Uusimmat

Ensituntumat Tekken 8 tarjoaa tylymmän turpasaunan, jossa ei turhia torjuta

29.03.2023 16:00 Joonas Pikkarainen

Tekken 8

Muropaketti matkasi Lyoniin ottamaan turpaansa – ja testaamaan tulevaa Tekken 8:aa. Mustelmista toivuttua luvassa on entistä aggressiivisempi ja näyttävämpi jatkumo kehutulle taistelupelisarjalle.

Tämän hetken suurimpiin ja suosituimpiin taistelupelisarjoihin lukeutuva Tekken on valmistautumassa uuden sukupolven valloitukseen, kun Tekken 8 päästää ottelijansa kehään loppuvuodesta. Jo vuonna 1994 käynnistynyt pelisarja on ennättänyt kunnioitettavaan 30 vuoden ikään, mutta kehittäjät eivät ole antaneen tämän hidastaa taistelijaansa. Päinvastoin, Tekken 8 on itse asiassa jopa aiempia osia aggressiivisempi, mikä herättänee mielipiteitä fanien keskuudessa.

Muropaketti pääsi viime viikolla vierailemaan julkaisija Bandai Namcon Lyonissa, Ranskassa, sijaitsevassa Euroopan päätoimistossa testaamassa odotettua uutta osaa. Koko päivän mittaisessa testisessiossa päästiin mättämään arvon kollegoita turpaan ja aina välissä testaamaan myös Tekken 8:aa, josta oli tarjolla pelin kymmenen toistaiseksi julkistettua hahmoa.

Myönnettäköön heti alkuun, ettei Tekken ollut pelisarjana itselleni entuudestaan järin tuttu, joten eroja aiempaan on vaikea lähteä tekemään. Kehittäjien lupaama aggressiivisempi ote näkyi tästä huolimatta välittömästi, sillä uudet mekaniikat kannustavat pelaajia pysymään vastustajan iholla. Näistä tärkein on uusi aktivoitava Heat-mittari, joka aiheuttaa hieman vahinkoa jopa blokkaavalle ottelijalle ja tarjoaa entistä tehokkaampia liikkeitä.

Uusien erikoisliikkeiden lisäksi Heat-mekaniikan alaisuuteen on kätketty myös erillisen sprintti, jolla kyvyn aktivoiduttua voi kuroa välittömästi ottelijoiden välimatkan umpeen. Kyky ei kuitenkaan kestä loputtomiin, vaan sitä voi hyödyntää aktivointityylistä riippuen joko kerran tai kahdesti erikoisliikkeiden tekemiseen. Vaihtoehtoisesti tehokkaammat iskut voi jättää käyttämättä ja hyödyntää Heat-vaihetta pelkästään itseään suojelevan vastustajan vahingoittamiseen. Näin vastaanotettu vahinko on tosin palautettavissa takaisin, mikä kannustaa entisestään pysymään jatkuvasti lyöntiväleissä vihollisen kanssa.

Allekirjoittaneen kaltaiselle nyypälle uusi mekaniikka toimi mielenkiintoisena lisänä muutoinkin kiihkeän toiminnan kylkeen, mutta ammattilaisia katsellessa sitä hyödynnettiin runsaasti entistä pidempien kombojen suorittamiseen. Paikalla ollut tunnettu Tekken-kommentaattori mainitsi lisäksi jälkeenpäin, että Tekken 8:aan tehdyt muutokset muuttavat nykyistä metaa merkittävästi ja hän odottaakin innolla, kuinka puolustuspelityylistä tunnetut aasialaiset pelaajat ottavat vastaan uuden hyökkäävämmän pelattavuuden. Pelistä on muun muassa poistettu kokonaan joitain puolustusliikkeitä, mikä korostaa entisestään Tekken 8:n aggressiivisempaa otetta.

Heat-mittarin lisäksi myös edellisosasta tutut Rage Art -liikkeet tekevät paluun. Toisin sanoen kuolonkourissa taistelevat ottelijat saavat viimeisen energiarutistuksen, jolloin näille aktivoituu raivokas ja äärimmäisen tehokas erikoisliike. Ideana onkin antaa altavastaavalle pelaajalle vielä rehti mahdollisuus voittoon, ja useat matsit päätyivätkin huikeisiin nousuihin, jossa milliä vaille kuolemaa olleet pelaajat onnistuivat mätkimään itsensä voittoon.

