Uusimmat

Evolve (PC, PS4, Xbox One)

09.03.2015 19:03 Heikki Takala

Tekijä: Turtle Rock Studios
Julkaisija: 2K Games
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla: PC, PlayStation 4, Xbox One
Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, 2 Ghz neliydinprosessori, GTX 650 tai vastaava, 6 Gt muistia, 30 Gtlevytilaa
Pelaajia: 1, 2-5 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://evolvegame.com
Arvostelija: Heikki Takala

 

On oikeutettua odottaa suuria asioita Evolvelta. Sen tehnyt Turtle Rock Studios oli aiemmin vastuussa Left4Dead-sarjasta, joka käytännössä määritteli uudelleen yhteistyössä pelattavat räiskinnät. Evolvessa on kuitenkin vain vähän samankaltaisuuksia studion edellisiin projekteihin, ja näihin mieltyneet tulevat epäilemättä pettymään.

Evolve ei vaivaudu luomaan kehystarinoita. Neljä metsästäjää lähetetään hoitelemaan hirviöitä kaukaisiin siirtokuntiin, ja siinäpä se olikin. Hahmoista ja näiden taustoista saadaan irti pieniä palasia siellä täällä rupattelun muodossa, mutta mitään tarinaa on turha odottaa, saati sen kummempia kampanjoita. Tehtävät seuraavat toinen toistaan, ja vaikka vaihtoehtoisia tavoitteita periaatteessa tarjoillaankin, ovat ottelut silti samankaltaisia. Tapa hirviö. Tai metsästäjät, riippuen kummalla puolella seisot.

Leijonaa mä metsästän

Aivan ensin on parasta hoidella alta pois Evolven ympärille kasautunut DLC-kohu. Se on käytännössä tuulesta temmattu. Rahalla saa vain uusia skineja. Ei uusia kenttiä, ei uusia hirviöitä, eikä uusia aseita. Ainoastaan skineja. Näillä ei ole mitään tekemistä itse pelin kanssa, ja asiasta on turha jauhaa sen enempää. Turtle Rock on ilmoittanut uusien kenttien olevan ilmaisia tästä ikuisuuteen, joten luultavasti season passilla saa aikanaan vain uusia hirviöitä ja muutaman metsästäjän. Tästäkään ei juuri kannata huolestua, sillä hahmoluokkia on perusversiossakin tarpeeksi.

Evolve on yhteistyössä pelattava peli. Sooloilu ei onnistu, ei sitten millään. Metsästäjien puolella hahmoluokkia on neljä. Näitä ovat suhteellisen suoraviivaiset metsästäjä-, lääkintä-, tuki-, sekä hyökkäysluokat. Jokaiselle metsästäjälle on onnistuttu luomaan merkittävä rooleja. Jos yksikin hölmöilee, on peli usein menetetty. Hyökkäys- sekä lääkintäluokat lienevät melko suoraviivaisia kuvaukseltaan. Hyökkääjät ovat aina taistelun etunenässä, kun taas roolinsa ymmärtävä lääkintämies ymmärtää, ettei hänen edes kuulu vahingoittaa hirviötä. Kenties vain hidastaa sitä.

Hauskimmat pelattavat ovat metsästäjä sekä tukihemmo. Metsästäjän rooli on aluksi epäselvä, mutta se nousee nopeasti yhdeksi tärkeimmistä pelureista hirviön pysäyttävällä ansallaan, joka luo eräänlaisen areenan metsästäjien ja hirviön ympärille ja vangitsee otuksen lähitaisteluun. Tukijamppa puolestaan aloittaa yleensä siitä mihin lääkintämies lopettaa, sillä kun parannukset tyssäävät hirviön rusikoimaan lääkintämieheen, tukiluokka pystyy vielä luomaan suojakentän tämän ympärille ja pelastamaan hänet. Vaihtoehtoisesti tämä voi myös keskittyä pitämään hyökkääjää elossa.

Evolve tekee vaikuttavaa työtä pakottaessaan pelaajat yhteistyöhön. Jokaista hahmoa tarvitaan, ja yhdenkin tippuessa pois pelistä on yleensä viisainta vetäytyä. Tämä on hyvä puoli kavereiden kanssa pelatessa, mutta se on poskettoman typerää julkisissa peleissä, joissa sekoilun määrä ei ole julkaisun jälkeen pienentynyt. Useimmat eivät vieläkään suostu käyttämään mikkiä, eikä ole tavatonta nähdä metsästäjien katoavan kolmeen ilmansuuntaan välittömästi erän alun jälkeen. Tässä vaiheessa voi yhtä hyvin kirjautua pihalle, sillä jos Evolven perusfauna ei tapa sinua – ja varsin usein se tekee niin hirviö aivan varmasti tappaa. Ainakin päästyään kolmosvaiheeseen.

Godzilla ja kaverit

Siinä missä metsästäjät nojaavat yhteistyöhön, nojaa hirviö sooloiluun. Pelattavia hirviöitä on kolme, joista kaksi avautuu muutaman pelitunnin kuluttua. Heti alussa pelattava Goliath on kenties perinteisintä näkemystä edustava hirviö, joka viskoo kiviä ja syöksee tulta. Myöhemmin avautuvat Wraith ja Kraken. Wraith on ilmassa leijuva paikasta toiseen teleporttaaja, johon on käytännössä mahdoton osua. Krakenia voisi kutsua jonkinlaiseksi Cthulhun ja norsun risteytykseksi. Jokaisella on samankaltaiset AoE-hyökkäykset – olivatpa nämä sitten tulen syöksemistä tai samalan kutsumistä taivaalta, sekä omat erikoisuutensa, ja yhden opittuaan loput ovat melko luonnollisia hallita.

