pirstaloimisen sijasta palasista saataisiin koottua yhtenäinen kokonaisuus.

Nitro Gamesilla tuntuu olevan joka tapauksessa hyvä noste päällä. Mielenkiintoisia pelejä on putkessa useampikin kappale ja virheistä opitaan toivottavasti koko ajan. Tällaisenaankin East India Company lisäreineen tarjoaa mukavan, joskin ajoittain liian kuivan näkemyksen 1600-1700-luvun vaihteen merenkäyntiin.

Lue alkuperäispelin arvostelu tästä: East India Company (PC)

 

Tekijä: Nitro Games
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: PC Windows 7, Phenom 9850+, 4 Gt muistia, Radeon HD4870 X2
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP, Intel Pentium IV 1.6 Ghz tai vastaava, 1 Gt muistia, 128 Mt näytönohjain pixelshader 2.0 -tuella, 6 Gt kovalevytilaa, DirectX 9.0 -yhteensopiva äänikortti, DirectX 9.0c
Pelaajia: 1-10
Pelin kotisivu: http://www.eic-game.com/?page=privateer
Juho Anttila

 

Lisää aiheesta

East India Company (PC)

Vuosi 1600. Tie Intian eksoottisten rikkauksien luo on auennut. Vanhan maailman vaikutusvaltaisimmat valtiot aloittavat kilpajuoksun uusien tuottojen perässä ja kruunu valitsee juuri Sinut luotsaamaan yhtä Itä-Intian kauppakomppanioista.

Kotimaisen Nitro Gamesin esikoisteos East India Company sijoittuu aikaan, jolloin laivat olivat puuta ja miehet rautaa. Mutta onko suomipojan ruuti kuivaa vai uppoaako paatti ennen kotisatamaa?

Lue myös

Battlefield: Bad Company 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Cities XL (PC)

Final Fantasy XIII (PS3, Xbox 360)

God of War III (PS3)

Legend of Zelda: Spirit Tracks (DS)

StarCraft II -moninpeliennakko (PC)

Supreme Commander 2 (PC, Xbox 360)

Tropico 3 (PC, Xbox 360)

 

Keskustelu

@1 Itse tykkään hiekkalaatikkopeleistä ja ei tämä vaikuta ollenkaan huonolta, vaan oikeastaan aika lähelle sitä millaisen laivapelin haluaisinkin. Pitänee katsoa josko pelibudjetista riittäisi jo rahat tähänkin.

Nitro Gamesilla selvästi on ammattitaitoa takana, mutta ikävä kyllä peli ei iske. Jos haluaa samanlaisen ja paremman pelin, niin sitten Anno sarja. Olisi poikien kannattanut lähteä enemmän omaperäisemmälle polulle.

Muropaketin uusimmat