Ghost Recon Advanced Warfighter (Xbox 360, Xbox, PS2, PC)

21.04.2006 00:00 | Miikka Lehtonen | 196

Sota on helvettiä, kuten vanha kansanviisaus sanoo. Jos Ghost Recon Advanced Warfighterin ennustukset pitävät paikkansa, lähitulevaisuudessa siitä tulee Yhdysvaltojen kakkalistalle joutuville vielä entistäkin helvetillisempää. Huipputeknologian tukemana taistelevat USA:n eliittijoukot lähtevät Meksikoon kukistamaan vallankaappausta. Tuloksena on vino pino ruumiita ja yksi Xbox 360:n parhaista peleistä.

Ghost Recon -sarja on kulkenut pitkän polun, eikä Advanced Warfighteriä välttämättä tunnistaisi nopeasti alkuperäisen pelin jälkeläiseksi. Alunperin realistiset ja hidastempoiset sotasimulaatiot keskittyivät pusikon alla makaamisen ja tarkka-ampujien väistelyn mahdollisimman yksityiskohtaiseen mallintamiseen. Siltä se ainakin hetkittäin tuntui. Peli peliltä sarja on kuitenkin muuttunut toiminnallisemmaksi ja näyttävämmäksi, enkä itse pidä tätä ainakaan huonona käänteenä.

USA:n ja Meksikon väliset suhteet kokevat pienen kolauksen, kun tärkeät poliittiset neuvottelut muuttuvat vallankaappausyritykseksi. Kapinallisjoukot käyttävät hyödykseen jenkkien lahjoittamaa teknologiaa ja saavat saaliikseen Meksikon presidentin lisäksi jenkkien pääkihon ja tämän kantaman ”pelipallon”. Ydinase terroristien kynsissä ei tietenkään vetele, mutta onneksi apu on lähellä. Ghost Recon -erikoisjoukko on alueella muissa tehtävissä, mutta äkkiäkö sitä nyt yhden kansannousun kukistaa.

Ghost Reconin poikien mauttoman aseteknologian keskipisteessä on Cross-Com. Ulospäin visiiriltä ja kuulokkeelta näyttävä vempele mahdollistaa taistelukentän täysin uudenlaisen havainnollistamisen. Sen avulla yksittäinen taistelija tai ryhmänjohtaja saa korviinsa ja silmiinsä reaaliaikaista tietoa monista eri lähteistä, kuten taivaalla kierteleviltä vakoilukoneilta tai vaikka uutislähetyksistä. Systeemi on toki kaksisuuntainen, joten se mahdollistaa myös elementtien välisen kommunikoinnin.

Peli ottaa systeemistä kaiken irti. Pelaaja voi komentaa oman ryhmänsä lisäksi helikoptereita, taisteluajoneuvoja ja vakoilulentureita. Näiden kaikkien tuottama visuaalinen informaatio yhdistetään pelaajan omaan näkökenttään, ja näin esimerkiksi seinien takana piileskelevät viholliset merkitään selvästi ruudulle, mikäli ne havaitaan muuta kautta.

Taistelukentän komentaminen ei voisi olla yksinkertaisempaa. Ristiohjaimen sivuttaisliikkeet valitsevat komennossa olevia joukkoja. Painallus ylöspäin toteuttaa kohteesta riippuvan käskyn. Jos tähtäimessä on vihollinen, sitä ammutaan. Jos taas esimerkiksi seinä, ryhmä järjestyy sen vierelle järkevään muodostelmaan. Harjoitteluun menee aikaa noin minuutti, jonka jälkeen monimutkaisinkin tilanne pysyy helposti hallinnassa.

Muu aseteknologia on yhtä herkullista. Taistelijan perusaseistukseen kuuluu joko rynnäkkökivääri tai kevyt konekivääri, kranaatinheittimellä tai ilman. Kehittyneimmässä aseessa on suoraan visiiriin kuvaa syöttävä kamera, joka mahdollistaa kirjamellisesti kulman ympäri ampumisen. Jenkkien tarkkuuskivääri on tarkoitettu panssarivaunujen pysäyttämiseen ja läpäisee vaikka kiviseinän. Kohteen havaitsemista helpottaa aseeseen kiinnitetty erikoistähtäin.

Nopeasti ajateltuna touhu tuntuu järjettömältä. Mitä haastetta pelissä voi olla, mikäli pelaaja kirjaimellisesti näkee seinän läpi? Peli kuitenkin ottaa tämän huomioon ja antaa pelaajan suoritettavaksi erikoisjoukoille sopivia tehtäviä. Pienten armeijoiden kaatamisen lisäksi kummitusryhmä soluttautuu keskelle vihollisten tukikohtia ja alueita pelastamaan kallisarvoisia paketteja. Tässä leikissä kaikki keinot ovat tarpeen, ja silti pelaajan kuollut ruumis esiintyy ruudulla vähän väliä.

Ghost Recon Advanced Warfighterin yksinpelikampanja kestää reilut kymmenen tuntia ja on täyttä toimintaa. Tehtävät ovat reilusti skriptattuja ja pelaaja pääsee keskelle räjähtäviä rakennuksia, panssarirynnäköitä ja helikopterisodankäyntiä. Riemukkaasti sodan loputtua peli ei vielä ole ohi, kiitos laadukkaan moninpelin.

Moninpelikampanja on itsenäinen ja sisältää aivan erilaisia tehtäviä, kuin yksinpeli. Maasto on avoimempaa, etäisyydet pitempiä ja teknolelut asevaraston hyllyllä. Ruumispinot kasvavat, kun armoton tekoäly napsii pelaajia pois yksitellen. Jostain syystä tämä vain kasvattaa pelin vetovoimaa, eikä Xbox 360:lla löydy toista yhtä hauskaa tiimipelikokemusta.

Loistavan pelattavuutensa lisäksi Ghost Recon Advanced Warfighter loksauttaa leukoja upealla audiovisuaalisella toteutuksellaan. Peli on äärimmäisen tyylikäs paitsi teknisesti, myös taiteellisesti. Ympäristöt ja taistelijat näyttävät todella realistisilta. Pelin äänimaailma on lähes yhtä vaikuttava. Kaupungin taustaäänet sekoittuvat hyvin sodan ääniin ja kiivas tulitaistelu todella kuulostaa siltä. Mekkalan päällä pelaajan korviin satelee raportteja ja kommentteja joka taholta, joten informaatio pitää oppia erottamaan huulenheitosta.

Ghost Recon Advanced Warfighter on yksinkertaisesti loistava peli. Se on pelattavuudeltaan ja ulkoasultaan Xbox 360:n kirkkainta kärkeä. Yksinpelikampanja on puhdasta jännitystä ja koko komeuden kruunaa mainio moninpeli. Kuluneen kliseen riskilläkin on todettava, että tämän pelin tulisi kuulua jokaisen Xbox 360 -pelaajan kokoelmaan.

Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Xbox 360, Xbox, PS2, pc
Pelin kotisivu: Ghost Recon Advanced Warfighter