UUSIMMAT

Link’s Crossbow Training (Wii)

13.03.2008 13:46 | Jukka O. Kauppinen

Nintendon taannoinen ilmoitus valopyssyn julkistamisesta Wiille otettiin vastaan niin innostuksella kuin hämmennykselläkin. Vehje kun ei ole oikeastaan mikään valopyssy, vaan pikemminkin teline Wiin ohjaimelle, jonka liikkeentunnistusominaisuudet vastaavat tähtäilystä.

Ja pitäähän moinen Wii-pyssy myydä myös jonkinlaisen pelin kera. Link’s Crossbow Training onkin pyssylle oikein sopiva höyste – virkeä ammuskelupeli, joka sopii myös mainiosti bilepeliksi.

Wii Zapper -pyssy ja Link’s Crossbow Training ovatkin hyvä yhteispaketti. Muoviselle Zapper-pyssylle voi toki naureskella mutta ei se ole oikeastaan yhtään hullumpi vekotin. Tärkeintähän on saada kätensä uuteen asentoon, käyttötarkoitusta vastaavaan otteeseen. Se kyllä Zapperilla toteutuu.

Zap zap

Zapper itsessään on käytännössä pelkkä muovikehikko, johon halukas pelaaja asettelee Wiimote-ohjaimen ja Nunchuk-apuohjaimen. Wiimote asetetaan niin, että sen lähetin/vastaanotinpää osoittaa eteenpäin, kohti televisiota. Nunchuk puolestaan upotetaan Zapperin kahvaan niin, että pelaaja yltää toisen käden sormillaan Nunchukin joystickiin ja nappeihin, kun toinen käsi pitelee kiinni etummaisesta kahvasta ja nykii liipasinta.

Zapperin ja ohjainten yhdistelmästä tulee siisti kokonaisuus, sillä Wiimoten ja Nunchukin välinen johto piilotetaan ohjaimen varteen. Hyvää suunnittelua.

Ammuskelu Zapperilla on mukavaa. Tähtäily oikean aseen kaltaisella ohjaimella on luonnollisempaa kuin padilla ja ainakin oikeilla aseillakin paukutelleella refleksit toimivat välittömästi kuten pitääkin.

Kannattaa myös muistaa, ettei Zapper ole mikään yhden ainoan pelin vekotin. Sitä voi hyödyntää luontevasti muissakin Wii-peleissä, etenkin räiskinnöissä. Zapper-tuen sisältäviä pelejä ovat muun muassa Resident Evil: The Umbrella Chronicles, Ghost Squad, Medal of Honor: Heroes 2 sekä tietysti ohjaimen mukana tuleva Link’s Crossbow Training.

Ihan eri asia on tietysti se, että miten hyvin zapperointi peliin istuu. Resident Evilin räiskintäkohtauksissa voisin kuvitella homman toimivan upeasti, kun taas Heroes 2:sta olen kuullut kehujen ohella myös narinaa. Zapper-ohjausta ei ole ilmeisesti mietitty ihan loppuun saakka kaikissa tilanteissa.

Link treenaa

Entäs se virallinen Zapper-peli sitten, se Link’s Crossbow Training? Se on verrattain perusmuotoinen ammuskelupeli, jossa on kuitenkin yllättävän paljon monipuolista sisältöä.

Ennen muinoin valopyssypelien aatelia olivat Duck Huntit, joissa lähinnä ammuskeltiin ruudulla liihottavia sekalaisia maaleja, niin nyt tähtäimessä on jos jonkinlaisia liikkuvia ja liikkumattomia maaleja. Tuntuu kuin että Nintendo olisi yrittänyt tehdä maailmanhistorian monipuolisimman ja laajimman valopyssyammuskelun, ja kyllä siinä on myös onnistuttu.

Mikään vakava peli se ei kylläkään ole, ei missään nimessä. Se on kevyt hupailu, jossa on samaa henkeä kuin Wii Sportsissa. Tässä Wiillä pelaamiseen otetaan taas aivan uudenlainen näkökulma. On näet kaksi täysin eri asiaa huitoa kuvaruutua päin kaukosäätimellä – tai ammuskella ruudulla liikkuvia öttiäisiä tähtäinten läpi. Näin on.

Pelaaminen onkin lystiä puuhaa. Link kiitää erilaisten haasteiden läpi ammuskellen maaleja toisensa perään. Meininki on toteutettu hauskasti ja rennolla otteella, huumoria ei ole todellakaan säästelty sen enempää grafiikoissa kuin tapahtumissakaan.

Yleensä Link ammuskelee erilaisia kiinteitä tai kääntyviä maalitauluja, mutta usein maalitaulut ovat myös erilaisten isojen örkkimörkkien käsissä. Tai sitten ne kiitävät taivaalla. Tai polskivat vedessä. Tai ryömivät hirviömäisinä petolaumoina pelaajaa kohti, jonka täytyy yrittää napsia ne hengiltä ajoissa.

Pääseepä Link myös kuljeskelemaan kentillä aivan FPS-pelien tapaan, etsien ja napsien maalitauluja tai vihulaisia. Tällöin pelaaja ohjaa Linkiä Zapper päähän pultatun Nunchuk-apuohjaimen sauvalla. Toimii oikein hyvin.

Kaikilla kentillä on myös jos jonkinlaista lisämaalia kuten tynnyreitä, koristeita sun muuta kaatuvaa tai särkyvää, joista pelaaja saa lisäpisteitä.

