Magic 2014: Duels of the Planeswalkers (PC, PS3, Xbox 360

25.07.2013 17:36 | Miikka Lehtonen

Tekijä: Wizards of the Coast
Julkaisija: Wizards of the Coast
Testattu: PC Windows 8, Intel Core i5-750, 8 Gt keskusmuistia, GeForce GTX 570
Saatavilla: Android, iOS, PC, PlayStation 3, Xbox 360
Laitevaatimukset: vähäiset
Pelaajia: 1, 2 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.wizards.com/magic/Digital/
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Ah, vuosipäivitykset! Lyhyet kehityssyklit ja pakonomainen tarve yrittää keksiä jotain uutta peliin, jonka esikuva ei ole oikeasti muuttutut viimeiseen pariin vuosikymmeneen! Ei, en puhu nyt urheilupeleistä, vaan tietenkin Magic-korttipelin videopeliversioista.

Niistä kun on salakavalasti tullut jokavuotinen juttu kaikkine sen mukanaan tuomine ongelmineen. Tämän vuoden suurin ongelma tosin on puhdas ahneus.

Kuten nimen perässä vuosiluku antaa ymmärtää, Magic 2014 (tai kuten se koko nimeltään tunnetaan, Magic the Gathering: Duels of the Planeswalkers 2014) on todellakin uusin osa jo useamman vuoden ajan venyneessä Magic-pelisarjassa.

Kuten urheilupeleillekin usein käy, myös Magic-pelit ovat tuntuneet hieman polkevan paikallaan. Ja miksipä eivät? Eihän se oikea Magic ole siitä mihinkään muuttunut vuosikausiin. Kortit vaihtuvat, mutta peli pysyy samana.

Tältä pohjalta kukaan ei kuitenkaan ostaisi pelin videopeliversiota toistamiseen, joten jotain uutta on täytynyt keksiä. Tänä vuonna se uutuus on pitkään ja hartaasti toivottu uudistus, joka kuitenkin ryssittiin puhtaan ahneuden nimissä.

Kourallinen pahvia

Magic-videopelit ovat aina onnistuneet hyvin kuvaamaan sitä emopeliä. Mekaniikat toimivat pääasiassa kuten niiden pelin sääntöjen mukaan pitäisikin, eikä tältä osin suurempia ongelmia ole ollut. Magic 2014 vieläpä viilaa vähän käyttöliittymää entistä mukavammaksi. Mutta se itse korttien lätkimisen ympärillä ollut metapeli on puuttunut kokonaan videopeleistä, sillä niissä ei ole itse pakkoja rakenneltu.

Magicin kantava teema ja Wizards of the Coastin jokavuotinen talouden pelastaja kun on se vahva koukutus, joka korttipakettien availusta, harvinaisten korttien jahtaamisesta ja tappavien kombojen kehittelystä tulee. Magic 2014 lisää vihdoin oikean pakkojen rakentelun peliin sealed-pelimuodon avulla.

Sealed on lukemattomista turnauksista tuttu pelimuoto, jossa jokainen pelaaja saa nyrkillisen booster-paketteja, joita sitten revitään silmät kiiluen auki. Näin saatavasta reippaan 100 kortin valikoimasta yritetään sitten kasata tappavan tehokas ja virtaviivainen pakka, jolla vastapuolen karvanaamat lentävät silmät räpsyen velhojen helvettiin.

Magic 2014:ssä sealed on ihan oma pelimuotonsa. Pelin ostamalla saa kaksi pakkapaikkaa, joilla pelailla. Kun alun boosterit on revitty auki ja pakan runko rakennettu, on aika haastaa joko tekoälyn tai muiden ihmispelaajien pakkoja ja tienata näin pari ylimääräistä boosteria, joilla tuunailla lisää pakkaansa.

Sitten alkavat ongelmat. Niitä sealed-talletuspaikkoja kun on kaksi. Piste. Ja kun ne on kerran korkattu, korkattuna ne myös pysyvät. Talletuksen tilannetta ei voi nollata eikä talletustaan voi poistaa. Jos haluaa aloittaa uudelleen puhtaalta pöydältä ja uudella satunnaisvalikoimalla, se onnistuu vain ostamalla maksullista DLC:tä. Harvinaisen paska temppu.

Ymmärrän kyllä hyvin, miksi näin on tehty: Wizards ei halua, että pelaajat pääsevät liikaa kikkailemaan 15 euron hintaisella pelillään, kun heidät voisi ohjata ostamaan oikeita kortteja. Ja siinä puuhassa 15 euroa ei riitä edes kättelyyn. Vihjailua autetaan joka välissä ruudulle heitettävillä ”hei, jos tykkäät tästä pakasta, osta se itsellesi oheista linkkiä klikkaamalla” –väliaikamainoksilla.

