Uusimmat

Legend of Zelda: Twilight Princess –ennakko (Wii)

01.12.2006 16:01 Mikko Rekola

Toimituksemme pääsi kokeilemaan ensimmäisten parissa lähes valmista Zeldaa. Teoksen odotetaan olevan yksi Wiin vahvimmista julkaisupeleistä. Seikkailua, taisteluita, kommunikointia ja kalastusta. Mikä pelissä vakuutti ensimmäisen pelikerran perusteella?

Vanha ystävämme Link on jälleen seikkailun keskipisteenä. Tosin sankarin on mahdollista muuntautua myös sudeksi. Arvoitukset ja tavoitteet muuttuvat hahmon kanssa.

Ensimmäiset hetken Zeldan parissa ovat hankalat. Ohjaaminen tuntuu erikoiselta, mutta jo reilusti valmiimmalta kuin Digiexpossa esillä olleessa demossa. Hahmon liikutteleminen on lopulta keveää ja yksinkertaista, kunhan liikkeet ovat selkeitä.

Liikkuminen tapahtuu pääosin Nunchuk-ohjaimella, jonka apuna käytetään kaukosäädintä muistuttutavan Remote-ohjaimen painikkeita. Ohjainta heilutellaan vain hyökkäysliikkeissä sekä erityisissä tehtävissä. Niihin lukeutuvat esimerkiksi kalastus sekä ampuminen.

Kalojen pyytäminen on haastavaa puuhaa, sillä kyse on taitolajista. Oikean liikeradan löytäminen on vaikeaa, mutta ongelmia ei esiinny kunhan tekniikan oppii. Myös nuolien ampuminen tuntuu esikuvansa mukaiselta. Jousen liikerata näyttää hyvin realistiselta, mutta osuminen vaatii Remote-ohjaimen taidokasta käyttöä.

Tarinan osalta teos on vahva. Pelaajaa johdatellaan juoneen videoiden avustuksella. Välivideot korostavat juonesta paljastuneita yksityiskohtia ja taustoja. Ne helpottavat hahmottamaan kummallisilta tuntuvia tapahtumia. Alun hämmennyksen jälkeen huomaa ruudulla pyörivän oman pienikokoisen maailmansa. Hienointa tarinassa on sen monipuolisuus. Pitkä tarina sisältää kymmeniä pieniä polkuja. Keveää ja satumaista tarinaa sekoittavat yllättävät tapahtumat ja merkilliset tahot. Esimerkiksi niityn eläimillä on oma roolinsa.

Miekkailua ja mysteereitä

Taisteleminen on tärkeässä osassa ainakin ensimmäisten tuntien aikana. Vielä keskeneräinen mekaniikka vaikutti täsmälliseltä. Taisteluista selviää kunnialla käyttämällä tarkkaa ajoitusta. Aivojaan käyttävät ilahtuvat mahdollisuuksista, joilla vihollisia voi harhauttaa. Esimerkkinä ilkeät oliot voi houkutella heille hankalammalle maaperällä, jolloin homman voi hoitaa helpommin.

Myös ulkoasupuolella on käytetty omaperäisyyttä ja taiteellisuutta. Osa hahmoista on aavistuksen karuja, mutta vastapainona monet tapahtumapaikat ovat upeita. Värimaailmojen monipuolisuus koostuu vastakohdista. Pimeän ja ankean luolan jälkeen Link pääsee valoisalle niitylle, jonka halki virtaa puro. Kristallinkirkas vesi heijastaa valoisaa päivää ja heinä hulmuaa kevyessä viimassa.

Yksityiskohtia on paljon. Eteenkin kylien taloista löytää mielenkiintoisia pannuja, kattiloita, jakkaroita ja paljon muuta. Esineet toimivat kolmiulotteisesti, sillä esimerkiksi pöydälle kiipeäminen tuntuu luontevalta. Muiltakin osin hahmot ja tapahtumapaikat on mallinnettu täydellisyyttä hipoen. Käveleminen, loikkiminen sekä hiipiminen antavat erilaisen tuntuman liikkumisesta.

50 tunnin tähden

Aika kuluu tunteellisen tarinan vuoksi siivillä. Pituutta pelille luvataan yli kahden vuorokauden verran. Sisällön määrä on huikea, sillä parin tunnin aikanakin elämyksiä kertyi parin keskimääräisen seikkailupelin verran. Uudenlainen lähestyminen Zeldaan näkyy selvästi. Perinteitä kunnioitetaan, mutta Wiin vahvuuksia käytetään jatkuvasti.

Kokonaisuus on vahva ja lupauksia herättävä. Erityinen pelattavuus, kaunis tarina ja autenttinen äänimaailma vetävät pelaajan mukaan hetkessä.

Kokeilun jälkeen tunnelma on haikea. Vielä olisi tehnyt mieli nähdä mitä seuraavaksi tapahtuu ja minne se kapea tunneli vie. Entä kuka oli aiheuttanut sekasortoa kylässä? Tunteellisuus ja omaperäisyys ovatkin teoksen vahvimmat valtit. Uusin Zelda vaikuttaa potentiaaliselta ehdokkaalta vuoden peliksi.

 

Tekijä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Testattu: Wii
Saatavilla: Wii
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: http://www.nintendo-fi.com/?game=1140#

Tuoneeko heiluteltava ohjain zeldailuun lisää meininkiä?

Katso tilanne vastaamatta