Uusimmat

H1Z1-ennakko (PC)

16.02.2015 15:30 Miikka Lehtonen

Tekijä: Daybreak Game Company (entinen Sony Online Entertainment)
Julkaisija: Daybreak Game Company
Testattu: PC
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows 7, Intel Core i3, 4 Gt muistia, GeForce GTX 275, 20 Gt levytilaa, internet-yhteys
Pelaajia: Tuhansia
Muuta: Ladattava peli, keskenräinen Early Access -versio, julkaistaan 2015 aikana
Pelin kotisivu: https://www.h1z1.com
Testaaja: Miikka Lehtonen

Kaipaako joku peliä, jossa pelaaja lyödään keskelle sumun täyttämää tyhjyyttä zombilaumat ja puolalaiset teinit ympärillään? Ai eikö? Että niitäkö on jo maailmassa liikaakin?

No kertokaa se äkkiä Sonylle (tai siis nykyiselle Daybreakille), sillä firman tuorein peli, H1Z1, yrittää laahustaa metsästysmaille, joista kaikki aivojen kappaleetkin on kaluttu irti jo aikaa sitten… Vieläpä aika vähäisin eväin.

DayZ, The WarZ, 7 Days to Die, Infestation, Miscreated, Nether, CastleMiner Z ja loputtomat muut pelit, kloonit ja kloonien kloonit ovat jo ehtineet toteuttamaan saman idean aiemminkin: pelaaja heitetään keskelle tyhjältä vaikuttavaa maailmaa, joka on oikeasti pullollaan paitsi zombeja, kannibaaleja tai mitä ikinä pelin kehitystiimi onkaan Poserilla vääntänyt. Ja myös olennoista pahimpia, toisia pelaajia. Siinä pitäisi sitten craftailla ja loottailla tiensä risuista rikkauksiin etsimällä esineitä, varusteita ja muuta hyödyllistä, joilla hengenpitimiä saisi pidennettyä edes hetkisen.

Välillä tuntuu siltä, että Steamin etusivulta ei muuta löydykään kuin huonoja kännykkäpelien kopioita ja megaväsyneitä avoimen maailman zombie-MMO:ta. Tämän muistaessaan Sonylla olisi syytä olla jotain tosi kovaa putkessaan, kun se lähtee vääntämään omaa vastinettaan pelimaailman ehkä ruuhkaisimmalle genrelle, vieläpä vuosia valtavirtaa myöhässä.

Kuvitelkaapa siis yllätykseni, kun sain pelin Early Access –version kehiin ja huomasin, että pelistä ei löydy sen enempää laadukkaita ideoita kuin hyvää toteutustakaan. Aita on ylitetty siitä, missä se on matalin.

Varjojen saari

H1Z1 alkaa serveriselaimesta, josta valitaan se oma uusi koti. Tarjolla on niin PVP-servereitä kuin PVE:täkin, eli servereitä, joissa ihmispelaajat joko voivat tappaa toisiaan tai eivät. Koska puolalaisteinien teebag-alustaksi päätyminen ei kiinnostanut, valitsin PVE-serverin. Pienoisen latailun jälkeen olin varjojen täyttämässä metsässä, jossa joka puolella näkyi vain sumua ja kukkuloita. Kaukaisuudesta kuului vuorotellen susien ulvontaa ja rynnäkkökiväärin laukauksia.

Kuten muissakaan genren peleissä, myöskään H1Z1:ssä ei ole mitään sen suurempaa tarinaa tai pelin asettamaa tavoitetta, vaan ideana olisi toimia jonkinlaisena selviytymissimulaationa. Simulaatio tosin on taas kerran niin löperö ettei ole tosikaan. Pelihahmo kyllä näkee nälkää ja väsyy, eli perustarpeista pitäisi huolehtia, mutta esimerkiksi nuolet ja jousipyssy kasataan repimällä maasta irti geneerisiä pusikoita. Niin, ja jouskarin jänteeksi kelpaa tietenkin T-paidasta revitty kaistale, koska miksipä ei.

Harhailin sumujen metsässä jokusen minuutin keräilemässä vyölaukkuuni oksanpätkiä, sekä tehden niistä nuolia. Jouskarilleni tulikin käyttöä, sillä hetken kuluttua näin läheisen laakson pohjalla kauhian zombin! Zombejahan tänne tappamaan on tultu, joten nostin jouskarin tähtäysasentoon ja ihmettelin hetken, miksei mitään tapahtunut. Ahaa, tämä pitää ensin ladata. Tehdäänpä sitten niin, tähdätään ja … Nuoli lensi johonkin. Ehkä lähelle zombia? Hirveästi feedbackia siitä ei saatu, mutta zombi kyllä huomasi minut.

Sitten alkoi kiivas taistelu, jossa pakitin zombia karkuun ja yritin välillä osua kiikkerällä ohjauksella ja epäluotettavalla tähtäyksellä varustetulla jouskarillani heiluvaan ja verkkoviiveen takia pätkivään korpsiin. Lopulta kalmo takoi minua jo nyrkillä naamaan kun vihdoin sain pääosuman ja tapoin zombin. Hei, ei huonosti T-paidasta tehdyltä jouskarilta!

Hetken tämän jälkeen peli sitten kaatui ensimmäistä kertaa, joten ajattelin hipsiä nukkumaan ja jatkaa aamulla. Yllätyksekseni en kuitenkaan seuraavana päivänä enää löytänyt hahmoani mistään, vaikka pläräsin serverilistaa läpi useampaan kertaan. Mistään serveriwipeistäkään ei infoa löytynyt, joten mitä lie tapahtunut.

