UUSIMMAT

Ensituntumat: The Surge 2 on kuin tulevaisuuden Dark Souls – Kädestä ei pidetä kiinni ja vaikeustaso vastaa tiilimuuria

07.08.2019 20:00 | Ilari Hauhia

The Surge 2 tekee heti ensimetreillä selväksi, ettei pelaajan kädestä todellakaan pidetä kiinni. Kyseessä on tulevaisuuteen vietyä Dark Soulsia muistuttava korkean vaikeustason teknomäiske, jossa yksikin virheliike voi johtaa kuolemaan.

The Surge 2:n tarina alkaa yhdellä pelien suurimmista kliseistä. Pelaaja herää muistinsa menettäneenä vankilasta. Maailma on mennyt heikun keikun, ja sekasortoisessa tilanteessa ensimmäinen tavoite on paeta vankilasta.

Mikäli ei ole varovainen, voi pakomatka katketa jo ensimmäiseen vastaan kävelevään vankiin, joka haastaa pelaajan tappeluun. The Surge 2:ssa lähes jokainen vastaan kävelevä rivivihollinen kykenee tiputtamaan pelaajan täysistä elämäpisteitä kuoleman porteille saakka, jos kamppailuun ei keskity kunnolla. Monista helpommista peleistä tutun hyökkäysnapin aivottoman hakkaamisen saa unohtaa heti kättelyssä. Pelin alussa kuolo korjaa todennäköisesti useamman kerran, varsinkin mikäli soulslike-genre ei ole entuudestaan tuttu.

Kuoleman jälkeen pelaaja herää henkiin edelliseltä lääkintäpisteeltä, jotka vastaavat käytännössä Dark Soulsien nuotioita. Edelliselle lääkintäpisteelle saattaa olla kohtuullisen pitkä matka, joten The Surge 2:n pelaajan kannattaa varautua, että samat kohdat ja viholliset joutuu todennäköisesti selättämään kerran jos toisenkin.

The Surge 2 ei opasta pelaajaa liiaksi myöskään tasosuunnittelussa.

Jo heti alun vankilassa voi joutua haahuilemaan hetken aikaa etsimässä mihin pelissä tulisi edetä, sillä The Surge 2:ssa ei ole monista nykyajan peleistä tuttuja opastenuolia tai muita helpotuksia. Pelin edetessä The Surge 2 vie pelaajan Jericho Cityn metropoliin, jossa eksyminen on sitten vieläkin helpompaa.

The Surge 2:n keskiössä on vastaan tulevien haastajien kanssa yhteen ottaminen futuristisilla miekoilla tai muilla lyömäaseilla. The Surge 2:n kamppailusysteemi perustuu pelin edeltäjän tavoin vihollisten heikkojen kohtien etsimiseen, oman pelihahmon kestävyyteen, iskujen combottamiseen ja ennen kaikkea vihollisen hyökkäysten väistelyyn ja torjumiseen.

Vihollisilla on sekä panssaroituja että suojaamattomia osia. The Surge 2:n PC-versiossa eri ruumiinosien läpi rullataan hiirellä ja vahingon maksimoimiseksi iskut kannattaa tähdätä suojaamattomiin paikkoihin. Vastustajilta voi myös katkoa kokonaisia raajoja ja näistä voi kerätä pelaajalle tarpeellisia resursseja.

Jokainen lyönti ja torjunta kuluttaa pelihahmon kestävyyttä. Mikäli kestävyysmittarin päästää nollille, jää pelaaja hetkeksi puolustuskyvyttömäksi. Lisäsyvyyttä kamppailuun antavat väistöliikkeet ja oikein ajoitetut torjunnat, joiden jälkeen pelaaja voi lyödä takaisin tavallista voimakkaamman iskun. Pelaaja saa heti alkumetreillä käyttöönsä myös oman dronen, jolla vihollisia voi ampua myös hieman kauempaa.

The Surge 2:n oppimiskäyrä on korkea, sillä ainakaan nykyisessä testiversiossa peli ei opettanut kamppailumekaniikkoja kovin perusteellisesti vaan ne täytyi hoksata itse. The Surge 2 julkaistaan kuitenkin vasta syyskuun 24. päivä, joten saattaa olla, että lopullisessa versiossa mekaniikat selitetään paremmin.

Kamppailusysteemi tuntuu toimivalta ja hauskalta, kunhan sen ideasta saa kiinni. Korkean vaikeustason myötä kuoleminen samalle viholliselle kerta toisensa jälkeen voi tuntua turhauttavalta, mutta toisaalta hankalan kohdan selättäminen tuntuu lopulta todella hyvältä. Onnistumisen tunne on koukuttava ja samaa haastavaa vihollista tekee mieli yrittää ”vielä yksi kerta” -periaatteella uudelleen ja uudelleen.

Aina kamppailu ei kuitenkaan ole aivan onnistunutta, sillä varsinkin tilanteet joissa pelaajan täytyy kohdata useampi vihollinen kerralla tuntuvat välillä epäreiluilta. Korkean vaikeustason soulslike-peleissä on hyvin tärkeää, että kuolema tuntuu aina omalta virheeltä. The Surge 2:n tapauksessa näin ei aina ollut.

Graafisesti The Surge 2 ei ole mikään varsinainen mestariteos. Tekstuurit kaipaavat ainakin nykyisessä testiversiossa hiomista. The Surge 2 näyttää graafisesti osin jopa vanhentuneelta.  Jericho Cityn harmaat betonimuurit ovat ankeita, mikä toki sinällään sopii The Surge 2:n dystopiseen teemaan.

Grafiikkojen keskeneräisyys ei kuitenkaan haittaa, sillä kamppailumekaniikat ovat jo nyt pääsääntöisesti hyvällä mallilla. Deck 13:lla on vielä reilu kuukausi aikaa hioa pelikokemusta ja mikäli aika käytetään tehokkaasti, voi lopputulos olla hyvinkin onnistunut.

Kokonaisuudessaan The Surge 2:sta onkin näillä näkymin kehkeytymässä kiinnostava soulslike-peli. Mikäli esimerkiksi Dark Soulsit, Bloodborne ja Sekiro: Shadows Die Twice sopivat omaan pelimakuun, kannattaa The Surge 2 lisätä omalle toivelistalle.