Hirviöiden ainoa haaste on pysytellä alkuun poissa metsästäjien jaloista. Tämän jälkeen voimat ovat jo sellaisella tasolla, että vähänkin huonommin pelaavat metsästäjät eivät mahda yhtään mitään. Tai jos olet Wraith, he eivät muutenkaan mahda yhtään mitään. Wraithin järjetön vahinko yhdistettynä näkymättömyysviittaan on automaattinen voitto, onneksi useimmat kokevat sen tylsänä mörrimöykkynä ja välttelevät sen valintaa. Tämä toivottavasti tasapainotetaan tulevaisuudessa.

Se mille en keksi tasapainotusta, on jokaisen matsin ensimmäiset kymmenen minuuttia. Hirviön ollessa ensimmäisellä tasolla sen ainoa prioriteetti on juosta karkuun, olipa pelimuoto mikä hyvänsä. Tasolla kaksi puntit ovat kohtuullisen tasan, tasolla kolme hirviöllä taisteleminen on jo läpihuutojuttu. Tässä piilee myös Evolven perustavanlaatuinen ongelma. Peruspeli menee näet näin: juokse karkuun kunnes olet tasolla kolme. Sitten voitkin wipettää metsästäjät.

 

Tehtävätyyppejä on muutamia. Munien tuhoaminen, haavoittuneiden pelastaminen, puolustus sekä tietysti metsästäminen. Mutta vaihtoehtoiset tavoitteet ovat valitettavan päälleliimattuja. Olipa kyseessä mikä tahansa pelimuoto, hirviön tappaminen tarkoittaa voittoa. Ja jos metsästäjät päättävät esimerkiksi tavoitella voittoa kaatuneiden pelastamisen tai munien tuhoamisen kautta, jää hirviö jonnekin taka-alalle kehittymään rauhassa.

Tämä on ongelma, koska yksikään pelimuoto ei millään ehdi loppua ennen kuin hirviö on tasolla kolme. Munat ottavat absurdin määrän vahinkoa ennen tuhoutumistaan, ja haavoittuneiden pelastaminen on erilaisten ottelua turhaan pitkittävien triggereiden varassa. Loppujen lopuksi on aina parempi idea jahdata hirviötä kuin tehdä mitään muuta. Tiimiä ei voi myöskään hajauttaa, sillä kuten sanottua, yhdenkin luokan puuttuessa taistelusta hirviö voittaa aina.

Joten olipa kyseessä mikä tahansa pelimuoto, puolustusta lukuunottamatta, kaikki muu on turhaa paitsi metsästäminen. Tämä luo ikävän syklin ja tekee pelistä sekä tylsän että itseääntoistavan. Jokainen ottelu on samanlainen ja jokaisessa vain juostaan ja otetaan muutaman minuutin hirviömatsi.

Asiaa ei juuri auta se, ettei kampanjaa ole. Siinä missä Left4Deadin tehtävät olivat piristävän erilaisia, ovat Evolven kartat kentästä toiseen samaa viidakkoa. Uusia aseita ei ympäristöstä löydy, eivätkä perusviholliset luo otteluihin minkäänlaista variaatiota. Ainoa asia miksi Evolvea kannattaa pelata on se, että se on hauskaa kavereiden kanssa. Toisaalta niin ovat miltei mitkä tahansa muutkin yhteistyöpelit, mukaanlukien Left4Dead, joka on nykyään käytännössä ilmainen.

Evolve on raikas idea, ja kun se toimii, se toimii hyvin. Sen ongelma on kuitenkin varsin perustavanlaatuinen: peli on rakennettu liian yksinkertaisen mekaniikan varaan. Se on mukavaa hupia yhdeksi viikonlopuksi, mutta on vaikea nähdä että tällaisenaan sen ympärille rakentuisi pitkä-ikäistä pelaajayhteisöä.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

CryEnginellä toteutettu Evolve on muuten suhteellisen kaunis peli jo nyt. Toisaalta sen ei pitäisi yllättää: CryEngine on pätenyt aina kauniiden viidakkomaisemien luojana. Ja Evolvessa niitä riittää!

Evolve marssii avaruusviidakossa Left 4 Deadin jalanjäljillä

Neljä vastaan yksi -asetelmaan nojaava hirviöjahti edustaa uuden aikakauden moninpelimättöä omaleimaisella käänteellä, mutta riittävätkö nokkelat pelimuotouudistukset nostamaan pelin nettiräiskintöjen kuninkuusluokkaan?

Mulkaisu: Evolve

 

 

Left 4 Dead on monellakin tavalla Dawn of the Dead: The Official Game. Pelin päähenkilöinä nähdään kvartetti epätodennäköisiä selvityjiä, kuin suoraan genren klassikkoelokuvista repäistynä.

Left 4 Dead (PC)

On vaikea uskoa, että siitä on vain vuosi, kun Left 4 Dead näytti pelaajille ympäri maailman, että zombikauhusta saa aikaan pahuksen hyviä pelejä.

Left 4 Dead 2 (PC, Xbox 360)

 

Lisää aiheesta

Call of Duty: Advanced Warfare (PS4, PC, Xbox One)

Far Cry 4 (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Resident Evil HD Remaster (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Saints Row 4: Re-Elected (PS4, Xbox One)

Shadow Warrior (PS4, Xbox One)

The Order: 1886 (PS4)