UUSIMMAT

Lego Pirates of the Caribbean (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

10.05.2011 14:30 | Heikki Takala

Tekijä: Travellers Tales
Julkaisija: Disney Interactive Studios
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: 3DS, DS, PC, PSP, PlayStation 3, Wii, Xbox 360
Laitevaatimukset: PC, 3 Ghz tuplaydin, Geforce GT 120 tai vastaava, DirectX 9, 1 Gt keskusmuistia, 1 Gt kiintolevytilaa
Pelaajia: 1, 2 (samalla koneella)
Pelin kotisivu: http://www.lego.com/piratesofthecaribbean/
Arvostelija: Heikki Takala

Lego-pelisarja on ehtinyt koluta läpi jo miltei jokaisen suuren budjetin elokuvasarjan. Osansa ovat saaneet niin Harry Potter, Indiana Jones kuin lukuisia inkarnaatioita kokenut Tähtien sota. Tulevan Pirates of the Carbbean: On Stranges Tidesin kunniaksi myös Karibian piraatit on käännetty muovisille pikkumiehille sopivaan muottiin.

Muotti ei ole juuri aikaisemmasta muuttunut. Lego-pelit ovat alusta saakka olleet lapsille ja lapsenmielisille suunnattua kevyttä tasoloikkaa. Pelit mukailevat elokuvasarjoja, käyden läpi niiden tärkeimmät kohtaukset omaan hassuun tyyliinsä. Lego Pirates of the Caribbean ei astu tutusta muotista ulos, ja vanhempien lienee jälleen aika kaivaa kuvettaan. Siltikin, vaikka pelisarja ei ole muuttunut juuri mihinkään viimeisiin vuosiin.

Yarr Mateys!

Lego Pirates of the Caribbean alkaa elokuvasarjan alusta. Kapteeni Jack Sparrow rantautuu Port Royaliin etsimään uutta laivaa. Ei aikaakaan kun Kapteeni Sparrow tunnistetaan merirosvoksi ja vangitaan. Hetken kuluttua Musta Helmi sekä sen epäkuollut miehistö hyökkäävät satamaan. Kapteeni Sparrow pelastetaan, mutta Elizabeth kidnapataan Mustalle Helmelle. Jack lähtee yhdessä Willin kanssa pelastamaan kaunotarta. Tästä starttaa koko elokuvatrilogia, sekä näihin yhteen nivoutuva neljäs osa On Stranger Tides.

Lego-peleissä ei ole koskaan ollut niinkään kyse juonesta, kuin siitä kuinka se tulkitaan lego-ukkojen kautta, jotka eivät osaa puhua lainkaan. Elokuvien näkeminen on juonen kannalta käytännössä pakko, sillä peli hyppii kohtauksesta toiseen hyvin valikoivien välinäytösten kautta eikä tarinasta saa juurikaan selvää ilman lähdemateriaalin tietämystä.

Mutta kun elokuvat ovat tuttuja, peli aukeaa hienolla ja humoristisella tavalla. Jokainen kenttä on rakennettu ja lavastettu elokuvalle uskolliseen tyyliin, ja kenttiin sisälletyt arvoitukset ovat varsin omaperäisiä tulkintoja elokuvasta. Lego Pirates of the Caribbean ottaa kuitenkin joitakin vapauksia sen suhteen, mitkä kohtaukset ovat tärkeitä ja jokaisesta elokuvasta peliin on päässyt viitisen erilaista skenaariota. Loput elokuvien tärkeimmistä tapahtumista juoksutetaan joko omalaatuisen nukketeatterin tai välinäytösten muodossa, jotka ovat sanalla sanottuna viihdyttäviä.

Legojen ilmaisussa viehättää niiden rajoittuneisuus. Koska legot eivät osaa puhua, ovat kaikki tunteiden vaihtelut toteutettu erilaisilla kasvonilmeillä sekä ruumiinkielellä. Kyynisesti ajatteleva sanoisi luultavasti että kehittäjä säästää näin pitkän pennin ääninäyttelijöissä sekä kehitysustannuksissa, mutta sillä ei ole väliä kun idea toimii. Legot ääntelehtivät vain päästelemällä satunnaisia ähkäisyjä sekä kirkaisuja, loput hoidetaan eleillä. Tämä irrottaa useita nauruja varsinkin perheen pienemmissä, ja ikääntyneempienkään on vaikea olla hymyilemättä. Muovi-ukkeleiden tunteiden skaala on suuri, eivätkä reaktiot jää koskaan arvailujen varaan. Aikuisiakaan ei ole unohdettu, ja vanhempien on helppo lukea useita alatekstissä kulkevia vihjailuja legojen toilailuista, jotka pienimmiltä menevät ohi.

