Uusimmat

Formula 2011 -ennakko (PC, PS3, Xbox 360)

24.08.2011 17:00 Heikki Takala

Tekijä: Codemasters
Julkaisija: Codemasters
Testattu: Xbox 360
Tulossa: 3DS, PC, Playstation Vita, PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 2 (samalla koneella), 2-16 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.formula1-game.com/uk/
Testaaja: Heikki Takala

Formula 2010 oli viime vuoden yllättäjä. Peliteollisuus ei todennäköisesti itsekään uskonut, että konsolimarkkinoilla olisi ollut tilausta vakavilla ajosimulaattoreille. Vielä vähemmän formuloiden kaltaisia superautoja simuloivalle pelille, joka oli vaikeusasteeltaan täysin anteeksiantamaton.

Arvio oli kuitenkin väärä. Petroolipäät innostuivat, ja peli myi yli kaikkien odotusten. Tästä rohkaistuneena Codemasters tuo markkinoille formuloinnin päivitetyn version. Ennakon perusteella kyseessä on pohjimmiltaan sama simulaatio kuin viime vuonna, mutta päivitettynä tämän vuoden säännöille.

Sunnuntaikuski

Saatan olla väärä ihminen formulan rattiin. Ensimmäinen saavutukseni Formula 2011 -pelissä oli ”Have You Considered Dirt3”. Pelitilini palkittiin kyseisellä saavutuksella noin kaksikymmentä minuuttia pelaamisen aloittamisesta. Vertailun vuoksi, ennakoinnin loputtua statistiikka kertoi, että keskimääräinen nopeuteni noin 30 kisassa oli 40 mailia tunnissa. Törmäyksiä oli puolestaan noin kuusikymmentä. En kuollaksenikaan ymmärrä kuinka kukaan pystyy pitämään näitä autoja tiellä.

Edellisestä voisi päätellä että oppimiskynnys on korkealla – ja se on. Formulat pitävät sisällään keskimäärin noin 750 hevosvoimaa. Nollasta sataan autot – tai raketit – kiihtyvät noin kahdessa sekunnissa.  Huippunopeus on 360 kilometriä tunnissa. Kuskien kokemat G-voimat ovat jo täysin naurettavia. Jarruttaessa g-voimia on noin neljä. Pahimmillaan ne ovat mutkissa noin viiden-kuuden luokkaa. Apollo 16 raketin pilotit kokivat mittausten mukaan noin seitsemän G:n rytinät laskeutuessaan takaisin maan ilmakehään.

Ja kaikki tämä tehdään avoautossa. Tiedättehän, sellaisessa jossa sateella edellä olevan kuskin kurat lentävät suoraan naamallesi. Ei siis ole ihme, että kokemattomat simulaattorien ystävät ovat hukassa formuloiden kanssa. Ja näin vaikeusaste kääntyy Formulan eduksi. Olettaisin että puhtaasti vedetty kisa ilman minkäänlaisia apuja on vähintäänkin hieno kokemus. Minä en siihen tule koskaan pystymään.

Tosissaan vaan ei vakavissaan

Siispä luojan kiitos avuista. Formula on edelleen vaikea simulaattori. Se ei anna anteeksi minkäänlaisia virheitä, ja vaatii satojen tuntien työn jotta auton hallitsee täysin. Onneksi tämänkin vuotinen painos auttaa aloittelijoita pääsemään alkuun. Joka ikinen apu jonka voi kuvitella on käytettävissä. Aina ajolinjoista automaattijarrutuksiin. Avut päällä ajaminen ei ole kuitenkaan missään mielessä hauskaa. Se on vain aluksi pakollista. Formula 2011 antaa kuskien laskeutua pehmeästi formuloiden maailmaan, ja luopua avuista oman taitonsa mukaan.

