Uusimmat

Ensituntumat: Ensi vuonna ilmestyvä The Waylanders -roolipeli on tällä hetkellä aivan karmeassa kunnossa

04.07.2020 09:58 Joonas Pikkarainen

Early Accessiin saapunut roolipeli on tällä hetkellä liian rikkinäinen pelattavaksi.


Julkaisupäivä: 2021
Studio: Gato Studio
Julkaisija: Gato Studio
Saatavilla: PC (Windows, testattu)
Pelaajia: 1
Ikäraja: –
Peliä pelattu arvostelua varten: 4 tuntia


Early Access -peleistä on viime vuosina tullut pelialan uusi normi, jonka avulla studiot pääsevät ottamaan yleisön mukaan jo kehityksen alkuvaiheissa ja saamaan palautetta suoraan kohderyhmältä. Näkökulmasta riippuen kyseessä on joko törkeä rahastus tai yhteisölle suunnattu kunnioittava ele, mikä riippuu pitkälti varhaisversion pelattavasta laadusta. Joissain tapauksissa varhaisjulkaisu voi kääntyä jopa kehittäjiä vastaan.

Ja pahoin pelkään, että The Waylanders on yksi tällaisista kokemuksista.

Gato Studion tuleva roolipeli vaikuttaa lupaavalta paperilla. Esikuvina toimivat genren klassikkoteokset Baldur’s Gatesta Dragon Ageen, joita seuraten tarjolla on isometristä ropeilua läpi eeppisten tapahtumien jumalten noustessa sotaan ihmisiä vastaan. Maailma lainaa elementtejä kelttiläisestä mytologiasta ja keskiaikaisesta Euroopasta, jotka yhdistetään jonkinasteisella aikamatkailulla. Pelattavaakin riittää useiden eri rotujen, hahmoluokkien ja vaihtoehtoisten loppujen myötä – sitten joskus.

Tällä hetkellä pelattavana oleva versio ei sen sijaan lupaa hyvää.

Kyseessä on alfaversio, joka kattaa vain pienen osan ensimmäisestä luvusta. Allekirjoittaneen kohdalla ei tosin sitäkään, sillä parista sittemmin julkaistusta päivityksestä huolimatta peli kaatuu edelleen ensimmäisen tehtävän jälkeen, vajaan parin tunnin kokemuksen päätteeksi. Sitä ennen peli ennätti jo hävittää aiemman tallennuksen, jolloin pelattavaa katosi noin tunnin edestä. Toisin sanoen olen raapaissut The Waylandersista vain pintaa, vaikka pelattavaa on useamman eri alueen, tehtävän ja noin kymmenen tunnin edestä.

Mutta maksaisinko tästä juuri tällä hetkellä reilua kolmeakymppiä? En missään nimessä!

Tämä ei tietenkään poikkea juuri yhdestäkään varhaisversiosta, joiden idea on nimenomaan kehittäjien tukeminen jo pelin kehitysvaiheessa. The Waylandersissa on eittämättä potentiaalia, mutta sen nykyinen pelattavissa oleva versio on niin raakile, ettei se anna pelistä järin positiivista kuvaa. Pelattavissa oleva osio ei suinkaan ole edes päällisin puolin viimeistelty, vaan siitä puuttuu – ainakin oletettavasti – kokonaisia kohtauksia ja välianimaatioita, joita ilman kerronta tuntuu äärimmäisen surkeasti käsikirjoitetulta jo heti ensimetreiltä lähtien.

Tai toivon ainakin kovasti, että ongelma on nimenomaan vain näissä puuttuvissa kohtauksissa.

Eikä nähty pelasta juuri pelin muitakaan osa-alueita. Taistelu tuntuu äärimmäisen tökeröltä ja yksitoikkoiselta, vaikka hahmoja pystyy genrelle tyypillisesti kehittämään lisäkyvyillä ja muodostelmilla. Näillä ei vaan tunnu tällä hetkellä olevan mitään taktista virkaa. Hahmot jäävät myös alun perusteella turhan yliampuviksi persooniksi, mutta kerronnan sirpaleisuuden takia en halua tuomita heitä vielä tässä vaiheessa.

Tähän päälle voi listata vielä ison kasan muita varhaisjulkaisun ongelmia, kuten paikalleen jäävät kumppanit, jatkuvan kaatuilun sekä toistuvasti bugailevan käyttöliittymän, jonka vuoksi varusteita ei voi nostaa tai vihollisten kimppuun hyökätä ennen kuin pelin käynnistää uusiksi.

Visuaalisesti peli näyttää sentään ihan upealta, ja kelttiläiset maisemat ihmissusineen ja valtavine jumalineen vaikuttaa mielenkiintoiselta miljööltä. Ilmeestä puuttuu ehkä tietty persoonallinen säväys ja kaikki näyttää vähän turhan geneeriseltä, mutta lopputulos on silti nykyisen pelikokemuksen positiivisin osa-alue.

Suurena roolipelien ystävänä haluaisin antaa The Waylandersille mahdollisuuden, mutta tämänhetkinen versio tekee kyllä kaikkensa sen puolesta, ettei peliin halua edes koskea. Tähdennän jälleen, että tällaista pelikehitys oikeasti on, mutta näin kuluttajana on vaikea ymmärtää näin keskeneräisen siivun tuomista pelattavaksi. Bugeja korjaavia päivityksiä, lisää sisältöä ja niitä puuttuvia kohtauksia on tarkoitus lisäillä tosin viikkotahdilla, joten kokemus eittämättä paranee kuukausien edetessä.

Virallinen julkaisu nähtäneen alkuvuodesta 2021.

Henkilökohtaisesti suosittelen odottamaan suosiolla lopullista tuotetta, ellet sitten koe tarpeelliseksi tukea kehittäjiä jo tässä vaiheessa. Silloinkaan en välttämättä pelaisi itse peliä vielä tässä vaiheessa.