No mutta hei, uusi alku zombien ihmeellisessä maailmassa, käyhän se!

Tyhjät pihat, autiot talot

Toisella kierroksellani spawnasin jonkinlaisen etäisen pizzaravintolan lähettyville. Sivistystä! Loottia! Esineitä! Mutta ei: vaikka miten pengoin laatikoita, lipastoja ja kaappeja, löysin vain pari flunssatablettia.

Jatkoin eteenpäin metsikön syövereihin ja löysin vajan, jossa oli muun muassa kirves. Kuvittelin jo, että sillä voisi esimerkiksi hakata puita ja saada näin lankkuja, mutta väärässä olin: pari iskua kirveestä puuhun ja se oli jo miltei kappaleina. Kirves siis. Ehkä kirves olisi siis parempi ase?

No, ei ollut. Kun vastaan tuli zombi, löin sitä kirveellä päähän. Korpsi ei ollut moksiskaan, vaan taistelun aikana kävi ilmi, että kirves oli juuri yhtä tehokas – tai tehoton – ase kuin nyrkkini.

Läheisillä kukkuloilla kierrellessäni löysin autonromuista ja pusikoista jos jonkinlaista roipetta. Metalliromua, keppejä, pillereitä. Niistä olisi voinut craftata kaikenlaista, mutta jotenkin hämmentävästi reppuuni mahtui esimerkiksi vain pari metallitankoa kerrallaan. Pieniä ovat nämä zombi-tuhon jälkeiset reput.

Ja niissä tunnelmissa se pelisessio sitten meni: harhaillessa päämäärättömästi. Välillä törmäsin rakennelmiin, jotka mitä ilmeisimmin olivat pelaajien tekemiä. Hyyskien ovet olivat kiinni ja vaativat nelinumeroisia tunnuskoodeja. Ehkä kärsivällinen pelaaja voisi bruteforcettaa tiensä toisten mökkeihin ja pölliä lootit?

Muutaman tunnin pelailun jälkeen olin rehellisesti sanoen jo täysin kypsä koko touhuun. Voisin kuvitella, että hyvän kaveriporukan kanssa tällainen peli voisi olla ihan siisti: rakenneltaisiin yhdessä linnaketta metsään, tapettaisiin zombeja, varottaisiin ryöväreitä ja muutenkin fiilisteltäisiin maailmanlopun jälkeisissä tunnelmissa.

Mutta huomatkaa, että sanoin ”tällainen peli”, en H1Z1.

Vaihetta vaille vaiheessa

H1Z1 on vielä Early Accessissa, eli ei valmis. Tarkemmin sanottuna se on alfa-asteella, eli ei lähellekään valmista. Sen huomaa aivan kaikesta. Hirviöiden animaatiot tökkivät, maailma on tyhjä, päivän ja yön vaihtelun erottaa lähinnä siitä, onko taivaalla keltainen vai valkoinen pallo ja muutenkin kaikki tuntuu niin kovin turhalta ja mitäänsanomattomalta. On toki eri asia, tuleeko se peli siitä lopulta mitäänsanovammaksi muuttumaan, mutta juuri nyt H1Z1 tuntuu siltä, mitä se onkin: raakileelta.

Tämä ei toki estä Sonya rahastamasta pelillään, sillä se on täynnä mikromaksuja. Maailmasta löytyy lukittuja arkkuja, joiden avaamiseen pitää ostaa oikealla rahalla avaimia. Samalla tavalla hankitaan myös ilmapudotuslippuja, joita käyttämällä lentsikka lentää yli ja pudottaa laskuvarjon jatkeena laatikollisen loottia. Paitsi että ei se laatikko ole sinua varten. Ehei, se on sille, joka ensimmäisenä ehtii sen loottimaan. Ehtikö joku muu ensin? Paska nakki, mitäs käytit oikeaa rahaasi! Hämmentävän typerä suunnitteluratkaisu.

H1Z1 on tällä hetkellä turha tapaus. Se on tunkemassa markkinarakoon, josta pursuaa jo enemmän tai vähemmän keskeneräisiä pelejä. Suuremmallakaan googlailulla tai ihmettelyllä en löytänyt siitä oikein mitään, mikä edes toteutuessaan erottaisi sitä massasta. Ja siis todellakin toteutuessaan, sillä tällä hetkellä peli on aivan raakile.

Mukaan pääsee 20 euron hinnalla, mikä tuntuu hämmentävän korkealta summalta aivan keskeneräisestä ja tympeästä paskeesta. Tilanne voi vuoden päästä olla toinen, mutta juuri nyt en keksi mitään syytä sijoittaa rahaa H1Z1:een.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

 

Lisää aiheesta

Arvostelu: Neljäs The Walking Dead -albumi junnaa liikaa paikallaan, mutta palkitsee lopussa

DayZ on kelvannut jo kolmelle miljoonalle pelaajalle

Erämaalääkärit auttavat DayZin zombietuhon selviytyjiä

Katso video: Jokainen zombietappo The Walking Dead -sarjasta

Mitä saadaan, kun yhdistetään Jeesus, zombiet ja Rob Liefeld? (sarjakuva)

Päivän kuva 8.6.2014: Nämä cocktailtikut kuuluvat jokaisen zombiefanin ruokapöytään

Selviytymiskauhua Chernarusissa – DayZ

Toimituksen suosikkipelit 2012: Heikki

 

Muropaketin uusimmat