UUSIMMAT

FTL: Faster Than Light Advanced Edition (iOS, Linux, Mac, PC)

12.05.2014 14:50 | Miikka Lehtonen

Kehittäjä: Subset Games
Julkaisija: Subset Games
Testattu: iPad Air / PC Windows 8.1, Intel Core i5-4670k, 16 Gt muistia, Radeon R9 280x
Saatavilla: iPad, Linux, Mac, PC
Tulossa: Android
Laitteistovaatimukset: Windows XP tai uudempi, 2 GHz prosessori, 1 Gt muistia, 1280×720-resoluution näytönohjain
Pelin kotisivu: http://www.ftlgame.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

 

Parin vuoden takainen FTL oli monellakin tavalla merkittävä peli. Se oli ensimmäisiä todellisia Kickstarter-menestyjiä ja todisti monille, että idea toimi: saatiinhan sillä rahoitettua peli, jollaista ei muuten taatusti olisi julkaistu.

Nyt FTL nousee taas tapetille, sillä siitäon julkaistu paranneltu Advanced Edition, joka löytyy PC:n ohella myös iPadille.

Testailin arvostelua varten sekä FTL:n Advanced Edition -päivitystä, joka siis julkaistiin ilmaiseksi kaikille tietokoneversion omistajille, että siitä erityisesti julkaistua iPad-versiota. Ennen kuin puhumme tablettiversiosta — joka on tulossa myös Androidille — pureudutaan siihen, mikä FTL:ssä on nyt uutta.

Avaruuden uudet kauhut

FTL:n perusidea ei ole tietenkään muuttunut, mutta kerrataan se pikaisesti tablettimiesten hyödyksi. FTL on kuin yhdistelmä satunnaisesti generoitua avaruusseikkailua ja lautapeliä. Pelaaja komentaa avaruusalusta, joka pakenee perässä vyöryvältä kapinallisarmadalta elintärkeä viesti mukanaan. Tie vie läpi avaruuden vaarojen, sektori ja järjestelmä kerrallaan.

Tarkoitus olisi tasapainotella tarvetta pitää kiirettäja kehittää alustaan: vain sektorin sisällä seikkailemalla saa lisää rahaa, uusia aseita ja muita parannuksia, mutta hyppy hypyltä kapinalliset lähestyvät ja heitä pitäisi paeta seuraavaan sektoriin. Ja mitäs lopussa odottaakaan? Sitä en kerro, mutta kannattaa varautua valkopyykkiin.

FTL on kiehtonut lukemattomia pelaajia jo kymmenten pelituntien ajan. Itse olen Steamin mukaan pelannut vajaat 50 tuntia, mihin on mahtunut jopa muutama onnistunut läpipeluu. Mutta toki sen 50 tunnin aikana satunnaisia elementtejä sisältävä pelikin muuttuu hieman nähdyksi. Satunnaistapahtumat on nähty turhan monta kertaa, salaisuudet on selvitetty ja optimaaliset strategiat löydetty. Tarvittiin uutta, ihmeellistä ja näkemätöntä. Ja sitä Advanced Edition myös tarjoaa.

Uuden vaikeustason — kiitos, vaikeampi pelistä juuri piti tehdä —ohella tarjolla on uusi alustyyppi, uusi muukalaisrotu niin miehistön jäseneksi kuin vastustajaksi, uusi sektori, uusia aseita, komponentti tyyppejä, tapahtumia ja ties mitä muuta. Kun lautapelin lisäosa, siis.

Uudistukset toimivat mainiosti ja hengittävät FTL:ään uutta eloa. Uudet haasteet pitävät pelin tuoreen oloisena ja uudet komponentit avaavat kokonaan uusia strategioita. Sinänsä kiinnostavasti komponentteja on nyt enemmän kuin aluksessa paikkoja niille, joten pelaaminen on valintojen tekemistä: jos nyt haluan teleporttailla miehistön jäseniäni vihollisalukseen, en saakaan mukaan hakkeriluotaimia ampuvaa komponenttia ja toisin päin.

Itse hurahdin peliin sen verran totaalisesti, että lisälevyn parissa vierähti ihan huomaamatta toista kymmentä tuntia eikätehnyt edes tiukkaa. Kun kaikki uudistukset ovat myös PC-pelaajille ilmaisia ja sisältyvät jatkossa ihan peruspeliin, mitään valittamista ei ole. Mutta entä tablettiversio?

