Uusimmat

Insanely Twisted Shadow Planet (Xbox 360)

16.08.2011 15:00 Tero Lehtiniemi

Tekijä: Shadow Planet Productions
Julkaisija: Microsoft
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: Xbox 360
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu:http://www.gagneint.com/itsp/itsp_main.htm
Arvostelija: Tero Lehtiniemi

 

Kesä ei tunnetusti ole ihan villeintä aikaa pelimarkkinoilla, mutta onneksi tilannetta on piristänyt nykyisessä muodossaan jo kolmatta vuotta Microsoftin Summer of Arcade -kampanja. Se on tarjoillut viikoittain varsin laadukkaita Live Arcade -pelejä sadepäivien ratoksi.

Mainioiden Bastionin ja From Dustin jälkeen vuorossa on pelaamisen vielä astettakin taiteellisemman näkökulman ottava toimintapuzzleilu Insanely Twisted Shadow Planet. Taitaa olla historian ensimmäinen peli, joka käyttää tarinankerronnallisena elementtinään black metal -bändiä. Kyllä kelpaa.

Insanely Twisted Shadow Planet kertoo ilmeisesti tarinan pahaa-aavistamattomien avaruusveijarien kotiplaneetan kimppuun hyökkäävästä massiivisesta varjoplaneetasta, joka mitään ilmoittamatta alkaa lähettää sinne toinen toistaan epämiellyttävämmän näköisiä mustia organismeja.

Paikalliset lehmien leikkelijät ja maissipeltojen tuhoajat eivät kuitenkaan jää kuitenkaan H. Moilasina odottamaan tuhoaan, vaan laukaisevat vastahyökkäyksen. Pelaaja on tämän vastahyökkäyksen onnekkain osallistuja, jonka ohjaaman pikkuruisen avaruusaluksen kontolle jää koko varjoplaneetan nujertaminen.

Käytän tässä sanaa ilmeisesti, koska Insanely Twisted Shadow Planet on hylännyt tekstipohjaisen kerronnan täysin. Sen tarinankerronta nojaa täysin animaatioihin ja niiden aikana soivaan black metal -artisti Dimmu Borgirin musiikkiin.

Kirkonpolttokammoisten ei tosin tässä vaiheessa kannata heittää pyyhettä ketään. Tappomeiningin sijasta tarjolla on kahden erinomaisen kappaleen, Progenies of the Great Apocalypsen ja Eradication Instincts Definedin sinfoniaversiot ja -osiot. 

Metasteroids 

Mielenkiintoisen ja yllättävän hyvin toimivan kerronnan alle on kuitenkin ihan suositeltavaa tehdä myös hyvä peli, ja tälläkään saralla pelin tehnyt Shadow Planet Productions ei ole epäonnistunut. Vaikka pelaaja ohjaakin avaruusalusta, on varsinainen peli-idea hyvin lähellä Metroid-tyylistä tutkimista.

Avaruusalus aloittaa varsin puutteellisesti varusteltuna, mutta matkan varrella sen runkoon kertyy muun muassa robottikouran ja poran kaltaisia apuvälineitä. Näistä kaikki auttavat tutkimaan planeettaa yhtä perusteellisemmin, oli sitten tavoitteena tarinan edistäminen tai piilotettujen salojen ylös kaivaminen.

Varsinaisen tutkimisen ohella luvassa on myös taistelua. Aluksen aseistus kasvaa pelin edetessä, mutta pysyy kauttaaltaan melko hillittynä, eikä varsinaisesta hernepyssyvaiheesta päästä eroon. Taistelu toimii niin, että alusta ohjataan toisella tikulla ja puolustautumisesta vastaavaa tykkiä toisella.

Kuolon iskiessä jatkopaikka ei yleensä ole kovin kaukana. Tallennuspisteitä on ripoteltu varjoplaneetalle varsin avokätisesti, ja ne sekä palauttavat menetettyä terveyttä että muodostavat sankarialuksemme ympärille vihulaiset tuhoavan suojakilven. Jatkopiste ei siis yleensä ole kovin kaukana, ellei vanhoille alueille palatessaan ole taktisesti vältellyt jatkopisteitä.

Yleisesti ottaen Insanely Twisted Shadow Planet toimii niin kuin pitääkin. Fysiikka on mallinnettu erinomaisesti, kontrollit ovat sulavat ja puzzlet pääosin loogisia, mitä nyt väripaletti tekee välillä vaikeaksi tunnistaa että minkälaista työkalua missäkin tarvitaan.

Loogiset ongelmat ja armollinen tallennuspistemekaniikka tosin aiheuttavat sen, että Insanely Twisted Shadow Planet ei ole kovin vaikea peli. Eikä myöskään pitkä. Allekirjoittaneen kaltaiselle rähmäkäpälälle sen läpäisyyn menee noin nelisen tuntia, mutta toisaalta moni täysihintainen pelikään ei viihdytä paljon kauemmin.

Insanely Twisted Shadow Planet on tyylikäs, persoonallinen ja kaiken tavoittelemansa hyvin tekevä puzzleseikkailu, jonka ainoaksi miinuspuoleksi jää lyhyys. Toisaalta XBLA-hintalapulla se on kyllä vielä jokaisen pelituntinsa arvoinen.

 

Toinen mielipide

Itse odotin Insanely Twisted Shadow Planetia siitä lähtien, kun pelin ensimmäiset trailerit hurmasivat minut persoonallisella ulkoasullaan. Ja sitä pelistä kieltämättä löytyykin, sillä se näyttää alusta loppuun todella veikeältä. Värejä käytetään mainiosti hyväksi, eikä ainakaan minulla ollut koskaan vaikeuksia hahmottaa, mitkä varjoplaneetan osista ovat vaarallisia ja mitkä eivät.

Pelattavuuskin toimii ja miksipä ei, onhan kyseessä sen klassistakin klassisemman Metroid-kaavan häpeämätön uudelleenkäyttö. Vastaan tulee ylitsepääsemättömiä esteitä, hetken päästä löydetään niihin tehoava uusi ase ja sitten kumotaan pomo hyödyntämällä äsken opittuja oppeja. Ja tämän jälkeen kierretään kartta uudelleen avaten uudella aseella ne jo pari tuntia sitten vastaan tulleet lukot, joiden takana odottaa bonuksia ja salaisuuksia.

So far so good, mutta silti Insanely Twisted Shadow Planet hieman lässähti. Se oli ihan viihdyttävä peli, mutta odotin koko ajan, että peli pudottaisi kahleet ranteistaan ja antaisi palaa kunnolla. Niin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan peli veti peruslinjalla aina siihen asti, että se aivan yllättäen loppui. Tässäkö tämä jo oli? Vastahan minä olin saanut sormeni lämpimiksi ja päässyt sinuiksi alukseni kanssa! Missä haasteet, missä kaikkien alukseen lisättyjen osien nerokas käyttö ja pelaajan haastaminen? Sen kun tietäisi.

Tuloksena on siis perustason hauska luolastolentely, mutta ladattavien Metroid-kopiodien kruunu lepää yhä Shadow Complexin ohimolla.

Miikka Lehtonen

Lue myös

Pride of Nations (pc)

Call of Juarez: The Cartel (PC, PS3, Xbox 360)

Cars 2: The Video Game (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Dirt 3 (PC, PS3, Xbox 360)

Journey-ennakko (PS3)

Might & Magic: Heroes VI -ennakko (PC)

SBK 2011 (PC, PS3, Xbox 360)

Muropaketin uusimmat