UUSIMMAT

Ennakkoarviossa The Elder Scrolls Online: Morrowind: ”Miellyttää varmasti faneja”

24.05.2017 23:18 | Miikka Lehtonen

Elder Scrolls Online: MorrowindTekijä: Bethesda
Julkaisija: Bethesda
Testattu: PC
Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One – kesäkuu 2017
Pelaajia: tuhansia
Muuta: Laajennus, vaatii alkuperäisen The Elder Scrolls Onlinen
Testaaja: Miikka Lehtonen

Bethesdan Elder Scrolls Online -pelin elämänkaari ei ole ollut helppo. Julkaisukunnossaan se oli kankea ja buginen tekele, jonka pelaajat suurelta osin hylkäsivät alta aikayksikön. Kehitys on sittemmin kehittynyt ja nyt julkaisun kynnyksellä oleva Morrowind-aiheinen lisälevy tarjoaa kultaisen toisen tilaisuuden.

The Elder Scrolls: Morrowind on monelle Elder Scrolls -sarjan fanille se kaikkein rakkain peli. Morrowindin rämeinen maailma jättisienineen ja muine outouksineen tuntui todella erilaiselta kuin perinteiset Tolkien-kopiot, ja kun itse pelikin toimi, mikäs siinä oli fanitellessa.

Tähän samaiseen fanituksen suoneen tähtäilee nyt myös Elder Scrolls Online, sillä Bethesdalla selvästi toivotaan kovasti, että Morrowind-nimi saisi pelaajat palaamaan pelin pariin. Pelkkään nimeen ei tarvitse kuitenkaan tyytyä, sillä Morrowind-lisälevy on selvästi tehty rakkaudella.

Elder Scrolls Online: Morrowind

Heti alkuun on tunnustettava, että en itse ollut koskaan suunnaton Morrowind-fani. Siinä missä jättisienet, valtavat hyönteiset ja muut outoudet vetosivat moneen muuhun pelaajaan, minut ne työnsivät luotaan. Pääsin siis itse lähestymään Elder Scrolls Onlinen Morrowind-lisälevyä ilman nostalgian tuomaa lisäviehätystä. Kun siis sanon, että juuri lisälevyn maailma on sen parasta antia, olen oikeasti sitä mieltä.

Lisälevy alkaa puisevissa tunnelmissa pelaajan haahuillessa pienellä ja karulla piraattien täyttämällä saarella, mutta jahka tutoriaalialueelta pääsee pois, Morrowind näyttää parastaan. Maailma on suuri, erikoinen ja täynnä sellaisia pieniä ja suurempia yksityiskohtia, jotka saavat varmasti Morrowind-fanit kehräämään.

Tämä on oikein hyvä ja Elder Scrolls Onlineen sopiva juttu, sillä pelin tavoitteenahan oli alunperinkin tehdä MMO-kokemus, jossa tavoite ei ole niinkään kivuta kokemustasolta toiselle kuin tutkia maailmaa kuin perinteisessä yksinpelissä konsanaan. Uskon, että tähän tarkoitukseen Morrowindin maisemat sopivat erinomaisesti.

Mukana on myös reippaasti pienempiä ja suurempia tarinoita, jotka tuntuivat testijakson perusteella olevan selvästi perustason MMO-huttua parempaa kamaa. Tästäkin siis peukkua.

Elder Scrolls Online: Morrowind

Eihän uusi ja uljas pelialue toki ole Morrowindin ainoa sisältö, sillä peliin lisätään myös uusi hahmoluokka, Warden.

Pelin perinteiseen tyyliin hahmoaan voi lähteä kehittämään useisiin eri suuntiin, sillä kovin druidihenkiset Wardenit voivat tankata, parantaa tai tehdä vahinkoa vihollisiinsa. Jäiset taiat ovat ihan kivoja, mutta itse tykkäsin enemmän eläinskilleistä. Kukapa ei haluaisi kutsua jättimäistä karhua tankkaamaan puolestaan, tai – Morrowindissä kun ollaan – antaa vihollisten maistaa Morrowindin karkeinta suolaa ja lähettää Cliff Racereita hyökkimään näiden kimppuun?

Aika tulee näyttämään, miten Wardenit lopulta pelin hahmovalikoiman joukkoon sopivat, mutta ainakin ideatasolla ne tuntuvat piristävän erilaisilta ja kiinnostavilta.

Elder Scrolls Online: Morrowind

Pelistä löytyy myös kokonaan uudenlaisia PVP-areenoita, joissa valtavien rintamataisteluiden sijaan käydään pienempiä ja rajatumpia matseja. Pelitilat ovat perinteisistä PVP-peleistä tuttua lipunryöstöä ja deathmatchia, joten ainakin vaihtelua on tarjolla.

Itse pelasin Morrowindiä käytännössä kuin yksinpeliä konsanaan, mutta jos ryhmätoiminta kiinnostaa, lisälevystä löytyy myös erityisen haastaviksi kehuttuja luolastoja ja raideja, joissa otetaan sitten kunnolla miehestä mittaa.

Morrowind vaikuttaa asialliselta lisälevyltä, joka tulee varmasti miellyttämään pelin faneja.

Mutta entä me muut?

Se onkin sitten hankalampi kysymys.