Far Cry 2 – moninpeli ja karttaeditori (PC, PS3, 360)

14.11.2008 14:40 | Antti Mutta

Aiempi Far Cry 2 -arvostelumme keskittyi puhtaasti yksinpeliin ja sen tapahtumiin. Mutta onhan pelissä myös mittava moninpeli sekä karttaeditori omien kenttien tekemiseen. Ovatko nämä vain lisäarvoksi luotuja lisukkeita vai kunnollisia kokonaisuuksia?

Far Cry 2:n yksinpeli oli lievä pettymys. Eikä kysymys ollut ainoastaan ennakko-odotuksista, joihin ei pystytty vastaamaan. Pelisuunnittelu ei vainyksinkertaisesti ollut samalla tasolla teknisen toteutuksen kanssa. Lyhyesti kiteytettynä Far Cry 2 on hyvä peli, joka olisi voinut olla niin paljon enemmän. Kannattaisiko peli siis hankkia pelkästään moninpelin johdosta?

Tuttua ja turvallista taistelua

Moninpeli on yksinpeliä toimivampi simppelistä syystä. Far Cry 2:ssa parasta oli toiminta ja taisteleminen. Näiden tiellä olivat tylsä tarina, samaa jauhavat tehtävät ja liian laaja pelialue. Moninpelissä kaikki turha on riisuttu pois ja sotimisesta on tehty pääasia.

Yhdessä voi taistella joko lähiverkossa useamman koneen kesken, ainakin PC:llä ja Xbox 360:lla, sekä laajemmalla skaalalla internetissä. Lähiverkkoa emme päässeet kokeilemaan. Pelimuodot lienevät kuitenkin samat kuin internet-pelissä.

Far Cry 2:n moninpeli luottaa tuttuun ja turvalliseen sekä pelimuodoissa että moninpelin rakenteessa. Tappomatseja ja lipunryöstöä tarjotaan taas. Uutta on vain kapinatila, jossa toisen tiimin kapteeni yrittää vallata kolmea aluetta. Voisi sanoa, että tekijät ovat pelanneet varman päälle.

Elämän pienet ilot

Sotimisessa parasta ovat yksinkertaiset asiat: vastustajan grillaaminen liekinheittimellä, päähän ampuminen tarkkuuskiväärillä ja vihollisen jyrääminen jeepillä. Peruskauraa siis, mutta väkevän taistelutunnelman ansiosta frägääminen maistuu mannalta.

Syvyyttä hommaan on haettua hahmoluokista ja kokemuspisteistä. Oman hahmonsa voi valita ennen matsia, mutta sen voi myös vaihtaa kesken kaiken. Muutos päivittyy kun viikatemies vie ja seuraavan kerran herää kuolleista.

Hahmoluokkia on kaiken kaikkiaan kuusi. Ainoana erona ovat aseet, joiden merkitys on melkoinen. Taisteluista kartutettavilla kokemuspisteillä ei muokata hahmoa vaan aseiden attribuutteja. Nopeaa tempoa painottavassa moninpelissä tämä onkin selvästi parempi ratkaisu.

Uusia pyssyjä ja pommeja voi puolestaan ostaa timanteilla, joita saa ansiokkaasta taistelemisesta. Tämä on mitä mainion porkkana pelitaitojen hiomiseen. Esimerkkinä rebel-hahmo voi vaihtaa liekinheittimensä tilalle singon yhden timantin luovuttamalla.

Tähän kohtaan on pakko mainita, että jostain syystä kokemuspisteet ja niillä nostettava hahmon taso ei suostunut tallentumaan arvostelukopiolla. Sama ongelma tuntuu häiritsevän nettifoorumien perusteella kaupan versiollakin pelanneita. On vaikea uskoa, että tämä olisi tarkoituksenmukaista.

Kartantekijäksi konsolilla

On selvää, että pelikarttojen rakentaminen on, ja tulee aina olemaan, helpompaa PC:llä. Ainakin niin kauan kuin konsoleista puuttuu hiiri- ja näppäimistötuki. Far Cry 2:ssa on kuitenkin yritetty tehdä puuhasta mahdollisimman sujuvaa.

Editori itsessään on uskomattoman monipuolinen ja selkeä. Pyöreästä menusta valitaan työkalut. Ruudulla näkyvää osoitinta ohjaillaan tikulla, työkalua käytetään oikealla ja vasemmalla liipaisimella. Toisella tatilla kamera liikkuu. Yksinkertaista ymmärtää, todella hankalaa taitaa.

Tästä hyvänä esimerkkinä allekirjoittaneen puolessa tunnissa väsäämä kartta, joka oli täysin toimiva tanner taisteluihin. Autio ja ruma, mutta toimiva. Tyylikkään ja taktisesti toimivan kartan tekemiseen menee takuuvarmasti kymmeniä tunteja jopa käyttöliittymän läpikotaisin opetelleelta.

Editorin suosiosta kertoo kaiken moninpelit, joista reippaasti yli puolet käydään kotikutoisilla kartoilla. Suurin osa on vieläpä vähintään yhtä hyviä, jos ei parempia, kuin pelintekijöiden puurtamat. Huikein näkemäni kartta sisälsi likipitäen oikean kokoisen Eiffel-tornin.

Far Cry 2:n moninpeli ja karttaeditori ovat melkoinen bonus viihdyttävän, vaikkakin puutteellisen yksinpelin rinnalla. Ovatko ne riittävä syy ostaa peli? Jos karttojen tekeminen kiinnostaa, niin aivan varmasti. Jos taas haluaa pelata ainoastaan moninpeliä, saattaa markkinoilta löytyä parempiakin vaihtoehtoja, kuten Call of Duty 4 tai Team Fortress 2. Joka tapauksessa molemmat täydentävät Far Cry 2:ta ja antavat syyn palata pelin ääreen, vaikka yksinpeli olisikin ollut pettymys.

Lue myös: Far Cry 2 -arvostelu

 

Tekijä: Ubisoft Montreal
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PC, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1-16
Pelin kotisivut: http://www.farcry2.com

 

Lisää aiheesta

Far Cry 2 (PC, PS3, 360)

Lue myös

Baja: Edge of Control (PS3, 360)

BioShock (PS3)

Fallout 3 (PC, PS3, 360)

Gears of War 2 (360)

LittleBigPlanet (PS3)

Saints Row 2 (PC, PS3, 360)

The Sims 2: Kodin IKEA-kamasetti (PC)