Yhdessä nämä kaksi mekaniikkaa onnistuvat luomaan mielenkiintoisen taistelujärjestelmän, joka on rakennettu jo entuudestaan vakuuttavan pelattavuuden pohjalle. Tämä näkyy myös ottelijoissa, jotka lajityypille ominaisesti tarjoavat laajan kattauksen erilaisia pelityylejä. Esimerkiksi tiikerimaskinen King II luottaa vahvasti heittoihin, kun taas Jun Kazamalla on mielenkiintoinen parannusmekaniikka, jota tämä voi myös hyödyntää lyöntiensä boostaamiseen oman elinvoiman kustannuksella.

Kehittäjät pyrkivät myös tuomaan Tekken 8:aa lähestyttävämmäksi uusille pelaajille, joille tarjolle on erillinen Special Style -näppäinkartta. Monimutkaisten liikesarjojen opettelun sijaan avustettu järjestelmä sitoo lyöntipainikkeisiin hahmon muutamat erikoisliikkeet, jolloin mätkintä muistuttaa enemmän perinteisempää toimintapeliä kuin taistelupeliä. Tämä on lisäksi kytkettävissä päälle milloin tahansa L1-painikkeella, mikä omalla kohdalla johti monesti vahinkopainalluksiin kesken taistelun.

Tekken 8:n osalta kehittäjät ovat panostaneet erityisesti kilpapelaamiseen, mikä näkyy paitsi pelattavuuteen tehdyissä muutoksissa, myös visuaalisuudessa. Tuorein osa on tehty grafiikan osalta kokonaan uusiksi Unreal Engine 5:n pohjalta, joten kaikki hahmot ja taustat on työstetty kokonaan uusiksi. Taisteluja tyylitellään myös hidastuksilla sekä tietenkin näyttävillä erikoisliikkeillä, joilla katselukokemusta on pyritty elävöittämään. Tämä sai tosin kilpapelaajilta hieman ristiriitaisen vastaanoton, ja muutamat mukana olleet pitivät Tekken 8:aa jopa liian prameilevana.

Silti pelin ulkoasusta on vaikea löytää moitittavaa. Uusittu ilme on tyylitellyn realistinen, mikä näkyy niin yksityiskohtaisissa ottelijoissa kuin tuhoutuvissa taustoissa. Hahmojen pullistelut saavat verisuonet nousemaan ihon pintaan ja hien valumaan ohimoilla, minkä lisäksi otteluiden kulku näkyy hahmoissa. Paul Phoenix repäisee esimerkiksi omalla Rage Artillaan toisen hihansa irti, joten loppumatsi taistellaan tämän jälkeen hihattomana.

Kokonaisuus vaikuttaakin jo tässä vaiheessa loppuun asti hiotulta. Pelattavuudeltaan matsit ovat äärimmäisen responsiivisia ja tuntuvat ruudun toiselle puolelle saakka, kiitos muhkean äänimaailman. Ennen kaikkea vastaanotto oli perin positiivinen myös Tekkeniä ikänsä pelanneiden ammattilaisten keskuudessa, joten pelisarjan fanien ei kannata pelätä uudistuksia. Vaikka oma kokemukseni Tekkenin parissa ovatkin vähäiset, onnistui Tekken 8 vakuuttamaan pelisarjan hienouksista ja herättämään sisäistä taistelupelaajaa astumaan jälleen kerran areenalle.

Tekken 8 on kehitteillä PC:lle, PlayStation 5:lle ja Xbox Seriesille. Pelille ei ole annettu tarkkaa julkaisuikkunaa.

Joonas Pikkarainen

"Olen lähetellyt outoja raaputuksiani peleihin ja elokuviin liittyen Muropakettiin vuodesta 2018 alkaen. Läpi elämäni jatkunut intohimo on jostain syystä kiinnostanut myös TechRadarin, Pelaajan, IGN:n, KonsoliFIN:in ja muiden medioiden lukijoita, jotka ovat saaneet sietää turinoitani jo toista vuosikymmentä. Kun en kirjoita peleistä, elokuvista ja/tai teknologiasta, käytän kaiken vapaa-aikani näiden parissa. Pääväylien lisäksi meikäläistä voi seurata myös useimmissa sometileissä tunnuksella @Pjorkkis."

Muropaketin uusimmat