Uusimmat

Kharkov: Disaster on the Donets (PC)

07.09.2009 15:55 Jukka O. Kauppinen

Australialainen SSG on yksi lempipelitaloistani. Olen nautiskellut firman teoksista jo 80-luvulta saakka, eikä pienen pelitalon teosten laatu ole vuosikymmenten mittaan heikentynyt. Mitä nyt julkaisutahti on laantunut raskaan sarjan strategioiden vaivuttua nichetuotteiksi.

SSG on siitä ihana firma, että se tekee yhä edelleen perinteisiä, vuoropohjaisia heksastrategioita, parhaaseen muinaishistorialliseen tyyliin. Ja hyvin tekeekin.

Kharkov jatkaa firman monen vuoden aikana lähemmäs täydellisyyteen kehittämän strategiapelijärjestelmän kehitystä. SSG:n aiemmat Decisive Battles- ja Battlefront-järjestelmät vuoropohjaisen lautastrategian huipentumia, mutta Kharkovissa molemmat pelijärjestelmät on naitettu yhteen vielä toimivammaksi symbiaatiksi.

Tulos on selkeä ja helppokäyttöinen pelijärjestelmä, jolla divisioonien ja armeijakuntien komentaminen toisen maailmansodan rintamilla sujuu vaivattomasti. Yksiköiden liikuttaminen ja taisteluttaminen toimivat kauniisti ristiin. Liike, taistelu, liike, taistelu, liike onnistuvat hyvin yhden ja saman yksikön samalla vuorolla, niin pitkälle kuin olosuhteet, yksikön kyvyt ja toimintapisteet sallivat. Pelimekaniikka ei ole enää sitä lautapeleistä lainattua suoraviivaista liike-taistelu-vuorottelua. Niinpä operointi on monipuolista ja vapaata, pelaaja voi esimerkiksi yrittää runtata vihollislinjaan läpimurron, puskea siitä ensimmäiset rynnäkköyksiköt, sitten avata reikää läpimurto- ja rynnäkköjoukkojen avulla ja lopulta juoksuttaa suuremmasta reiästä mobiilimmat osastonsa niin syvälle selustaan kuin liikkumisvaraa ja ennen kaikkea pokkaa riittää. Sillä mistäs sen tietää millaiset reservit naapurin rintaman takana odottavat…

Kharkov onkin pelillisesti suoranaista mannaa wanhan kansan strategioiden ystäville. Mutta sitten se sisällöllinen kritiikki. Itärintama on toisen maailmansodan taistelutantereista järisyttävin ja mahtavin. Se on täynnä uskomattomia taisteluja, joita ei uskoisi todeksi. Myös Kharkovin taistelu on jotain hämmästyttävää, sillä operaatioiden laajuus ja monimutkaisuus panee miettimään omaakin ymmärrystään. Mutta yksi taistelu, yksi ainoa skenaario, on silti aika vähän kokonaiselle pelille. Kevät 1942 ja sen 16 vuorokautta, 16 vuoroa.

Toki taistelun mittakaava ja pituus mahdollistaa monipuolisia strategioita ja hyvinkin erilaisia yhteenottoja. Ensin neuvostojoukot aloittavat sakurintaman röykyttämisen, sitten saksalaiset saavat täydennyksiä ja näin käydäänkin hirvittävää, erittäin liikkuvaa taistelua, joka voi kehittyä ihan mihin suuntaan tahansa.

Silti pelin koko vähän mietityttää. Ok, pelijärjestelmä on erinomainen ja siinä on hienoja oivalluksia, jotka tuovat pelaamiseen uutta väriä monimutkaisuutta lisäämättä. Taistelu on jännittävä ja eläväinen. Mutta 16 vuoroa, yksi taistelu. Se on kynnys tosistrategistillekin. Onko tämä hintansa arvoinen? Ehkä, jos olet vannoutunut heksasotija. Silloinkin 37 euron hintainen digilataus pistää miettimään toisenkin kerran. Toisaalta, pieniä indie-strategiataloja on mukava tukea.

 

Tekijä: Strategic Studies Group
Julkaisija: Matrix Games
Testattu: PC Windows XP, Athlon 64 X2 3800+, 2 Gt muistia, GeForce 7900GT
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC Windows 98/ME/2000/XP, P3 800 MHz, 256 Mt
Pelaajia: 1-2
Pelin kotisivu: Kharkov: Disaster on the Donets
Jukka O. Kauppinen

 

Lue myös

CitiesXL -ennakko (PC)

Close Combat: The Longest Day (PC)

Close Combat: Wacht am Rhein (PC)

East India Company (PC)

Empire: Total War (PC)

Larry Bond’s Harpoon – Commander’s Edition (PC)

Stalin vs. Martians (PC)

Tom Clancy’s EndWar (DS, PSP)

 

Muropaketin uusimmat