Jagged Alliance Flashback (Linux, Mac, PC)

25.11.2014 16:00 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Full Control
Julkaisija: Full Control
Testattu: PC, Windows 8.1, Intel Core i5-4670k, 16 Gt keskusmuistia, Radeon R9 280x
Laitteistovaatimukset: Windows 7, Intel Core i3, 4 Gt keskusmuistia, Intel 4400
Saatavilla: Linux, Mac, PC
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.jaggedallianceflashback.com
Arvostelija: Miikka Lehtonen

 

Jagged Alliance 2 on PC-pelaamisen todellisia legendoja. 16 vuotta sitten julkaistu isometrinen taktiikkapeli ei ole vieläkään kohdannut oikein voittajaansa, mikä on niinkin vanhalta peliltä aikamoinen saavutus.

Tuorein yrittäjä on Kickstarterissa rahansa kerännyt Jagged Alliance Flashback, jonka kehitystiimi puhui prikulleen oikeita asioita kehitysprosessin aikana. Nyt puheet eivät enää auta, vaan on aika arvioida lopputulos.

Muun muassa vaisusta Space Hulk -tietsikkaversiostaan tunnettu Full Control on tiimi Jagged Alliance Flashbackin takana. Kickstarter-keräyksen ja pelin kehityksen aikana porukka puheli juuri oikeita asioita saadakseen pelaajien kukkaroiden nyörit heltymään. Alkuperäiset palkkasoturit, Jagged Alliance 2:sta tuttu meininki ja vertailu pelilegendaan saivat projektin kuulostamaan hyvältä. Ehkä liiankin.

Kuten niin usein muulloinkin, tässäkin tapauksessa olisi kannattanut olla skeptikko, sillä lopputulos on aikamoista tuubaa.

Tervetuloa paratiisiin

Paperilla perusteet ovat kunnossa. Pelin alussa saa luoda oman palkkasoturinsa vastailemalla persoonallisuustesti-tyyppisiin kysymyksiin, jotka sitten määrittävät hahmon perusjuttuja, eli pieniä bonuksia antavia perkkejä ja niin edelleen.

Tämän jälkeen pelaaja heitetäänkin sitten yllättävään tilanteeseen. Ei mitään introja, ei mitään pohjustusta. Olet saarella, etsi joku tyyppi. Saa suorittaa. Töksähtävä alku tuntui oudolta, mutta kun olin hieman enemmän pelannut, huomasin sen olevan vain jälleen yksi osa-alue Jagged Alliance Flashbackista, joka on tehty aivan käsittämättömän puolivillaisesti ja vasurilla.

Ensin niitä positiivisia puolia. Palkkikset tosiaan ovat tuttuja aiemmista peleistä, eli Ivanit, Magicit ja muut klassikkokaverit löytyvät yhä pelistä. Nyt tosin persoonattomamman oloisina, sillä en ainakaan oman arvostelujaksoni aikana törmännyt tilanteisiin, missä palkkisten persoonallisuus olisi vaikuttanut peliin mitenkään. Okei, kaikilla on pieniä perkkejä, mutta niiden vaikutukset ovat niin vähäisiä, että joko ne ovat rikki tai sitten niitä ei vain käytännössä pelitilanteessa huomaa.

Edessä oleva operaatio on myös aiemmista peleistä tuttu: pahikset hallitsevat karttasektoreista tuttua saarta ja palkkisten pitäisi häätää heidät sieltä mäelle. Koska kyseessä todellakin on palkkasotureista koostuva armeija, pelaajan täytyisi pitää huolta siitä, että rahaa riittää palkkojen maksuun. Muuten palkkisporukka häipyy kuin pieru Saharaan. Niinpä tarkoitus olisi vallata sektoreita vihollisilta ja sitten puolustaa niitä. Hyviksiä ei ole koskaan yhtä paljon kuin pahiksia, joten edessä olisi kipeitä valintoja sen suhteen, mitä sektoreita haluaa pitää ja puolustaa kynsin hampain.

Aiempien pelien tavoin näyttäisi olevan mahdollista myös kouluttaa paikallisväestön edustajista militiaa, joka pystyisi puolustamaan sektoreita palkkisten ollessa muualla. Tämä tulisi tarpeeseen, sillä palkkasotureita ei koskaan ole tarpeeksi ja lisäksi ne paskiaiset vaativat myös lepoa ja kuntoutusta taistelusta toipuakseen. Mutta niin monen muun pelin osa-alueen tavoin militia ei joko toimi tai sitten ei toimi niin kuin peli sen väittää toimivan, sillä vaikka miten koulutin heitä, mitään ne eivät koskaan tehneet.

Mutta Jagged Alliance Flashbackissa tämä nyt on ihan arkea muutenkin.

Ongelmien syvät rivit

Jagged Alliance Flashback on edeltäjiensä tavoin vuoropohjainen taktiikkapeli, jossa hyvisten armeijan olisi tarkoitus räiskiä ja muksia vastustajat kanveesiin ennen kuin nämä tekevät saman heille. Ja mikäs siinä, XCOMin kaltaisten pelien ansiosta vuoro- ja ruutupohjainen taktiikka elää nyt uutta renessanssiaikaansa. Harmi vain, että Full Controlin porukat eivät ole selvästikään genren nykyvaatimusten tasolla. Flashback kun on pelinä aivan torso.

