Uusimmat

inFamous: First Light (PS4)

15.09.2014 19:00 Juho Anttila

Tekijä: Sucker Punch Productions
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla: PlayStation 4
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: inFamous: First Light
Arvostelija: Juho Anttila

 

Sucker Punching inFamous: Second Son oli PlayStation 4 -julkaisupelivalikoiman valttikortti, joka ei sujuvuudestaan ja näyttävyydestään huolimatta jättänyt kummoista tunnejälkeä. Tämä ei estä laajentamasta peliä itsenäisen lisärin muodossa.

inFamous: First Light on kuin Assassin’s Creed: Freedom Cry. Minikokoinen hiekkalaatikko, jonka kautta pääsee sisään pääpelin maailmaan, vaikka ei jaksaisikaan panostaa peliin täysikokoisen avoimen maailman vaatimia kymmeniä pelitunteja.

Ennen pelin sisältöön sukeltamista onkin pakko kommentoida suhteellisen tuoretta konseptia. Avoimen maailman pelien ongelmaksi on muodostunut runsaudenpula. Etsimistä ja tekemistä on niin paljon, ettei kiinnostus riitä kantamaan läpi maailman joka nurkan rassaamisen. Sama pelityyppi typistettynä kompaktimpaan pakettiin on oiva, muttei täysin ongelmaton ratkaisu tähän ongelmaan.

Esiosaa pukkaa

First Light keskittyy pääpelistäkin tutun pinkkitukkaisen Fetch-neitosen historiaan. Historiaa tarkastelevaa tarinaa seurataan pääosin takaumien kautta. Saamme tietää, mitä tapahtui Fetchin veljelle ja miten tyttö päätyi siihen tilanteeseen, missä hänet Second Sonissa tapasimme. Luvassa on mielenkiintoista koettavaa siis ainakin pääpelin tarinasta kiinnostuneille.

Pelaaminen tapahtuu kahdella tasolla. Lähempänä Second Sonin aikajanaa Brooke Augustine kuulustelee Fetchiä ja treenaa tästä samalla D.U.P.:n tarkoitusperiä palvelevaa agenttia. Pelinäkökulmasta tämä tarkoittaa kolmen toinen toistaan haastavamman taisteluareenan selvittämistä.

Pääosa peliajasta vietetään tästä kaksi vuotta taaksepäin Seattlessa, joka on kovin tuttu Second Sonista. Pelialue on tosin puolitettu, mutta muuten maisemat on nähty ja koettu jo kerran aiemminkin. Tarjolla on kuitenkin sen verran uutta pelattavaa, että kokemus pysyy pääosan aikaa tuoreena.

Kokonaisuus on kuin miniversio alkuperäisestä Second Sonista. Muutaman tunnin mittaisen tarinan aikana kehitetään eteenpäin tällä kertaa ainoastaan neontyyppisiin rajoittuneita superkykyjä. Kykypisteitä jaetaan haasteista, jotka liittyvät esimerkiksi pelin salaisuuksien löytämiseen tai monipuoliseen suoriutumiseen taistelutilanteissa. Salaisuuksista tosin on aika turha puhua, sillä nykytyyliin kaikki etsittävä merkitään automaattisesti karttaan.

Valikoima koostuu lähinnä paikallaan olevien neonpalluroiden etsimisestä, kilpajuoksutehtävistä joissa tarkoituksena on saada kiinni samanlainen, mutta hurjaa vauhtia karkuun kiitävä pallura ja melko lailla turhista spraymaalaustehtävistä. Tällä kertaa tosin maalataan neonväreillä, mutta muuten toiminta muistuttaa kovasti Second Sonin vastaavaa.

Tuttua mutta sujuvaa

Salaisuuksien, joiden esille kaivamiseen ei muuten paria tuntia pidempään saa kulumaan, etsimisen vastapainona tarjoillaan lyhyehkö mutta samalla näpsäkän napakka tarinatila. Tehtävien aikana päästään muun muassa taistelemaan liikkuvan auton katolta käsin ja harjoittamaan sniperöintiä katonrajasta. Toki tarjolla on myös tuhti annos tuttua inFamous-taistelua.

