Uusimmat

Gods Will Be Watching (Linux, Mac, PC)

01.09.2014 17:45 Leevi Rantala

Tekijä: Deconstructeam
Julkaisija: Devolver Digital
Testattu: PC Windows 8.1, AMD A8-4500M, 8 Gt muistia, Radeon HD8570
Saatavilla: Linux, Mac, PC (testattu)
Laitevaatimukset: PC Window XP / Vista, Core 2, 2 Gt muistia, 512 Mt näytönohjain
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, hinta 8,99 euroa (Steam)
Pelin kotisivu: Gods Will Be Watching
Arvostelija: Leevi Rantala

 

Gods Will Be Watching on erittäin mielenkiintoinen tapaus. Periaatteessa kyseessä on puhdas ongelmien ratkontaan pohjautuva peli, joka nivoo yhteen erillisistä kriittisistä tilanteista luotuja pulmia. Taustalla pyörii ajassa ja paikassa hyppivä juoni, jossa hyvien ja pahojen tyyppien rajoja hämärretään ja pakkaa ja pelaajan pollaa sekoitetaan jatkuvasti.

Peli lyö välittömästi suuren vaihteen silmään, sillä se alkaa panttivankidraamalla. Ryhmä terroristeja on murtautunut tutkimuskeskukseen ja yrittää varastaa vaarallisen Medusea-viruksen tiedot. Kaikki ei mene tietenkään putkeen. Pian ryhmällä on muutama panttivanki, ulkona odottaa poliisin iskuosasto ja virkavalta häiritsee hakkerointia. Lisäksi panttivankien hermot ovat jatkuvasti kireällä ja he saattavat tehdä arvaamattomia pako- tai hyökkäysyrityksiä. Tämä on vain yksi pelin esittelemistä pulmatilanteista, joissa pelaajan täytyy luovia erilaisten vaarallisten tilanteiden läpi.

Gods Will Be Watching rakentuu ajan hallinnan ympärille. Jokainen suoritettu toiminto vie aikaa, eikä sitä ole koskaan liikaa. Esimerkiksi alun panttivankitilanteessa hakkeroiminen antaa poliisin iskuosastolle aikaa edetä ja panttivangeille rauhoittua. Liian rennot vangit käyvät päälle ja liian lähelle etenevät poliisit lopettavat skenaarion kyynelkaasun tukemalla hyökkäyksellä. Toisaalta, jos näihin jälkimmäisiin keskittyy liikaa, niin silloin hakkerointi ei etene. Tämä on mielenkiintoinen ajatus, sillä liian niukkojen resurssien kanssa painiminen on aina mukavaa puuhaa. Oikeita ratkaisuja ei tällöin välttämättä edes ole, on vain erilaisia ja eritasoisia katastrofeja.

Peli ei ole kuitenkaan pelkästään haastava, vaan myös välillä armottoman vaikea. Jokaiseen skenaarioon arvotaan tiettyjä asioita, jotka määrittävät esimerkiksi panttivankien mielentilan. Näin voi syntyä skenaario, jota ei voi päästä läpi. Sitten aloitetaan alusta ja yritetään uudelleen ja uudelleen. Jossain vaiheessa turhauduin niin paljon, että vaihdoin helpoimmalle vaikeusasteelle ja vasta sitten selvisin ensimmäisestä tehtävästä. Meno tyssäsi nopeasti, sillä toisen tehtävän loppupuolella jouduin osallistumaan hahmollani venäläiseen rulettiin. Huonon tuurin seurauksena ukoltani lensivät aivot seinälle, joten tehtävä piti aloittaa taas alusta.

Tämä jatkuva kuoleminen ja samojen rutiinien jankkaaminen syövät tehokkaasti pelin tunnelmaa. Tiiviiksi rakennetut tilanteet taantuvat samojen rutiinien jankkaamiseksi, eikä tämä ole enää hauskaa. Kun on nähnyt kymmenen kertaa samat jännittävät “uudet” jutut, niin niistä vain häviää hohto. Toki voi ottaa helpomman vaikeusasteen tai vaikkapa satunnaiset elementit eliminoivan pelitilan, mutta itse yritin vääntää mahdollisimman pitkälle normaalilla vaikeustasolla.

Periaatteessa Gods Will Be Watching olisi tunnelmaltaan ja juoneltaan ihan hyvä tulevaisuuteen sijoittuva trilleri. Valitettavasti tällaisen kokemuksen siitä saa vain pelaamalla se läpi helpolla vaikeustasolla. Muutoin samoja kenttiä saa vääntää Teletappien tavoin uudestaan ja uudestaan, ja ainakin minulle se tuotti tuskaa. Vaikeat pelit ovat mukavia silloin kun ne ovat reiluja, mutta tämä ei ole sellainen.

 

Lisää aiheesta

Fables: The Wolf Among Us Episode 5: Cry Wolf (PC, Mac, PS3, Xbox 360)

Fez (Linux, Mac, PC, PS3, PS4, PSV, Xbox 360)

Gabriel Knight: Sins of the Fathers 20th Anniversary Edition –ennakko (Mac, PC)

Panzer General Online –ennakko (Linux, Mac, PC)

Peggle 2 (Xbox 360, Xbox One)

Pineview Drive (PC)