Link’s Crossbow Training on pelinä mitä mainioin ja hauskin maaliin ammuskelu, jossa ei ole muutamista pikkuisen petomaisemmista kohtauksista huolimatta mitään oikeasti pelottavaa tai väkivaltaista. Peli soveltuu näin ollen hyvin myös pienemmille pelaajille.

Hardcore-pelaajan näkökulmasta peli on myös taatusti tylsä ja mitäänsanomaton. ”Eihän siinä ole mitään uutta”, valituskuoro laulaa. No laulakoon. Nähtiinhän tämä jo muinoin Nintendon NESillä eikä hajurako pelihallienkaan valopyssypeleihin ole kovin suuri. Duck Huntit ja muut maaliinammuskelut ovat tuttuja pelejä, mutta niille on myös tilausta. Linkin ja Zapperin yhdistelmä täyttääkin erään peruspelien tyhjiön ja tarjoaa mukavaa viihdettä pelaajille, joiden tekee mieli joskus tarttua johonkin kevyeen ja vaivattomaan peliin. Tätä ei ole pakko pelata tuntukausia yhtä mittaa, vaan pelaaminen sujuu lyhyinäkin annoksina. Eikä tätä kyllä montaa iltaa ehkä jaksaisikaan pelata tuntikaupalla…

Tehkää isompi pyssy

Zapper-pyssy saisi kuitenkin olla vakuuttavampi. Okei, idea on kiva. Pyssy muistuttaa hitusen konepistoolia, mutta ainakin minä kaipaisin jotain vähän järeämpää. Aidompaa. Isompaa. Käteen sopivampaa. Zapper on niin pieni ja lyhyt, että pidemmissä pelisessioissa sen heiluttaminen käy voimille, kädet kun ovat hankalassa kulmassa. Ainakin aikuisemmalla pelaajalla. Väsymystä tuskin huomaisi, jos kädessä olisi jotain scheisserimäisempää, suomikonepistoolimaisempaa, kalashnovimpaa. Nyt kädessä on lelun näköinen lelu ja se syö uskottavuutta. Jospa noita kunnonvaihtoehtoja vielä tulisi markkinoille.

Silti, Zapper on hauska idea. Se tuo pelaamiseen toisenlaista fyysistä ulottuvuutta, mitä Wiiltä on opittu jo jopa vaatimaan. Lisäksi Link’s Crossbow Training on pelinä hauska. Niinpä se sopii hyvin satunnaiselle pelaajalle sekä peleihin sopivan letkeästi suhtautuville hupipelaajille, jotka tykkäävät myös esimerkiksi Wii Sportsista ja WarioWaresta. Kun ohjaimen ja pelin yhteishinta asettuu 30-36 euron paikkeille, niin ei tätä voi ryöstöksikään haukkua.

 

Tekijä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Testattu: Wii
Saatavilla: Wii
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivu: Wii Zapper + Link’s Crossbow Training

 

Lue lisää eDomesta

Endless Ocean (Wii) 18.1.2008

Geometry Wars Galaxies (DS, Wii)

Medal of Honor Heroes 2 (Wii)

Resident Evil: The Umbrella Chronicles (Wii)

Sims 2: Autiosaari (PS2, Wii)

Smarty Pants (Wii)

Lost Odyssey (360)

Lost: Via Domus (PC, PS3, 360)

Patapon (PSP)

Keskustelu

”Lelu joka muistuttaa lelua. Kuulostaa loogiselta. :)”

Jos se pyssy on olevinaan, niin saisi se olla edes vähän uskottavampi!
Ei ”valopyssyn” tarvitse soveltua pankkiryöstön apuvälineeksi, mutta…

No, sitten niiden lyttyynhaukkujat ovat ihme väkeä. Valopyssyilythän ovat lystiä kamaa, toki pelistä itsestään riippuen. Eihän tuosta ole kuin hetkinen aikaa, kun Markus Muhin tykkäsi Resident Evil: The Umbrella Chroniclesissakin nimenomaan valopyssyosuuksista.
Link ei kuitenkaan edes olla kovin vakava teos, vaan laadukkaasti hauska hupailuammunta. Ei se maita kaada tai valopistoolipelien genreä mullista – mutta on hauskaa.
Ja se Wiin pelien ”puute” on aika suhteellinen käsitys. Kyllä tuota laadukasta pelailtavaa olisi Wiillekin tarjolla enemmän kuin vapaa-aikaa pelaamiseen käytettävissä. Mutta Link vaikutti kivalta, joten otin sen vapaaehtoisesti testiin ja tykkäsin.

Kuten arvostelussa totesin,
”Hardcore-pelaajan näkökulmasta peli on myös taatusti tylsä ja mitäänsanomaton. ”Eihän siinä ole mitään uutta”, valituskuoro laulaa. No laulakoon.”
Peli on silti hauska.

”Nyt kädessä on lelun näköinen lelu ja se syö uskottavuutta.”

Lelu joka muistuttaa lelua. Kuulostaa loogiselta. :)

No mikäs siinä, jos tämä oli hyvä? Ja miten muka Playstation peleissä voisi olla Nintendon hahmoja : o Taisiis, en tiedä Playstationeista paljoakaan, mutta luulisi ettei niillä kuitenkaan Nintendon hahmoja ole.

ihme arvostelu :D kaikki PS1 ja PS2 valopyssypelit on haukuttu lyttyyn tasaiseen tahtiin oli niissä kommandoja tai pokemoneja tai mariohahmoja, nimenomaan tylsänä ja vanhana konseptina :P Taitaa olla taas wiin pelien puutteesta johtuvaa haihattelua jos yksi valopyssypeli, vieläpä ILMAN erillista valopyssyä saa näin paljon kehuja :D

Muropaketin uusimmat