Hotline Miami (PSV)

21.07.2013 14:00 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Dennaton Games
Julkaisija: Devolver Digital
Testattu: PlayStation Vita
Saatavilla: Mac, PC, PlayStation 3, PlayStation Vita
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, hinta 7,95 euroa
Pelin kotisivu: http://hotlinemiami.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Viime syksynä julkaistu Hotline Miami oli monta asiaa, mutta eniten ainakin yllätys. En osannut odottaa peliltä oikein mitään, joten hyperväkivaltainen retrorälläys vei mukanaan kympillä. Vielä ei ole jatko-osan aika, mutta uuden tulemisen kylläkin.

Hotline Miami on nimittäin julkaistu konsoleille, kiinnostavimmin Sonyn PlayStation Vita –käsikonsolille. Mutta eihän tämä nyt voi mitenkään pieneltä ruudulta toimia! Vai voiko?

Viime syksynä kansaa kiihottanut ja raivostuttanut Hotline Miami on hyperväkivaltainen retroräiske, jossa ilman sen suurempaa sanomaa – vaikka pelistä olevinaan sellainenkin löytyy – lanataan kumoon satoja vastaantulijoita veren lentäessä ämpärikaupalla.

Erikoisuutena, koska mikään ylläolevahan ei ole erikoista herran vuonna 2013, toimii psykedeelinen tunnelma. Erikoiset grafiikkaefektit ja todella tarttuva soundtrack loihtivat esiin unenomaisen tunnelman, joka sai pelin vaikuttamaan ahdistavalta ja täten toimivalta.

PC-versio löysi tiensä useammallekin vuoden peli –listalle ja Domessakin sille myönnettiin kiinnostaville indiehelmille varattu kokeile-peukku. Hyvä peli kaikin puolin, siis. Itse pelistä puhutaan lisää Domen alkuperäisessä PC-arvostelussa, joka pätee sinänsä myös Vita-versioon. Sisällön puolesta kaikki samat kehut pätevät nimittäin myös Vita-versioon, sillä sama pelihän se kyseessä on. Mutta toteutus muu onkin vähän erilainen, eikä aina parempaan suuntaan.

Pieni näyttö, suuri meno

Vita-versio eroaa PC-veljestään kahdella merkittävällä tavalla. Ensinnäkin näyttö on todennäköisesti pienempi, joskin ehkä joku on PC-peliäkin pikkuruisella näytölla ajanut. Ja todennäköisesti myös kontrollit toimivat vähän eri tavalla. Itse ainakin pelasin PC-version nimenomaan sillä alkuperäisellä tavalla, eli hiirellä ja näppäimistöllä.

Kulttuurishokki uusiin kontrolleihin siirryttäessä oli välitön ja valtava. Periaatteessa Hotline Miami soveltuu kahdella analogitikulla pelattavaksi mainiostikin. Olihan PC-versiokin alunperin käytännössä twin stick –räiskintäpeli, mitä nyt liikkuminen hoidettiin WASD-näppäimillä ja tähtääminen hiirellä. Mutta kun ei suju niin ei suju.

Ongelma lienee osittain siinä, että Hotline Miami on aivan hengästyttävän nopeatempoinen peli. Kun taistelu alkaa, se on yleensä ohi muutamassa sekunnissa. Kuolema tulee yhdestä osumasta ja marginaali voiton ja tappion välillä ei ole suuri. Niinpä kontrollien täytyisi olla ehdottomasti aika lähelle täydelliset. Ja nyt ne eivät ole sitä.

Nopeatempoisen pelin hengessä myös kontrollit ovat aika vauhdikkaat ja tähtäystä helpottava viiva heiluu villisti suuntaan jos toiseenkin pelaajan liikutellessa analogitikkuja. Ongelma on aika ikävä jo lähitaisteluaseilla, saati sitten kun vaihdetaan tuliaseisiin. Niillä ammuskeleminen tuntui todella kankealta ja turhauttavalta.

Muuten kontrollit on kyllä suunniteltu hyvin. Napit on sijoiteltu loogisesti, eikä pelaamisen aikana tarvitse yleensä haroa peukalollaan nappeja, vaan tärkeimmät toimet tehdään olkapäänappien avulla. Niinpä suurin ongelma on tarkkuus. Kun ideana olisi sekunnin murto-osassa tehdä tarkkoja ja nopeita ohjausliikkeitä, Vitan kontrollit eivät ainakaan minun hyppysissäni pysyneet koskaan ajan tasalla.

Ja se on suunnaton harmi, sillä muuten Vita-versio kyllä toimii. Ruudunpäivitysnopeus on toki luonnollisesti juuri niin ripeää kuin sen pitäisikin olla ja psykedeelinen tunnelmakin iskee aivan yhtä kovaa kuin aiemminkin. Toki immersiossa menetetään hieman, koska suuren ruudun sijaan edessä on aika paljon pienempi, mutta ei niin paljon, että se peliä pilaisi tai edes sen hohtoa himmentäisi. Bonuksena lopullinen versio tukee Sonyn cross buy –aloitetta, eli yhdellä ja samalla ostoksellaan saa pelin sekä PlayStation 3:lle että Vitalle.

Niinpä kyseessä onkin käännös, joka tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Jotkut tottuvat varmasti Vitan kontrolleihin ja tulevat nauttimaan pelistä täysillä. Toiset eivät ole ehkä välttämättä PC-version hiiritarkkuutta kokeilleetkaan, joten heillä ei ole edes mitään totuttelemista. Itse pelihän on yhä rautaa, joten jos kontrollit toimivat omissa sormissa, mikäs siinä on pelatessa? Minulla näin ei käynyt ja niin pelaan yhä PC-versiota. Hiirellä ja näppäimistöllä.

 

Hotline Miami (Mac, PC)

Olen sataprosenttisen varma siitä, että Hotline Miamin kehitystiimi on katsonut viime vuoden puhutuimpiin elokuviin kuuluneen Driven parikin kertaa peliään ideoidessaan. Jos ei ole, on käynyt kyllä kaikkien aikojen sattuma, sen verran yhtäläistä teoksilla on.

Enkä puhu siis nyt tarinasta, vaan nimenomaan tunnelmasta ja fiiliksestä. Hehkeän neonväriset ja loistavat pikselit saavat Hotline Miamissa seurakseen jyskyttävän, unenomaisen ja psykedeelisen electronica-soundtrackin, jolle ei juuri vertailukohtia peleistä löydy. Driven tavoin myös Hotline Miami sekoittaa omaperäiseen tunnelmaansa pari ämpärillistä väkivaltaa, joskin nyt se on koko pelin pointti.

 

Lue myös

Guacamelee! (PS3, PSV)

Leisure Suit Larry in the Land of Lounge Lizards Reloaded (Android, iOS, Linux, Mac, PC)

MotoGP 13 (PC, PS3, PSV, Xbox 360)

Project X Zone (3DS)

Skulls of the Shogun (PC, WP, Xbox 360)

Sly Cooper: Thieves in Time (PS3, PSV)

Soul Sacrifice (PSV)

 

Keskustelu

kai Miikka huomasit että neliöstä tulee aim-lock ja oikea tatti vaihtaa kohdetta. Tällöin voi yksittäisen vihun tai muutamankin sniperöidä aika vaivattomasti.

Muropaketin uusimmat