Pelattavuus on aivan yhtä sujuvaa ja viihdyttävää kuin Second Sonissakin. Annostelu on selvästi kohdillaan, pääpeliä lyhyemmän paketin aikana meininkiin ei pääse kyllästymään. Syytä on myös huomata, että peli hyödyntää hyvin PlayStation 4:n tehoja. Meno on näyttävää ja vauhdikasta.

Ainoastaan tarinan lopetus jättää pettyneeksi. Loppuhuipennus on suoraviivainen ja lattea. Kunnollista lopputaistelua ei koeta, vaan homma kääräistään pakettiin tylsien vihollislaumojen niittaamisen ja loppuanimaation kautta. Tähän olisi voinut panostaa enemmänkin.

Kun tarina on koettu, tai miksei vaikka aikaisemmin, pelattavaksi jää vielä kourallinen areenahaasteita. Jos inFamous: Second Sonin taistelu maistuu, ja miksi ei maistuisi, irtoaa näistä haasteista vielä jokunen tunti lisähupia. Alkuperäisen pelin omistavat pääsevät kokeilemaan haasteita myös Second Sonin sankarin, Delsinin saappaissa. Tällöin käytössä on pääpelistä tuttu laajempi valikoima supervoimia.

Jos pohditaan pelimekaniikkaa ja teknisiä ansioita, inFamous: First Light on kuin peilikuva pääpelistä. Second Sonista tykänneille tarjolla on vielä muutaman tunnin mittainen lisäpaketti samaa hyvää. Niille, jotka eivät tahtoneet maksaa täyttää hintaa pääpelistä First Light 15 euron hintoineen voi olla juuri oikean kokoinen paketti inFamous-pelattavaa.

Maailma ei mullistunut tälläkään kertaa, mutta jos inFamous: First Light jotain on, niin taas uusi osoitus itsenäisen DLC-lisärin konseptin toimivuudesta. Tekniikka on hiottu kuntoon täysimittaisen pelijulkaisun yhteydessä, joten sisältöä voidaan tarjoilla lisää pienemmällä työllä ja hinnalla myös niille, joilta pääpeli on jäänyt kokeilematta. Hyvä, vaikka ei erinomainen peli ja ennen kaikkea mainio julkaisukonsepti.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

inFamous (PS3)

Colella on mennyt joskus paremminkin. Normaali työpäivä kuriirina saa ikävän lopun, kun miehen kuljettama paketti paljastuu oudoksi pommiksi, joka räjähtää hänen käsissään. Sähköaalto pyyhkäisee läpi New Yorkin… eikun siis Empire Cityn ja tuhoaa siitä suuren osan. Kuten tällaisissa tilanteissa on tapana, kivitaloja kaatava sähköaalto ei kuitenkaan tapa Colea, vaan muuttaa hänet sähköiseksi supersankariksi.

inFamous 2 (PS3)

Suuria tarinankerronan sankaritekoja hakevien kannattaa suunnata katseensa muualle, sillä inFamous 2 on selvästi Marvel-puusta veistetty teos. Se imitoi sarjakuvien tyyliä, dramaattisia käänteitä ja elämää suurempia tapahtumia. Hienovaraisuudesta ei ole kuultukaan, mutta kukapa sellaista sähkömiehen seikkailuja käsittelevältä peliltä odottaisikaan?

inFamous: Second Son (PS4)

Kun inFamous: Second Sonin tuottaja pari vuotta sitten E3-messuilla piti mahtipontista ja olevinaan maailmaa vavistelevaa puhettaan kansalaistottelemattomuuksista, vapauden hinnasta ja muusta yliampuvasta bullshitistä, koko pelaava maailma pyöritteli silmiään. Itsekin odottelin kauhulla, että millaista yliampuvaa anarkomarko-angstia Sucker Punchin peli tulisikaan tarjoilemaan, mutta turhaanpa pelkäsin.

Juho Anttila

Muropaketin uusimmat