Paperilla kaikki on taas kunnossa, kunhan ei kurki liikaa maton kulman alle tai nypi roikkuvia tapetteja. Löytyy paljon erilaisia aseita, suojamekanismit, mahdollisuus keskeyttää vihollisen vuorot omia toimiaan varten, tuki erilaisille pelityyleille hiippailusta lähitaistelulle ja niin edelleen. Kun tiimi vielä joka vaiheessa manasi Jagged Alliance 2:n nimeä Kickstarter-keräyksensä aikana, sitä olisi helposti voinut olettaa, että nyt on tulossa hyvä peli.

Ja todellakin ominaisuuslista on kiva, mutta se, mitä lista ei kerro, on se, että juuri mikään ominaisuuksista ei toimi niin kuin sen voisi herran vuonna 2014 olettaa toimivan. Tai kuten se Jagged Alliance 2:ssa jo 15 vuotta sitten toimi. Ensiksi ne tosi huonot jutut: kaikki kartat ovat yksikerroksisia, eli unelmat katolla makaavista snipuista voi unohtaa ykkösellä. Niin, eikä karttoja voi mitenkään taistelun aikana tuhota tai muokata, eli haaveet seinän läpi tiensä räjäyttävästä rynnäkköryhmästä kuolee kakkosella.

Toisaalta eipä sillä rynnäkköryhmällä käyttöä olisikaan, sillä Jagged Alliance 2:n pahiksilla on yksi taktiikka: ne juoksevat viereen. Oli tilanne mikä tahansa, vihut juoksevat tatti pystyssä viereen räiskimään. Hiippailusta ei myöskään kannata haaveilla, sillä heti kun pelaaja huomaa ensimmäisen vihollisen ja taistelu alkaa, kaikki kartan pahikset tietävät välittömästi, missä pelaajan palkkikset ovat, vaikka yksikään niistä ei olisi havainnut ainuttakaan pelaajan hahmoa.

Umpisurkeaa tekoälyä kompensoidaan vetämällä kotiinpäin aivan helvetisti. Pahikset sniputtavat haulikolla ohimoon kahden ruudullisen päästä samalla kun pelaajan palkkiksilla on vaikeuksia osua parin ruudun päässä olevaan jantteriin. Vihollisilla on myös alusta saakka todella kovalaatuista varustusta, mikä olisi taas paperilla kiva juttu, sillä kun hampaisiin asti varustettu vihu on tapettu, siltä voi viedä kamat, vai mitä? No ei helvetissä voi, sillä Jagged Alliance 2 ei moista ominaisuutta tue. Sen sijaan vihollisilla on satunnainen sauma pudottaa satunnaista loottia. Jaa että tällä AK-47:llä aseistetulla vihollisella oli baretti ja kaksi 9mm luotia? No jopas!

Ja kun nyt myllytetään niin myllytetään kunnolla. Se suojautumissysteemi, josta mainitsin, on myös aivan suolesta. XCOMinsa pelannut voisi kuvitella, että palkkikset osaisivat vaikka kulman lähellä painautua seinää vasten ja ammuskella sitten kulman ympäri. Tai edes oviaukosta. Tai vaikka naaman edessä olevan palmun ympäri. No eivät osaa. Jos haluat ampua kulman ympäri, menet sitten seisomaan kulman toiselle puolelle. Ja sitten todennäköisesti kuolet, koska et enää ole suojassa.

Valittamista ja nipottamista löytyisi vielä paljon enemmänkin. Voisin puhua surkeasta suorituskyvystä, joka saa pelin pyörimään 15 FPS:n nopeudella tehokkaillakin koneilla. Voisin valittaa moninpelin puutteesta tai käyttöliittymästä, joka on tehty aivan vasurilla ja ilmeisesti viimeisenä päivänä ennen pelin julkaisua, sen verran surkea se on. Mutta eiköhän pointti tullut selväksi: Jagged Alliance Flashback on nykykunnossaan kuraa.

Kehitystiimin visioissa oli, että peli julkaistaan tarkoituksella keskeneräisenä, että nyt yleensäkään saadaan ulos. Sitten tarkoituksena oli, että peli myisi Steamissa sen verran hyvin, että näin saadut lisätuotot mahdollistaisivat jatkokehityksen. Listalla olisi esimerkiksi erilaisia ammustyyppejä ja aseisiin kiinnitettäviä modausosia, kuten äänenvaimentimia. Ja joo, olisivathan ne kivoja juttuja toteutuessaan, mutta en usko, että niitä tullaan ikinä näkemään. Lisäksi eivät laastarit verta syöksevän ja koripallon kokoisen avohaavan päällä paljon auta. Älkää ostako.

Lisää aiheesta

Jagged Alliance: Back in Action (PC)

Pyssymachoilu ja palkkasoturifantasivat muovasivat Jagged Alliance 2:ta

Vaikka jonnet eivät muista niin Jagged Alliancen palkkasoturit sotivat sorrettujen puolella

 

Muropaketin uusimmat