Mutta kaikki edellinen todistaa vain, että Lego Pirates of the Caribbean toimii hyvin animaatioelokuvana. Kuinka sitten on pelin laita?

Lelupelisarja

Lego-palikat ovat olleet samanlaisia syntymästään saakka. Pelisarja suhteen suunnittelufilosofia on sama. Sikäli jos on koskaan pelannut mitään edeltävää lego-peliä, uusimman osan mekaniikka on heti selvillä. Mikään ei ole juuri muuttunut sitten ensimmäisen osan. Kentät ovat pitkälti tasoloikka-painotteisia, varovaisilla puzzle-elementeillä sekä satunnaisilla toimintakohtauksilla.

Karibian piraateissa painotus on kuitenkin huomattavasti enemmän ongelmanratkonnalla. Kentät ovat useimmiten laajoja yksittäisiä alueita, jotka sisältävät useita eri tavoitteita. Jotkut näistä ovat miehistön rekryäminen toimittamalla heille erilaisia esineitä. Toinen taas pako alku-asukkaiden kansoittamalta saarelta. Variaatiota on runsaasti. Vaikka peli kierrättää samankaltaisia puzzleja kentästä toiseen, vaihtelevat ympäristöt tarpeeksi ettei peli ala toistamaan itseään.

Ongelmat eivät ole koskaan liian hankalia, ja pienellä pähkäilyllä eteneminen tyssää tuskin koskaan täysin. Perheen pienempien kokemusta helpotetaan vielä eräänlaisella vinkkisysteemillä, joka kertoo mihin mikäkin esine tulee laittaa. Tämä on useimmiten tarpeetonta, sillä erilaisilla kirkkailla väreillä koodatut legopalikat kertovat jo tarpeeksi selkeästi kenttien solmukohdat, joissa ongelmat ratkotaan.

Kenttiä ratkotaan joko yksin tai ystävän kanssa. Kuten aiemminkin, kaveri voi hypätä peliin milloin tahansa painamalla vain nappia kakkosohjaimesta. Tämä on hyvä vaihtoehto tekoälyn kanssa pelaamiselle, sillä se on usein hidas toimissaan ja aiheuttaa joskus pieniä ongelmia puzzleissa, jotka on tarkoitettu kahden ihmisen yhteistyöpelillä ratkottavaksi.

Hahmokavalkadi on massiivinen. Erilaisia hahmoja on satakunta kappaletta. Hahmot avataan tarinatilaa pelaamalla, vaikkakaan ei vielä ensimmäisellä pelikerralla. Lego Pirates of the Caribbeanin yksinpeli kestään noin kymmenisen tuntia rauhallisella pelaamisella. Tämä on jo hyvin tasoloikalta, mutta yksinpelin lisäksi mukaan on mahdutettu myös eräänlainen vapaa pelitila, jonka avulla jo selvitettyihin kenttiin voi palata haluamillaan hahmoilla.

Tässä piilee Lego-pelien suosio. Vapaa pelaaminen on palkitsevaa iästä riippumatta. Kaikki kentät aina ensimmäisestä lähtien sisältävät valtavan määrän tutkittavaa ja löydettävää, joka ei koskaan paljastu ensimmäisellä pelikerralla. Ongelma onkin oikeiden hahmojen löytäminen, sillä esimerkiksi hopeisia objekteja voi tuhota ainoastaan yhdellä hahmolla. Hänen mukaan raahaaminen ei välttämättä kuitenkaan riitä, sillä suljetun oven takana saattaa piillä esimerkiksi normaalia korkeampi kieleke johon vain toinen hahmo pääsee hyppäämään.

Aluksi turhakkeelta tuntuva pelitila osoittautuu nopeasti addiktoivaksi, sillä selvittämällä kenttiä sataprosenttisesti pelaaja saa lukuisia pieniä palkintoja, sekä avaa uusia salaisia kammioita saarelta, joka toimii portaalina muulle seikkailulle. Uusien asioiden löytäminen kentistä on yhtä hauskaa kuin edellisissäkin peleissä, eivätkä sarjan fanit tule pettymään. Itse en päässyt lähellekään sadan prosentin läpäisyä, mutta edistymiseni huomioon ottaen pelitunteja luulisi kertyvän keräilyn ja salaisuuksien ystäville lähemmäs kolmekymmentä, mikä ei ole lainkaan hassummin leluihin perustuvalta peliltä.

Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä

Legosarja alkaa lähentelemään suunnittelufilosofiassaan Call of Dutya. Miksi tehdä uutta kun vanhakin toimii. Mutta toisin kuin verrokkinsa, Lego-pelit eivät ole vielä muuttuneet puuduttavaksi saman asian jauhamiseksi vuodesta toiseen. Kenties tämä johtuu niihin perustuvien elokuvien erilaisista aihepiireistä, tai ainoastaan osuvasta huumorista.

Lego Pirates of the Caribbean osuu ainakin toteutuksessaan naulankantaan. Se on kevytmielinen, värikäs ja hauska. Pelistä on vaikea löytää minkäänlaista nipotettavaa ennalta arvattavuuden lisäksi. Vakavampien pelaajien juttu tämä tuskin on. Mutta jos peliä arvioi siltä kannalta, minkälaisia pelejä vanhempien kannattaisi pelata lapsiensa kanssa, tai miesten pelejä pelkäävien vaimojensa kera, on Lego Pirates of the Caribbean suosittelemisen arvoinen tekele. Edellisiin osiin tutustuneiden ei kannata kuitenkaan odottaa että pyörää olisi keksitty tälläkään kertaa uudelleen.

 

Toinen mielipide

Traveller’s Talesin fiftyfifty-tyylinen osumatarkkuus käy jo huvittamaan. Joka toisella Lego-pelillään ihastuttava, joka toisella kylmäksi jättävä firma ei vakuuttanut Lego Star Wars III:lla, mutta Karibian piraatit palauttavat porukan taas Harry Potterin osoittamalle tielle.

Uusi ympäristö ja uudet hahmot ovat inspiroineet odotetulla tavalla, sillä peli tuntuu taas pääosin vanhojen kikkojen toistamisesta huolimatta tuoreelta. Merirosvoseikkailu painottuu edeltäjäänsä vahvemmin puzzleiluun, mikä on hyvä valinta. Tähtien sodassa räiske ja mäiske nousikin aivan liian keskeiseen asemaan.

Myös uudet ideat ovat vaihteeksi onnistuneita. Jack Sparrown kompassia tarvitaan läpi pelin, kanuunalla ammuskelua ei ylikäytetä ja kaukoputkikikkailujakin maltetaan annostella vain mausteena. Hahmoihin on saatu mukavasti vaihtelua ja myös visuaalinen suunnittelu on tuttujen henkilöiden kohdalla osunut kohdalleen. Itse Jack varastaa shown, mutta myös muista piraateista löytyy monta hykerryttävää osumaa.

Kenttäsuunnittelu on oivaltavaa, mutta samannäköisiä laivan lastiruumia kierrätetään hieman liikaakin. Sään vetäessä kovin synkäksi ja myrskyisäksi näyttää peli välillä rahtusen tummalta ja sekavalta. Onneksi vastapainoksi aikaa vietetään runsaasti myös viidakoissa ja autioilla saarilla. Kokonaisuus jää selvästi plussan puolelle.

Lego Harry Potter on oiva vertailukohta. Traveller’s Talesin resepti ei kestä kovin montaa samankaltaista iteraatiota väljähtymättä. Potterit olivat tuoreita uusien hahmojen ja uudenlaisen ympäristön mahdollistamien pelimekaniikkojen vuoksi. Piraatit iskevät samaan suoneen onnistuneesti. Lopputulos edustaa Lego-pelien parhaimmistoa lopullisen palkintopallisijoituksen riippuessa täysin siitä, tykkääkö hahmoina enemmän Potterista, Batmanista vai Jack Sparrowsta.

Juho Anttila

 

Lisää aiheesta

Lego Star Wars III: The Clone Wars (PC, PS3, Wii, Xbox 360) 

Lego Rock Band (PS3, Wii, Xbox 360)

LEGO Indiana Jones 2: The Adventure Continues (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Lego Harry Potter: Years 1-4 (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Lue myös

Dishwasher: Vampire Smile (Xbox 360)

Shift 2 Unleashed (PC, PS3, Xbox 360)

Sims Medieval (Mac, PC)

Tomb Raider Trilogy (PS3)

 

Keskustelu

Muropaketin uusimmat