Uusimmat

inFamous -ennakko (PS3)

08.05.2009 19:30 Jukka O. Kauppinen

Kuvittele mielessäsi raunioitunut suurkaupunki. Sen rakennukset ovat raunioina, sen järjestys on mennyttä, sen ihmiset ovat tuhoontuomittuja. Ystäväsi, perheesi, työtoverisi, kaikki poissa. Kuvittele nyt, että vika on sinun.

Näin riemukkaasta asetelmasta alkaa kesän kovimpiin peleihin kuuluva inFamous, joka pohtii valintoja ja niiden seurauksia. Kolikolla on nimittäin kääntöpuolensa. Olet kaupungin tuhon aikaansaaja, mutta  olet myös sen pelastaja.

Yksinoikeuspelit ovat nykyään harvinainen, mutta kova ilmiö konsolimarkkinoilla. Ne kun ovat miltei ainoa keino tehdä mitään järkevää eroa PlayStation 3:n ja Xbox 360:n välille. Tästä vuodesta näyttäisi tulevan selvästi viime vuotta heikompi yksinoikeuspelien tiimoilta, mutta pari niitäkin mahtuu kalenteriin. Kesän kuumin kuuluu Sonylle.

inFamousin alkuasetelma on juuri niin angstinen kuin introssa annoin ymmärtää, sillä New York on raunioina. Kaupunki on mennyttä ja sen eloonjääneet ihmiset taistelevat tauteja, jengejä ja toisiaan vastaan pitkittääkseen kurjia elämiään edes päivällä. Syyllinen katsoo peilistä, sillä kaupungin tuhonneen pommin toimitit perille juuri sinä, joskin tietämättäsi, viattoman lähetin normaalina arkitoimituksena.

Kuten tämän tyyppisissä tapauksissa yleensä on tapana, pommilla oli odottamaton sivuvaikutus. Siinä missä outo sähköpamaus pisti suuren osan New Yorkista matalaksi, sinulle se antoi supervoimia. Pystyt imemään sähköä itseesi ja sitten tekemään sillä mitä ihmeellisempiä temppuja. Ironisena käänteenä kaupungin tuhoajasta tulee näin myös sen ainoa toivo.

 Paholainen vai pyhimys?

Kun inFamous ei angstaile pitkin raitteja, se on avoimeen maailmaan sijoittuva toimintaseikkailu, joka tuo enemmän kuin vähän mieleen parin vuoden takaisen ja rikollisen aliarvostetun Crackdownin. Kiitos sähkövoimiensa pelaaja voi liikkua vapaasti missä haluaa, sillä jostain syystä sähkö antaa hänelle niiden normaalien supervoimien ohella myös mahdollisuuden kiipeillä seinillä kuin Assassin’s Creedissä konsanaan, tai selviytyä kymmenten kerrosten pudotuksista. Ei silti että valittaisin, sillä kiipeily ja kikkailu on pirun hauskaa puuhaa.

Kun pelaaja kiertelee pitkin kaupunkia ratkomassa ongelmia, pelastamassa loukkuun jääneitä ja murhaamassa rikollisia, peli pitää kirjaa hänen teoistaan ja tekemistään valinnoista, jotka määräävät lopulta, tuleeko pelaajasta kaupungin pelastaja vai sen kaduilla vaaniva tarujen hirviö.

Testaamassamme ennakkokappaleessa valinta oli vielä kovin pelimäinen. Pelaajan piti ensin kiivetä korkean pilarin huipulle tönäisemään sieltä alas hallituksen pudottama ruoka-apulähetys. Tämän jälkeen murhataan pino kulmakuntaa hallitsevia rikollisia, jotta ruoka ei päätyisi heidän haltuunsa. Sitten tulee valinta: pidätkö koko potin itse ja elät sillä herroiksi useamman viikon, vai jaatko sapuskan sitä tarvitseville?

Valinta heilauttaa ruudun kulmassa olevaa karmamittaria, jonka mukaan pelaajan maine, ihmisten häntä kohtaan tuntemat tunteet ja jopa hänen voimansa pitemmän päälle määräytyvät. Kehitystiimi on lupaillut, että valinnat tulevat myöhemmin olemaan monipuolisempia, mikä olisi tervetullutta: puhdas pyhimys/ääliö-akselin valinta on nähty jo aika monessa pelissä.

Lupaavalta näyttää

inFamous näytti jo nyt ennakkoversiossaan sangen hyvältä, minkä toki ymmärtää, sillä peli ilmestyy kuluvan kuun lopussa. Grafiikka on pätevää, ruudunpäivitys vikkelää ja kontrollit tuntuvat luontevilta. Vaikka demo ei antanutkaan suunnattomia mahdollisuuksia kikkailuun ja luovaan sähellykseen, onnistuin jo nyt viihdyttämään itseäni pelkällä kiipeilyllä – joka muuten toimii selvästi paremmin ja sulavammin kuin Assassin’s Creedin vastaava – pitkään.

Pelissä on ainekset kesän kovaksi hittipeliksi, sillä hyvä toteutus saa seuraa hyvästä ideasta. Jää nähtäväksi, miten pitkälle tiimin moraaliset valinnat kantavat ja miten kiinnostavaa sisältöä massiiviseen pelimaailmaan on onnistuttu luottamaan. Testiversio herätti kuitenkin kiinnostukseni siinä määrin, että inFamous nousi nopeasti odotuslistani kärkisijoille.

 

Tekijä: Sucker Punch Studios
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Testattu: PlayStation 3
Tulossa: PlayStation 3
Julkaisu: 26.5.2009
Pelin kotisivu: Infamous
Miikka Lehtonen

 

Lisää aiheesta

inFamousin julkaisu siirtyi

Sonyn inFamous karkasi kauppoihin

TGS-kuvasetti: inFamous

Lue myös

Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena (PC, PS3, 360)

Codename Panzers: Cold War (PC)

Eat Lead: The Return of Matt Hazard (PS3, 360)

Naruto: Ninja Destiny II (DS)

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic (PS3)

Street Fighter IV (PS3, 360)

Ultimate Ninja 4: Naruto Shippuden (PS2)

Wallace & Gromit’s Grand Adventures: The Last Resort (PC)