Lisäksi liian vapaa ja toimiva pakkojen kustomointi olisi polkenut suoraan sen toisen Magic-videopelin, Magic Onlinen, varpaille. Eikä sekään käy, koska siellä pelaajat ostavat jatkuvasti digitaalikortteja ja se vasta tuottoisaa puuhaa onkin.

Kyllähän sealed on näinkin Magic 2014:n paras pelimuoto, varsinkin toista ihmistä vastaan pelattuna, sillä se vangitsee ainakin hetkeksi mainiosti sen Magicin äärimmäisen haasteen ja viehätyksen. Mutta kun kuherruskuukausi on ohi ja kaveri seisoo käsi ojossa kinuamassa lisää rahaa, hymy hyytyy.

Tuttu aiemmilta vuosilta

Muuten Magic 2014 onkin sitten suunnilleen tuttu aiemmilta vuosilta. Tarjolla on yhä moninpeli, puzzle-henkinen haastetila ja tietenkin täysin turhalla ja jo unohtamallani tarinalla varustettu tarinatila. Sen runkona toimii kauhea liuta haastematseja toisia velhoja vastaan. Osassa vastassa on ihan tavallinen tekoäly, toisissa taas joka kerta prikulleen samalla tavalla pelaava versio.

Jälkimmäisten ideana on ”testata, miten pakkasi selviää erilaisista haasteista”, mutta käytännössä tuloksena on joko läpihuutojuttuja tai suunnatonta turhautumista, sillä kaikki haastepakat ovat yhden kikan ympärille rakennettuja gimmick-pakkoja. Jos oma pakkasi ei satu olemaan hyvä juuri sitä gimmickiä vastaan, voitto on käytännössä mahdoton. Ja jos on, niin voitto on parin vuoron haukotteluoperaatio.

Se tekoälyn kunniaksi täytyy sanoa, että se pelaa nyt hieman realistisemmin kuin aiempina vuosina. Sekin kärsii nyt mukavan usein Magicin perusongelmasta, mana screw –efektistä. Termillähän tarkoitetaan sitä tilannetta, missä pelaaja ei voi tehdä yhtään mitään, koska tuuri ei tuo pakasta käteen sen vertaa manaa, että pystyisi pelaamaan mitään kortteja. Sitten vain pyöritellään peukkuja vastustajan mättäessä velhoa pataan.

Ja tästä pääsemmekin kätevästi siihen, että Magic on yhä Magic. Tämä tarkoittaa sitä, että käsillä on jo 20 vuotta vanha ja kokonaisen genren luonut peli, jonka ideoita myöhemmin tulleet seuraajat ovat parantaneet monilla eri tavoilla. Magic-veteraanit ja –addiktit tietenkin ovat aivan täpinöissään asiasta, mutta kasuaalimmalla pelaajalla – varsinkin uudempien keräilykorttipelien parissa varttuneelle – Magicin erikoisuudet ja vanhanaikaisuudet voivat tulla yllätyksenä.

Oikeasti Magic 2014:llä on kaksi merkittävää ongelmaa. Näistä ensimmäinen on se, että se tuntuu vuosipäivitykseltä. Pääasiassa fiilis on prikulleen sama kuin viime vuonnakin, mitä nyt käytössä on uusia kortteja ja pieniä tuunauksia. Se potentiaalinen pakkopelitekijä, eli sealed-pelitila, on myös ryssitty oletettavasti aivan puhtaasti julkaisijan ahneuden takia. Ja niinpä edessä on se klassinen urheilupelien kysymys: haluatko 15 euron edestä lisää Magicia?

 

Lisää aiheesta

Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalkers 2012 (PC, PS3, Xbox 360) 

Steamin keräilykortit ovat nyt koko kansan hupia

Xbox Live Arcade -pelit testissä (osa 10)

Yu-Gi-Oh! 5D’s World Championship 2011: Over the Nexus (DS) 

Lue myös

Fast & Furious Showdown (PS3, Wii U, Xbox 360)

Game & Wario (Wii U)

Hotline Miami (PSV)

Magrunner: Dark Pulse (PC)

MotoGP 13 (PC, PS3, PSV, Xbox 360)

Skulls of the Shogun (PC, WP, Xbox 360)

 

Keskustelu

15 euroa kuulostaa melko kalliilta tuosta pelistä. Itse ostin xboxille 800 MS pisteellä ja sain kaupanpäälle vielä haettua poromagiasta promoboosterin pelistä saamallani koodilla. Ihan mukavaa ajanvietettä parin boosterin hinnalla. Kavereiden kesken pelit on viety jo aikaa sitten niin pitkälle, ettei tällaista ”hidasta” mtg-pelailua juuri muuten tulisi edes koettua.

Yksinpelattavaa tässä oli vähemmän kuin aikaisemmin.

Ei dual headed gianttia yms vaihtoehtoisia pelimoodeja, mistä itse ainakin diggasin kovasti.

Muropaketin uusimmat