Uusimmat

Killzone 2 -moninpelikartat: Steel & Titanium, Flash & Thunder ja Napalm & Cordite (PS3)

19.10.2009 15:25 Juho Anttila

Killzone 2 on Pleikkarin Gears of War. Molemmat tarjoavat miehisiä miehiä, rujoa sotaa ja kristallinkirkkaaksi hiottua toteutusta. Paremmuus kaksikon välillä ratkeaakin useimmiten sen mukaan, kumpi konsoli television alla sattuu majailemaan.

Velipuolensa lailla myös Tappoalueen hektinen moninpeli on saanut lisätukea ladattavien karttapakettien muodossa. Ovatko tarjolla olevat kolme kahden kentän kokonaisuutta niihin uppoavien eurojen arvoisia?

Jos Killzone 2 löytyy hyllystä, mutta verkkopeli on jäänyt vähemmälle, kehotan heti aluksi kokeilemaan. Warzone-nimellä kulkeva tiimipohjainen moninpelimuoto kuuluu ehdottomasti konsoliräiskintöjen kärkipäähän. Erilaisia tavoitteita sekoittava räime toistaa hienosti yksinpelin huikean tunnelman. Hahmonkehitys, joka yhdistelee kokemuspisteitä ja erilaisia saavutuksia, motivoi myös palaamaan pelin ääreen yhä uudelleen.

Teräksestä myrskyyn

Lisäkarttapakettien suurin haaste on pelaajakunnan löytäminen. Jos maksuhaluisia taistelijoita ei löydy, jäävät kartat käyttämättä. Toisaalta kukaan ei viitsi pulittaa euroja kartoista, joilla kukaan ei pelaa. Tarvitaankin jotain, jolla alueet erottuvat peruspelin jo ennestään laadukkaasta tarjonnasta.

Jo huhtikuussa julkaistun Steel & Titanium -paketin ensimmäinen kenttä, Wasteland Bullet, sisältääkin tällaisen jujun. Massiivinen kahdella raideparilla kulkeva juna on jo ympäristönä hektisen tunnelmallinen. Vierekkäin kiitävät vaunut, joiden välillä pääsee liikkumaan vain muutamassa kohdassa avaavat paljon mielenkiintoisia taktisia mahdollisuuksia. Idea ei ole aivan uusi, mutta toteutus toimii.

Parivaljakon jälkimmäinen puolisko, Vektra Cruiser, nostaa pelaajat takaisin kiertoradalle, valtausuhan alla kamppailevaan avaruusalukseen. Tuore ympäristö on tervetullut, mutta toteutus on kummallisen persoonaton. Toimiva peruskartta menisi läpi ilmaisena lisänä, mutta rahaa siitä ei oikein kehtaisi maksaa.

Flash & Thunderiksi ristitty kolmikon keskimmäinen jäsen vetoaa ensimmäisen Killzonen faneihin iskemällä pöytään modernisoidut versiot kahdesta klassikkokentästä. Kasvojenkohotuksesta huolimatta lopputulos jää kovin vanhanaikaiseksi.

Beach Head mainostaa itseään avoimena maihinnousuteemaisena kenttänä, mutta ahdas olohan tässä kapeassa käytävässä meinasi iskeä. Taistelukentälle olisi kaivannut lisää leveyttä, nyt alue sopii lähinnä pienen porukan yhteenottoihin.

The Southern Hills on taas pelillisesti toimivampi, mutta jälleen kerran kovin geneerinen tuotos. Aukeahko alue, jota hallitsee keskellä kohoava rakennus tarjoaa kuitenkin puitteet mielenkiintoisille, jopa piirityshenkisille yhteenotoille.

Liekitetty pulttipyssy

Kaikkia Killzone 2:sen yksinpelissä nähtyjä aseita ei ole päässyt tasapainotussyistä käyttämään moninpelin puolella. Eikä onneksi pääse nytkään, voin nimittäin vain kuvitella minkälaista tuhoa Tharsis Refineryssä nähty sähköase kylväisi verkkopelissä.

Viimeisin kenttäpaketti, Napalm & Cordite, antaa nimittäin pelaajille mahdollisuuden poimia mukaansa joko liekinheittimen tai pelätyn boltgunin, johon kolleega Lehtiniemi ehti jo kehittämään kiihkeän mutta harmillisen lyhyeksi jääneen rakkaussuhteen. Uusia torakoita ei saa käyttöönsä heti, vaan ne on poimittava mukaan kentältä.

Paketin kartat ovat maksullisten lisäkarttojen parhaimmistoa. Suljeva Cliffside palauttaa pelaajat alkuperäisen pelin keskivaiheiden kuumiin tunnelmiin. Kenttä on kapeahko, mutta juuri sopivan monipuolinen, jotta mielenkiinto säilyy. Jo mainittu liekinheitin kohottaa muutenkin kuumaa tunnelmaa.

Arctower Landing on puolestaan sokkeloinen syherö, joka sopii mainiosti boltgunin hitaiden, mutta tuhoisien ominaisuuksien kokeilemiseen. Taistelut vaativat taitoa, kokenut porukka motittaa ensikertalaiset auttamatta aloitusalueelle.

Pelaajat kateissa

Kenttäpaketit maksavat PlayStation Storessa tällä hetkellä muutaman sentin alle kuusi euroa kappale, kun taas kolmellatoista eurolla saa itselleen lunastettua samalla kertaa kaikki kolme paria. Hinta ei olisi kauhean kallis, jos uusilla kartoilla olisi vain pelaajia.

Harmi kyllä valtaosa nettipelaamisesta keskittyy sinällään laadukkaisiin vanhoihin karttoihin. Maksullisia kenttiä näkee pelissä todella harvoin. Oman luokituksen noustessa pelaamisen myötä tilanne parani hieman, mutta maksullinen sisältö jäi vielä majurin arvoisellekin soturille harvinaiseksi herkuksi.

Aloittelijoiden kannattaakin kerätä natsansa suosiolla alkuperäisen kenttävalikoiman parissa. Jos sota vie mennessään ja innostusta riittää pidemmäksi aikaa, saa lisäkentistä pelaamiseen pientä vaihtelua. Satunnaistaistelijan rahat menevät kuitenkin alikäytettyjen karttojen parissa hukkaan. Harmi, sillä sisältö on tasaisen laadukasta, vaikkei mukaan ihan kirkkainta timanttia mahtunutkaan.

 

Tekijä: Guerrilla Games
Julkaisija: Sony Computer Entertainment Europe
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3
Pelaajia: 1-32
Pelin kotisivu: http://www.killzone2.com
Juho Anttila

 

Lisää aiheesta

Killzone 2 (PS3)

Jokainen vähänkään enemmän vedonlyöntiä harrastanut tietää varmasti sen surkean fiiliksen, kun tajuaa lyöneensä vetoa väärän joukkueen puolesta. Näin kävi myös Sonylle, joka panosti koko loppuvuoden hypejunansa Resistance 2:n taakse.

Jos Sonylla olisi seurattu, mitä sen kehitystiimit olivat tekemässä, Killzone 2:sta olisi varmasti nähty ja kuultu paljon enemmän. Onneksi pelin kehitystiimi ei loukkaantunut kylmästä kohtelustaan, vaan teki pelin, joka on itse parasta mainostaan. Näe Killzone 2 ja usko.

Killzone 2 -haastattelussa Guerrilla Gamesin kova kaksikko

Hollantilaisen Guerrilla Gamesin PlayStation 3:lle kehittämä yksinoikeusräiskintä Killzone 2 on peli, joka näyttää herättävän suuria tunteita niin PS3-pelaajien kuin muidenkin keskuudessa. Valtavaan planetaariseen invaasioon sijoittuva räiskintäpeli yhdistää toimintaansa myös draamaa ja Hollywood-tyyppistä pelituotantoa.

eDome haastatteli Guerrillan toimitusjohtaja Herman Hurstia sekä taiteellista johtajaa Jan Bart van Beekiä.

Killzone (PS2)

Killzonessa on monia samoja vahvuuksia kuin Halossakin: loistava ja omintakeinen kuvasuunnittelu, jännittävä tunnelma ja hyvä ohjaussysteemi. Guerrilla on myös kyennyt luomaan peliinsä kiinnostavan universumin. Vaikka loistava kuvasuunnittelu lainaa Aliens-elokuvalta, natsisotilailta ja toiselta maailmansodalta yleensä, silti se tuntuu ja näyttää omaperäiseltä.

Lue myös

Dead Space Extraction (Wii)

FIFA 10 (PS3, Xbox 360)

MAG-ennakko (PS3)

Magna Carta 2 (Xbox 360)

Need For Speed: Shift (PC, PS3, Xbox 360)

Section 8 (PC, Xbox 360)