Uusimmat

Legends of Persia (PC)

14.02.2015 14:00 Eric Hartin

Tekijä: Sourena Game Studio
Julkaisija: Plug In Digital
Testattu: PC Windows 7, Intel i5 760 @ 2,80 Ghz, Geforce GTX750, 8 Gt muistia
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: PC Windows Vista tai uudempi, 2,2 Ghz prosessori, 1 Gt muistia, Geforce 7000 tai vastaava
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, hinta 19,99 euroa (Steam)
Pelin kotisivu: http://legendsofpersia.com
Arvostelija: Eric Hartin

 

Toimintaropellusten kenttä on suuri ja täynnä mitä erilaisimpia yrityksiä, jotka koettavat päästä Diablon ja kumppaneiden markkinoille. Jotkut näistä onnistuvat olemaan muutakin kuin muutaman hetken viihdettä, kun taas toiset eivät epäonnistuessaan viihdytä edes nolon flopin vertaa.

Varsinkin PC-markkinoilla genressä on jo niin paljon tarjontaa, että erottautuakseen on tehtävä joko todella erinomainen peli tai ainakin julkaisu, joka eroaa kilpailustaan merkittävästi. Sourena Game Studion Legends of Persia eroaa kilpailustaan kyllä, mutta valitettavasti sen ainoa tapa erota kilpailusta on sen huonous.

Puoliselostetut ja luokattoman huonosti piirretyt välipätkät kertovat sen tutun tarinan: muinaisessa Persiassa kaikki oli hyvin, kunnes Suuri Pahuus saapui ja tuhosi kaiken. Mystinen enkelikansa tappoi Suuren Pahuuden, mutta he varoittivat ihmisiä tulevasta. Herra Pahuus ei nimittäin olekaan totaalisen kuollut, vaan herää henkiin lukemattomien vuosien jälkeen. Ja Pahuutta vastaan on noustava Sankari, joka lopullisesti tämän päihittää.

Vain tylsä

Ilmeisesti aivan oikeisiin persialaisiin mytologioihin perustuva tarina on siis ympätty unettavan tylsään ”tapa piru ja pelasta maailma”-kuvioihin, eikä välipätkien toteutus oikein kannusta seuraamaan tarinaa alkuvälipätkää enempää. Hyvä nimittäin, jos sitäkään jaksaa.

Alkuselostusten jälkeen pelaaja heitetään suoraan kartalle ja paikallaan hengailevan ei-pelaajahahmon viereen, jolta saa ensimmäisen tehtävän. Lähde kaupungista ulos. Siinäpä se. Tämän jälkeen pelaaja nousee tasossa ja pääsee vilkuilemaan, mihin pisteensä voi laittaa. Jo heti huomaa muutaman asian olevan vialla: ensinnäkin pelaajahahmo vastaa liikkeisiin hi-taas-ti. Jokainen komento tulee huomattavalla viiveellä.

Kun vihollisia pääsee hakkaamaan, huomaa toisen suuren ongelman: jo perusrivivastustajalla on uskomattoman paljon osumapisteitä. Toisaalta pelaajallakin on – monta kertaa vihollisia enemmän. Jokainen rivivihollinen otti ainakin kuusi tai seitsemän osumaa laotakseen. Tämä ei sinällään olisi ongelma, jos pelaajalla olisi minkäänlaista tunnetta vaarasta. Kunhan vain klikkaa vihollista tarpeeksi monta kertaa, voittaa. Ja kun kaavaan yhdistää vielä sen, että jokaisen tehtävän sisältö on käytännössä ”tapa x rottaa” tai ”tapa y zombia”, ei kiinnostus pysy edes ensimmäisen juonikäänteeseen.

Siinä on Legends of Persian suurin synti: se on tylsä. Muuten ei voi sanoa kuin sen, että siinä ei ole isoja virheitä, mutta niitä pieniä on niin paljon, että niiden jälkeen peliä ei voi oikein suositella millään tasolla.

 

Lisää aiheesta

Diablo III: Reaper of Souls (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Diablo III: Ultimate Evil Edition (PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

Hellgate: London (PC)

Loki (PC)

Silverfall (PC)

Titan Quest (pc)

Torchlight II (PC)