Tänä vuonna autoihin on päivitetty myös kiistellyt KERS- sekä DRS-järjestelmät. KERS on lyhenne Kinetic Energy Recovery Systemista joka käytännössä varastoi jarrutuksen luovuttaman lämmön ja antaa sen kuskin käytettäväksi nopeudenlisäyksenä. DRS puolestaan tarkoittaa Drag Reduction Systemia, joka käytännössä vähentää ilman formulan eteen luomaa kitkaa ja helpottaa ohituksia. Nämä olivat läsnä jo ennakkoversiossa ja toimivat varsin passelisti kolareiden aiheuttajina. KERSin luoma vauhti on tuntuva, ja vaatii käyttäjältä taitoa. DRS on puolestaan hallitumpi vauhdinlisäys ja muistuttaa monessa mielessä perinteisten autopelien imussa ajamista.

On vielä epäselvää kuinka ominaisuuksia saa käyttää Formula 2011:n varsinaisessa uramoodissa, sillä oikeissa kisoissa ominaisuudet ovat tarkoin säädeltyjä. Todennäköiseltä vaihtoehdolta tuntuisi, että ominaisuudet voi joko vapauttaa täysin tai ajaa oikeiden FIA:n sääntöjen mukaan.

KERSin ja DRS:n lisäksi Formula on perinteinen NHL-sarjan kaltainen päivitys edeltäjäänsä. Kaikki oikeat tallit ja kuskit ovat mukana, samoin joka ikinen lisensioitu rata. Käyttöliittymään on tehty joitakin viilauksia ja nyt esimerkiksi ajostrategian muuttaminen on tehty sulavammaksi. Polttoaineen rikastaminen on myös kuskin päätettävissä, mikä syventää kisojen strategista puolta ja kovimmalla vaikeusasteella on hanakka kuluttamaan moottoria. Uramoodi on luonnollisesti myös mukana mutta tämä ei vielä ennakossa toiminut.

Lyhyen testin perusteella Formula 2011 tulee tyydyttämään ensimmäisen osan faneja. Tekoäly on kunnossa, ja autojen fysiikat ovat erittäin realistiset, vaikka vauriomallinnus ei vielä olekaan aivan toivottu. 250 kilometriä tunnissa seinään päin ajamisesta luulisi koituvat muutakin haittaa kuin etusiivekkeen irtoaminen.

Uudessa osassa on kuitenkin jotakin kiehtovaa. Se tekee Formula-ajoista hauskaa ja herätti itsessäni saman tunteen, jonka koin ensimmäinen kerta Messerschmitin puikoissa IL-Sturmovikia lentäessäni. Vaikeaa mutta lumoavaa. Tämä on epäilemättä myös asia joka vetosi ensimmäisen pelin yleisöön. Burgerpelien loputtomassa suossa Formula 2011 uskaltaa olla haastava oikealla tavalla. Ja jos ihmettä ei tapahdu, niin fanit tulevat pitämään tästä. Lopullinen tuomio annetaan kuitenkin vasta pelin ilmestyessä syyskuun loppupuolella.

 

Lisää aiheesta

F1 2010 (PC, PS3, Xbox 360)

Pelaajan omaksuessa F1-kuljettajan roolin, hänen ei odoteta tekevän myös kilpainsinöörin ja mekaanikkojen töitä. Auton säätäminen hoidetaan pyytämällä omaa kilpainsinööriä vaihtamaan autoon senhetkiselle radalle eri olosuhteisiin sopivia säätöjä tai renkaita. Toki halutessaan voi itsekin hienosäätää esimerkiksi vaihdevälityksiä tai aurauskulmia, mutta aivan Crammondin tasoiseen nippelinviilaukseen ei pelaajaa päästetä. Myös telemetriakäyrien täydellinen puuttuminen on sinänsä harmi, koska niistä olisi hyötyä oman ajosuorituksen analysoinnissa.

Lue myös

Cars 2: The Video Game (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Dirt 3 (PC, PS3, Xbox 360)

E.Y.E.: Divine Cybermancy (PC)

MX vs ATV Alive (PS3, Xbox 360)

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad -ennakko (PC)

Shift 2 Unleashed (PC, PS3, Xbox 360)

Warhammer 40K: Kill Team (PS3, Xbox 360)

 

Muropaketin uusimmat