Vessassa kukaan ei kuule huutoasi

Olin itse ennakkoon hieman skeptinen iOS-version suhteen. Kun minä pelaan FTL:ää, toinen käsi on näppäimistölläja toinen hiirellä. Aseita ja aluksen komponentteja aktivoidaan näppiksellä samalla kun hiiri määrittelee kohteita. Tempo on melkoinen, koska pelikin sitä vaatii. Taistelut ovat todella nopeatempoisia, eikä aikaa ole koskaan hukattavaksi.

Niinpä epäilinkin vahvasti, pystyykö pieni kehitystiimi huomioimaan nämä jutut siirtyessään hitaampaan kosketusnäyttöpelaamiseen. Vastaus on äärimmäisen vahva ja varma “kyllä”, sillä FTL toimii tabletilla kuin se kuuluisa junan vessa.

Sisältöön ei ole kajottu, vaan FTL:n tablettiversio on prikulleen sama peli kuin tietokoneillakin. Tämä selittää myös mobiilipeliksi korkean hintalapun, 15 euroa. Hinta on sama kuin PC:llä, koska sisältökin on.

Sen sijaan käyttöliittymää on tuunattu. Toki ruudun tökkiminen hiiren korvikkeena on tällaisessa pelissä muutenkin luontevaa: elementit pysyvät koko ajan paikallaan, eikä tarvitse sohia lennosta kärpäsenpaskan kokoisia kikkareita. Mutta silti huolestutti. Kun taistelun tempo nousee korkeaksi, pysyykö peli —tai oikeammin vanha pelaaja — mukana? Pysyy. Hyvinkin.

FTL:n tablettiversio kun on nimenomaan tuunannut sitä, miten ja millaisilla aikavaatimuksilla aseita ja komponentteja käytetään. Kun napauttaa asevalikon auki antaakseen tykeilleen kohteita, peli pysähtyy, kunnes kaikki on hoidettu. Kiireessä ei tarvitse myöskään pelätä sohivansa auki ovia kun yrittää vaikka valita konsolillaan kykkivää miehistönjäsentä, sillä ovien käsittely pitää ensin aktivoida klikkaamalla ovisymbolia käyttispalkista. Hyviä oivalluksia.

Sekin helpottaa suuresti tablettipelaamista — mutta saa myös aikaan hurrausta PC-osastolta — että miehistön jäsenten vakiopaikat voi nyt tallettaa muistiin ja nappia painamalla voi sitten komentaa kaikkia juoksemaan takaisin työpaikalleen vaikka sitten korjausoperaation parista tai lasaretista. Voi sitä juhlaa kun ei tarvitse enää muistella sitä, mikä miltei identtisistä suttuprötöistäoli se hyvä tykkimies ja mikä suojaoperaattori!

FTL oli jo ennestään erinomaisen hyvä peli, nyt se on vielä parempi. Vanhat veteraanit saavat taas touhuun uutta makua, kun avaruudesta löytyy taas uusia yllätyksiäja uutta sisältöä. Nyypät taas saavat pelikokemuksen, joka on pienten tuunausten ja parannusten ansiosta entistäkin parempi. Peukkuni nousee pystyyn, mutta tuskaisesti, sillä olen rampauttanut sen puristamalla avaruuden kylmyydessä iPad Airiani turhankin innokkaasti —ja pitkään.

 

Lisää aiheesta

FTL: Faster Than Light (Linux, Mac, PC)

Toimituksen suosikkipelit 2012: Miikka

Vuoden 2012 paras indiepeli: FTL: Faster Then Light

Lue myös

Conflict of Heroes: Storms of Steel (PC)

Dynasty Warriors 8: Xtreme Legends (PS3, PS4, PSV)

Octodad: The Dadliest Catch (Linux, Mac, PC, PS4)

Peggle 2 (Xbox 360, Xbox One)

Retry (iOS)

The Banner Saga: Chapter 1 (Mac, PC)

 

Keskustelu

Kans huomasin saman, pelin tosiaan saa pauselle mutta se toki syö immersiota, ehkäpä…

Arvostelu kuulostaa ihan siltä ettei kukaan kertonut Miikalle että taisteluissa pelin saa pistää pauselle ja antaa komentoja rauhassa.

Muropaketin uusimmat