Uusimmat

God of War 2 -ennakko (PS2)

07.08.2006 09:00 Thomas Puha

God of War 2 -ennakkoGod of War on yksi peleistä, jonka lähes jokainen Pelaajan toimittamiseen liittyvä henkilö on pelannut läpi. Olemme keskustelleet paljon sen meriiteistä sekä päähahmosta Kratoksesta, josta on toimituksessa kehkeytynyt legenda monistakin syistä.

Jatko-osaa olemme pähkäilleet ensimmäisen pelin ilmestymisestä lähtien. Päädymme joka kerta siihen, ettei lisää samaa tarjoava jatko-osa olisi lainkaan paheksuttava. Ehkä olemme kovin mielikuvituksetonta porukkaa, mutta on vaikea sanoa, mitä uutta God of War 2:lta haluaisi. Muuta kuin lisää samaa meininkiä. Ensimmäinen peli oli niin onnistunut, että suuret pelimekaaniset muutokset lähinnä pelottaisivat.

Pääsin viime kuussa tutustumaan God of War 2:n demoon sekä E3-messuilla että messuja edeltäneessä tilaisuudessa, jossa pääsin myös puhumaan tekijöiden kanssa.

Jatko-osista puhuessaan pelintekijät kertovat usein, kuinka ensimmäisen pelin tuotannon ajoilta jäi käyttämättä monia ideoita ja pelimekaniikkoja. Nämä löytävät useimmiten tiensä jatko-osiin.

God of Warin ekstroista paljastui pelistä pois jääneet Ikaroksen siivet, joilla Kratos olisi voinut hyppyjen päätteeksi leijua. Ominaisuus on sisällytetty jatko-osaan, mutta muutoin jatko-osasta ei ole paljastunut paljoa muuta. Tekijät tuntuvat itsekin pelkäävän liiallisia muutoksia tai täysin uusien ideoiden kokeilemista. Onko heillä edes paljoa ideoita?

Ensimmäisissä julkaistuissa jatko-osaa käsittelevissä raporteissa tekijäryhmäkään ei ole peitellyt sitä, että luvassa on enemmän kehitystä kuin mullistuksia. Onko niin, että ehjää ei kannata korjata, ohjelmointijohtaja Tim Moss?

God of War 2 kuva 1

– Onhan tuo tavallaan totta, mutta emme me tehneet kaikkea täydellisesti tai oikein. Esimerkiksi ensimmäisen pelin viimeiset kentät saivat syystä paljon kritiikkiä. Ne eivät olleet niin hyvin toteutettuja kuin olisimme halunneet. Olisi kiva päästä tällaisesta eroon ja luoda hiotumpi kokonaisuus. Haluamme laajentaa pelikokemusta, mutta emme menettää asioita, jotka tekivät ensimmäisestä pelistä niin hyvän. Samalla jatko-osan täytyy olla selvästi parempi. Haluan, että God of War 2 on PlayStation 2 -pelien huipentuma. Sen on oltava peli, johon päättyy A-luokan PS2-pelien tarjonta. Se olkoot viimeinen lisäys pelaajien kokoelmiin.

Ensimmäisen pelin pääsuunnittelija ja nyttemmin Sonyn Santa Monican kehitysryhmän luova johtaja David Jaffe toteaakin, että pelin nimessä numero 2 johtuu markkinointisyistä. Luvassa on tarinallista jatkoa ja teemojen laajentamista, eikä täysin uusia uria luova jatko-osa.

Jumalat leikittelevät taas Kratoksella, joka istuu ensimmäisen pelin tapahtumien jälkeen Olympos-vuoren huipulla sodan jumalana. Mies on tuskin ehtinyt istahtaa valtaistuimelleen, kun kateellinen Ares-jumala yrittää tappaa hänet, ja taas on Kratos koston tiellä yrittämässä muuttaa kohtaloaan. Tämän enempää ei juonesta valitettavasti paljastettu.

Lennä, Kratos, lennä

Jatko-osa tarjoaa Ikaroksen siipien lisäksi toki muitakin uudistuksia, mutta kaikkea ei pelaamassani E3-demossa paljastettu. Ikaroksen siivillä ei lennetä, vaan se tehdään Pegasos-hevosella. Demo alkaa lyhyellä lento-osuudella, jossa Pegasoksella lennetään korkealla pilvissä. Isot lentävät liskot käyvät kimppuun, mutta ne ammutaan Kratoksen jousella.

Mossin mukaan näitä lento-osuuksia on pelissä muutamia. Pegasos ei lennä täysin raiteilla, mutta pelaaja keskittyy enemmän vihollisten tappamiseen, kuin lentämiseen.

God of War 2 -ennakkokuva 2

Kratos voi loikkia uudella heittokoukullaan esimerkiksi rotkojen yli. Tätä ominaisuutta piti hyödyntää kohtauksessa, jossa Kratoksen on selvittävä upottavan suon yli. Luolan katosta roikkuu vihreänkeltaisena kiilteleviä tarttumapintoja, joista koukku nappaa kiinni.

