Uusimmat

Mario Kart 7 -ennakko (3DS)

16.11.2011 17:40 Tero Lehtiniemi

Tekijä: Nintendo EAD/Retro Studios
Julkaisija: Nintendo
Testattu: 3DS
Tulossa: 3DS – 2.12.2011
Pelaajia: 1, 2-8 (lähiverkossa ja internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.mariokart.com
Testaaja: Tero Lehtiniemi

Nintendon teknisesti pätevä 3DS-konsoli on koko lyhyen historiansa ajan kärsinyt yhdestä vakavasta ongelmasta: kunnollisten pelien puutteesta. Hieno, lasiton 3D-pelikokemus ei auta, jos paras kyseistä ominaisuutta esittelevä peli on 13 vuotta vanhan Zelda-klassikon uudelleenlämmittely.

Nintendon tuotenimissä on kuitenkin tietyn tyyppistä ennalta-arvattavuutta. Firma puolustaa pääsankareidensa olennaisia nimikkeitä sellaisella raivokkuudella, että niiden suunnilta tulevilta peleiltä uskaltaa aina odottaa paljon. Marion ja Linkin perinteiset seikkailut ovat hyvä esimerkki, samoin Carmageddonien jälkeen ehkä paras ajopelisarja ikinä: Mario Kart.

Mario Kart -sarja on malliesimerkki siitä, että kilpa-ajopeleistäkin voi tehdä viihdyttäviä ilman veriroiskeita ja yliajettavia jalankulkijoita. Sen perusidea on perin yksinkertainen: Mario-universumin sankarit, pahikset ja avuttomat pelastettavat ovat hetkeksi heittäneet perinteiset roolinsa nurkkaan, ja lähteneet kisailemaan mikroautoilla.

Se että perinteiset sotakirveet ja kidnappaukset ovat paitsiossa, ei kuitenkaan tarkoita sitä että liikkeellä oltaisiin puhtaan urheiluhengen voimin. Oikeastaan juuri päinvastoin. Tärkeintä Mario Kartissa on voitto, mutta lähes yhtä tärkeää on epäreilu peli.

Epäreilu pelin tae ovat kentillä jaossa olevat erilaiset bonusesineet. Nämä poikkeuksetta Mario-teemaan hyvin istuvat esineet jakautuvat kuta kuinkin hyökkäys- ja puolustuskategorioihin. Esimerkiksi koopa-kilvet sekä suojaavat pelaajaa että antavat tälle joko maaliin hakeutuvan tai suoraan laukaistavan ampuma-aseen, kun taas radalle oman auton taakse jätettävät banaaninkuoret ovat ikävä yllätys perässä ajavalle kanssakisaajalle. Luonnollisesti sama banaaninkuori voi seuraavalla kierroksella koitua myös omaksi kohtaloksi, mikäli kukaan ei siihen sitä ennen ole osunut.

Näiden esineiden jakamiseen liittyy yksi olennainen eräreiluuden elementti: peli tasapainottaa kilpailutilannetta niin, että se antaa kisassa hännillä oleville huomattavasti tehokkaampia esineitä, kun taas kärjessä ajava saa tyytyä yleensä yksinkertaisiin puolustusesineisiin ja perässä kaahaavien pelaajien yhdistettyyn murhanhimoon.

Sarjan kantavana teemana on sen ensimmäisestä Super Nintendolle julkaistusta osasta lähtien ollut moninpeli. Iso osa esineistä, kuten vastapelaajan ruudun tahriva muste, on selkeästi suunniteltu ihmispelaajia vastaan. Muutenkin luova jäynänteko on tehty kuin nakutettu sekä leikkimieliseen että astetta vakavampaankin olohuonekisailuun.

Ilmassa, vedessä ja ehkä vähän myös maassa

Mario Kartien hohto on aina ollut nimenomaan olohuonekisailussa, ja olenkin aina suhtautunut hieman skeptisesti käsikonsoliversioihin. Ttestaamamme Mario Kart 7 oli kuitenkin monella tapaa varsin vakuuttava esitys.

Ensimmäinen mikä uudessa Mario Kartissa iskee silmään, on se että se on KAUNIS. Demoversion kentät olivat näyttäviä ja kolmiulotteinen syvyysvaikutelma on oikeasti vakuuttava muutenkin kuin migreenin laukaisijana. Näkymät soljuivat käsikonsolille poikkeuksellisen vauhdintunteen avustamana.

Jokainen Mario Kart on tuonut sarjaan jonkinlaisen pelimekaniikallisen uudistuksen, ja seitsemäs osa tarjoaa sarjan mittapuulla näitä poikkeuksellisen paljon. Siinä missä yleensä muutokset ovat liittyneet esimerkiksi käytössä oleviin esineisiin, Mario Kart 7 tuo täysin uutena juttuna autojen kustomoitavuuden.

Mistään Forza-tason tuunauksesta ei ole kysymys, vaan pelaajat voivat valita autoonsa kestävyydeltään ja painoltaan erilaisia koreja, eri pinnoilla erilaisia ajo-ominaisuuksia tarjoavia renkaita ja esimerkiksi riippuliitimien kaltaisia lisävarusteita. Näistä erityisesti lisävarusteet ovat mainio lisä, ja tuovat ratojen opetteluun aivan uudenlaisen aspektin. Kun oikeiden ajolinjojen ja vastaavien lisäksi myös autojen kokoonpanoissa riittää optimoitavaa, voinee sanoa että Mario Kart -faneille on luvassa melkoinen rautaisannos sisältöä. Uutena elementtinä tarjolla on vesi: sarjan historian ensimmäistä kertaa autoilemaan pääsee myös pinnan alla, mikä myös omalta osaltaan tarjoaa radoille uusia reittejä.

Lyhyen demon perusteella Mario Kart 7 vaikuttaa todelta hyvältä vahvistukselta 3DS:n vielä melko vaatimattomaan pelivalikoimaan, jonka lisäksi se on puhtaasti Mario Kart -pelinäkin vakuuttavia uudistuksia sisältävä paketti.

Palaamme asiaan tarkemmin syvemmän analyysin muodossa, mutta tällä hetkellä vaikuttaa siltä että Mario Kart 7:n suurin vika on sen alusta: tällaiset pelit on omassa mielessäni niin tehty telkkareille ja olohuoneisiin, vaikka nettipeliosio varmasti tuleekin olemaan kunnossa. Jos tämä ei häiritse, joulukuuta kannattaa odottaa todella innoissaan.

 

Lisää aiheesta

Mario Kart Wii (Wii)

Modnation Racers (PS3)

Lue myös

Ace Combat: Assault Horizon (PS3, Xbox 360)

Adventures of Tintin – The Secret of the Unicorn (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Assassins Creed Revelations (PC, PS3, Xbox 360)

Call of Duty: Modern Warfare 3 (PC, PlayStation 3, Xbox 360)

Child of Eden (PS3)

FIFA 12 (3DS)

Gunstringer (Xbox 360)

Pac-Man & Galaga Dimensions (3DS)

 

Muropaketin uusimmat