Uusimmat

Ennakko: Horizon Zero Dawn on PlayStation 4:n kauneimpia pelejä

21.02.2017 11:43 Eric Hartin

Horizon Zero DawnTekijä: Guerilla Games
Julkaisija: Sony
Testattu: PlayStation 4
Tulossa: PlayStation 4 (1.3.2017)
Pelaajia: 1
Testaaja: Eric Hartin

Ihmiskunta on tuhonnut itsensä aikakausia sitten. Jäljellä on vain raunioita, tuhkaa ja kone-eläinten valtaama maailma. Kukaan ei tiedä mitä on tapahtunut ja miksi, mutta varmaa on, että ihmiskunta on aiheuttanut itse katoamisensa.

Guerilla Games on työskennellyt Horizon Zero Dawnin kimpussa viimeiset viisi vuotta. Se on Guerillan toinen iso pelisarja, ja uusi päätuote Killzonejen rinnalle. Kuten Naughty Dog aikanaan, Guerilla haluaa kokeilla nyt siipiä uudenlaisten pelityylien saralla.

Horizon Zero Dawn on metsästäjätyttö Aloyn tarina. Matka alkaa aivan alusta, Aloyn lapsuudesta, joka toimii pelin opetusosuutena. Aloy oppii maailmasta ja paikastaan – ja miten ihminen selviytyy karussa koneiden valtaamassa maailmassa. Tyttö oppii myös maailman nokkimisjärjestyksen: hän kun on hylkiö, eikä kuulu oikein mihinkään paikallisen alueen heimoon.

Kuten roolipeliin kuuluu, dialogia on paljon ja alusta saakka Aloylle tulee vastaan tilanteita, joissa joutuu tekemään moraalisia valintoja. Autatko kaveria vai maksatko vanhoja kalavelkoja? Moisia tilanteita tulee vastaan jonkun verran, joskaan niiden vaikutukset tarinaan eivät vielä ole selviä. Selvää kuitenkin on, että pelaaja pääsee päättämään suhteellisen vapaasti siitä, miten Aloy reagoi tilanteisiin.

Horizon: Zero Dawn

Aloyta ohjataan kolmannesta persoonasta, luvassa on paljon säädettäviä kykypuita ja taistelu on monella tapaa tuttua juttua. Aloyn pääasialliset aseet ovat keihäs ja jousi, joskin muitakin vaihtoehtoja löytyy lingoista erilaisiin ansoihin. Jousi toimii kuten olettaa ja miekalla voi lyödä sekä heikoilla että vahvoilla lyönneillä.

Horizon Zero Dawnin pelattavuus on paljon velkaa monille muille avoimen maailman peleille, ja varsinkin Ubisoftin vastaaville. Mekaanisesti Horizon heittää sekoittimeen Far Cryta, Witcheriä sekä uudempia Tomb Raidereita, ja luo niistä omankaltaisensa yhdistelmän. Mitään varsinaisen uutta ei pelattavuuden saralla nähdä, mutta Guerilla on selkeästi yhdistänyt kilpailijoistaan parhaat palat. Hyvänä esimerkkinä tästä toimivat niin sanotut pitkäkaulat, eli kävelevät robottikirahvit, jotka auttavat avaamaan uusia alueita kartalta. Ratkaisuna tämä on hyvin Ubisoft-tyylinen, joskin jokaisen pitkäkaulan kyytiin kipuaminen on oma haasteensa.

Aina ei tosin tarvitse taistella. Luonto on täynnä korkeita ruohikkoja, joissa Aloy voi piilotella välttääkseen taistelun. Yhtenä aputyökaluna voi heitellä kiviä, joita heittelemällä voi harhauttaa vihollisia, kun pelaaja vaihtaa piiloa.

Horizon: Zero Dawn

Herkulliset lähtökohdat

Horizon Zero Dawnin ennakkoversiossa nähty osuus pelistä oli suhteellisen pieni. Aluetta kuitenkin piisaa vaikka muille jakaa, sillä nähty alue oli pieni poukama maanosasta, joita on parikin kappaletta. Ihan heti tutkittava siis ei lopu. Aloyn taitosetistäkään ei näkynyt kuin pieni prosentti, sillä taitopuista oli avattuna vain pieni osuus.

Se kuitenkin riitti vakuuttamaan Horizon Zero Dawnin kauneudesta ja myymään pelin. Se on nimittäin yksi kauneimmista peleistä, joita PlayStation 4:lle löytyy. Eikä sinällään ihme: Horizonia pyörittävä Decima-moottori on luotu alusta lähtien ottamaan kaiken juuri Sonyn alustasta irti.

Äänimaailma tuo oman lisänsä tähän. Luonto on täynnä erilaisia otuksia, joiden äännehtimiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Tämä auttaa varsinkin tilanteissa, jossa Aloy piilottelee ruohikossa – vaikka kamera ei näytä kaikkea, hyvin kuunteleva pelaaja tietää varmasti ympäristönsä.

Tutkivalle pelaajalle

Kaikki tämä on toimivaa, mutta Horizon Zero Dawnin suurin valtti on tarina ja maailma. Robottimaailmanloppuja on nähty peleissä ennenkin, hyvänä esimerkkinä Ninja Theoryn taannoinen Enslaved – Journey to the West. Horizon lähtee kuitenkin liikkeelle omista, herkullisista lähtökohdistaan, ja kokeilu jättää jälkeensä kutinan sen mysteerien selvittämisen perään.

Jo kertaalleen lopun partaalla käyneen maailman arvet näkyvät selvästi, vaikka katastrofin todellinen luonne on täysi mysteeri. Isoista mysteereistä toinen koskee päähenkilöä: omasta heimostaan karkottamisen takana on yleensä hirvittävä rikos, mutta Aloy karkotettiin jo aivan pienenä lapsena. Miksi näin on ja mitä tämä tarkoittaa suuremman tarinan ja sen mysteerien kulussa?

Horizon on varmasti suurta herkkua varsinkin pelaajalle, joka tykkää Witcher- ja Far Cry -tyylisestä maiden ja mantujen koluamisesta. Vaikka Horizonin pelijärjestelmä onkin jonkun verran kepeämpi, on Guerillan kehittämä maailma uskottavuudessaan upea.

Onneksi mysteerien avautumista ei tarvitse odotella enää kauaa, sillä Horizon Zero Dawn ilmestyy heti maaliskuun ensimmäinen päivä.

Domen virallinen arvostelu julkaistaan pelin julkaisupäivän tienoilla.

Horizon: Zero Dawn

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat