King of Fighters: Maximum Impact 2 (PS2)

28.08.2007 16:45 | Tero Lehtiniemi

2D-retromätkintöjen viimeisenä linnakkeena pidetty King of Fighters pyrkii uudistumaan salakavalasti. Suurinpiirtein samoihin aikoihin sarjan aidon ja perinteikkään XI-osan kanssa on nimittäin julkaistu Maximum Impact 2 -nimellä kulkeva peli. Siinä missä osa numero yksitoista oli kaikin puolin sarjan uskollinen jatko-osa, on Maximum Impact 2 lähinnä matka uusille, tuntemattomille urille.

King of Fighters: Maximum Impact 2 nimittäin hylkää pelin vanhat 2D-perinteet, ollen ensimmäinen täysin kolmiulotteinen King of Fighters. Muuten peli on pidetty kutakuinkin samana tuttuine hahmoineen ja näille ominaisine liikkeineen.

King of Fighters on pelisarjana jo toistakymmentä vuotta vanha. Sen kantavana idea on ollut koko historian ajan ollut niputtaa lauma SNK:n muiden pelien sankareita suureen taisteluturnaukseen. Idea on edelleen sama, nyt pelisarja on vain saanut uuden ja uskottavan 3D-graafisen kuorrutuksen. Samalla perinteisesti suuri hahmokaarti on kutistunut pariinkymmeneen.

SNK:n aikaisemmat yritykset siirtää pelisarja kolmiulotteiseksi on lytätty suorilta, lähinnä juuri siksi että pelisarjan uskollinen fanikaarti on arvostanut pelin värikkään hahmokaartin persoonallisuutta sen alkuperäisessä, kaksiulotteisessa muodossa. Näin on valitettavasti käynyt myös tällä kertaa. King of Fightersien selkeä, värikäs mutta nykypolven silmiin ehkä vanhanaikainen graafinen ulkoasu on ollut pelisarjan luova ja kantava tekijä niin pitkään, ettei siirtymä täysin kolmiulotteiseen grafiikkaan ja poikkeavaan tyyliin hevillä uppoa sarjan vanhoihin ystäviin.

Yrittämisen puutteesta SNK Playmorea ei kuitenkaan voi syyttää: itse tappelu toimii hyvin ja pohjimmiltaan meininki on hyvin lähellä 2D-pelejä. King of Fighters: Maximum Impact on kuitenkin vikatikki useassa mielessä: sarjan perinteiset ja uskolliset ystävät ovat se osa pelikansaa, joille grafiikan kaksi- tai kolmiulotteisuudella ei yksinkertaisesti ole väliä. Niinpä 3D-siirtymällä ei näissä piireissä saavuteta minkäänlaista etua. Samalla peli kuitenkin menettää niin paljon juuri näiden pelaajien arvostamasta persoonallisuudestaan, että vaihtokauppa on aika huono.

Uusille pelaajille pelisarjan sinänsä ansiokkaasti toteutettu 3D-päivittäminen tuskin kuitenkaan riittää, sillä puhtaana näyttävyyteen ja yleiseen fiilikseen luottavana tappelupelinä se ei  pysty kilpailemaan alan kovimpien modernien nimien kanssa. King of Fighters: Maximum Impact jääkin ikävään välikäteen: KOF-faneille se on todennäköisesti liian suppea ja persoonaton, kun taas pelisarjaa tuntemattomille se ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi houkutteleva. Pelillä ei oikein vain ole paikkaa.

 

Tekijä: SNK Playmore
Julkaisija: SNK Playmore
Testattu: PlayStation 2
Saatavilla: PlayStation 2
Pelaajia: 1-2
Pelin kotisivu: http://www.snkplaymoreusa.com/game_kofmx.php

Keskustelu

KOF Maximum impact 2 ei ole ensimmäinen 3D KOF, Maximum Impact ykkönen oli. Myöskin joskus Tekken 2 aikaan SNK teki jo Samurai Shodownista 3D pelejä.

Muropaketin uusimmat