Kratoksella on käytössään tuttu arsenaali fyysisiä ja maagisia hyökkäyksiä, joita voi nyt yhdistää samassa kombossa, sillä taistelusysteemistä tehdään sulavampi. Ensimmäisestä pelistä tuttujen harpyijoiden lamaannuttava säde jäähdyttää tälläkin kertaa Kratoksen suolapatsaaksi, mutta nyt seikkailun aikana löydettävällä esineellä säteiltä voi suojautua.

Mahtavan brutaalilla tavalla ylilyötyä väkivaltaakin viedään pidemmälle. Edellisen pelin lanseeraamat erinomaiset minipelit, joissa esimerkiksi kiivettiin vihollisen selkään ja mätkittiin tämä tuonelaan, ovat mukana entistä monipuolisempina. Nyt pystyin repimään minipelissä kykloopin silmän irti ja pahoinpitelemään vihollisen entistäkin kivuliaamman näköisesti.

Pienemmät viholliset voivat kulkea isompien selässä. Kyklooppi on esimerkiksi helpompi tappaa, jos ensin hoitelee sen selässä ratsastavan, nuolia ampuvan pikkusoturin. Uudenlaisia vihollisia luvataan useita. Pomotaisteluja, joita ei kovin montaa ensimmäisessä pelissä nähty, on enemmän. Näitäkään ei näytetty.

Pelisuunnittelija Jo Wiley huomauttaa, että seikkaileminen ja ongelmien ratkonta ovat yhtä suuressa, elleivät suuremmassa roolissa kuin aikaisemmin. Tekijät korostavatkin, että seikkaileminen ja Kratokselle ominaiset tavat ratkoa ongelmia, kuten ensimmäisessä pelissä häkissä olleen vankipoloisen uhraaminen, ovat iso osa soturin persoonallisuutta. Tällaista on lupa odottaa lisää.

God of War 2 -ennakkokuva 3

Nykysukupolvessa vielä hyödyntämätöntä potentiaalia

Kratos palaa takaisin PS2:lle, mikä oli monille yllätys, mutta E3-demon perusteella grafiikka ei jää kovin pahasti seuraavan sukupolven jalkoihin. God of War oli teknisesti huippuluokkaa, mutta ohjelmointiguru Moss ei epäile, etteikö parantamisen varaa olisi.

– PS2:n ohjelmoimisessa ei voi saavuttaa huippua, vaan aina voi tehdä jotakin paremmin. Yksi tärkeimmistä tavoitteistamme ensimmäisessä pelissä oli pitää ruudunpäivitys jatkuvasti 60 kuvassa per sekunti (60 fps). Sama pätee jatko-osaan, jossa on paljon enemmän toimintaa, efektejä ja hahmoja yhtäaikaisesti ruudulla. God of War 2 näyttää selvästi paremmalta kuin edeltäjänsä. Jos ohjelmoija väittää koodinsa olevan täysin optimoitua, hän valehtelee. Aina voi tehdä asiat paremmin, ja meillä on pari todella taitavaa ruotsalaista ohjelmoijaa, joilla on uusia ohjelmointikikkoja! Emme ole parempia pelkästään ohjelmointipuolella. Graafikkomme ovat tottuneet ohjelmistotyökaluihimme ja ovat edellisen pelin antaman kokemuksen ansiosta entistäkin taitavampia. He osaavat tehdä kaikesta aiempaa paremman näköistä.

Kysyttäessä josko tekijät harkitsivat skandinaavista mytologiaa kreikkalaisen sijaan, Tim sekä Jo ovat molemmat samaa mieltä siitä, että Kreikan tarusto sopii parhaiten heidän tarkoituksiinsa.

God of War 2 -ennakkokuva 4

– Kreikkalainen tarusto sisältää paljon väkivaltaa, poliittista selkäänpuukotusta ja kieroja jumalia. Sellainen sopii erinomaisesti siihen, mitä haluamme tehdä, Wiley kertoo.

Tim tiivistää lopuksi, miksi God of War toimii hänen mielestään niin hyvin.

– Markkinoinnin kannalta jatko-osan merkittävin elementti on Pegasos, mutta minun mielestäni se, mikä tekee God of Warista hyvän, on taistelumekaniikka. Olen työskennellyt kohta viisi vuotta sarjan parissa ja pelannut sitä joka päivä, mutta nautin silti suunnattomasti sen pelaamisesta. Se, että jaksan vielä innostua, kertoo, että teemme jotain oikein.

God of War 2 julkaistaan PlayStation 2:lle Euroopassa ja Yhdysvalloissa keväällä 2007, näillä näkymin helmikuussa.

Muropaketin uusimmat