Metroid: Other M -ennakko (Wii)

19.08.2010 15:25 | Tero Lehtiniemi

Nintendon Metroid-toimintaseikkailu on viime vuodet tutkinut lähinnä FPS-maailmaa varsin mainion Prime-sarjan muodossa. Wiille julkaistu kolmas osa kuitenkin heittävän jo hiukan överiksi Wiin ominaisuuksien hyödyntämisessä. Niinpä monet pelaajat ovat kaivanneet hieman erilaisempaa Metroid-seikkailua.

Metroid: Other M lupaa vähentää kikkailua ja palauttaa sarjan lähemmäs juuriaan. Mitä tämä sitten oikein tarkoittaa? Mikäli testaamaamme ennakkoversiota on uskominen, juurille palaaminen tarkoittaa Metroid: Other M:n tapauksessa sitä, että pääpaino on jälleen klaustrofobisissa avaruusalusmaisemissa, toiminnassa ja aina niin ihanissa lukituissa ovissa.

Metroid: Other M:ää tähdittää jälleen kerran, yllätys yllätys, palkkionmetsästäjä Samus Aran. Peli seuraa Super Metroidin jälkeisiä tapahtumia, kun planeetta Zebesin räjähdyksestä selvinnyt Samus päätyy hätäkutsun saaneena jättimäiselle federaation alukselle. Siellä tämä törmää federaation iskujoukkoon, jonka kanssa joudutaan taistelemaan laivalla mellastavan alieninvaasion kanssa. Synkkien avaruusalusmaisemien lisäksi luvassa on ainakin aluksen sisälle olevia erillisiä biosysteemeitä, joista demossa päästiin pikaisesti tutustumaan trooppista sademetsää muistuttavaan Biosphereen.

Pelin teossa on ollut mukana muun muassa Ninja Gaideneista tuttu Team Ninja, ja tämä näkyy. Pääpaino on nyt kolmannen persoonan nopeatempoisessa toiminnassa. Samus hyppii, pommittaa, muuttuu palloksi ja räiskii yllättävän sulavien kontrollien avustuksella. Nintendon peliksi yllättävän brutaaliksi äityvät lopetusliikkeetkin huokuvat Team Ninjan panostusta, ja kaiken kaikkiaan toiminta jättää hyvälle mielelle. Skannaukseen ja esimerkiksi vihollisten sikiämispisteiden tuhoamiseen tarvittavien ohjusten käyttöön joudutaan kuitenkin vaihtamaan Primeistä tuttuun ensimmäisen persoonan tilaan. 

Team Ninjan tavaramerkkiä, eli suhteellisen sadistista vaikeustasoa on demon perusteella turha odottaa. Kilvet palauttavia ja pelin tallentavia pisteitä on viljelty varsin kohtuullisesti, ja kuolon kohdatessa toimintaa pääsee jatkamaan edellisestä huoneesta. Toiminta on toisinaan jopa liiankin simppeliä, naurettavan tehokas automaattilukitus nimittäin tekee perusvihollisten lahtaamisesta todella yksinkertaista. Melko pian vastaan tulee kuitenkin vastustajia, jotka vaativat kukistuakseen jo astetta erikoisempia kikkoja.

Synkkää kauneutta

Teknisesti Metroid: Other M on vakuuttavaa jälkeä. Pomotaistelu federaation sotilaiden rinnalla oli tunnelmallinen, ja yleisestikin ottaen toiminnassa oli tekemisen meininkiä. Suhteellisen suppeahkoksi jäävä hyökkäysvalikoima tietysti tarkoittaa sitä että mitään kauhean syvällistä taistelumekaniikasta tuskin saadaan, mutta systeemi ajaa asiansa.

Välianimaatioita näyttäisi demon perusteella piisaavan vähintäänkin tarpeeksi, ja ne on ohjattu tyylillä. Myöskään ääninäyttelystä ei löydy moitteen sijaa, päin vastoin.

Metroid: Other M jättää itsestään kauttaaltaan positiivisen kuvan. Vaikka pidinkin Primeistä, turha kikkailu alkoi erityisesti kolmosessa ottamaan päähän, kun jatkuvasti piti muistella miten eri toiminnot milloinkin menivät. Other M tekee toiminnasta sekä esteettisesti vaikuttavaa että sulavan simppeliä.

Heikoimmaksi pelin lenkiksi jääkin ensisilmäyksen perusteella ensimmäisen persoonan tila. Tilasta toiseen siirtyminen on varsin turhauttavaa, ja esimerkiksi ensimmäisen persoonan tilassa Samus ei voi liikkua, ainoastaan suunnata katsettaan.

Puzzlenratkaisussa ja skannauksessa tämä ei ole ongelma, mutta tiukoissa tilanteissa liikkumismahdollisuutta jää kaipaamaan. Esimerkiksi demossa esitellyt näkymättömät viholliset saa esille vain ohjuksella ampumalla, mikä vaatii visoritilassa tehtävää lukitusta. Useampaa mörköä vastaan taisteltaessa tällainen tuntuu vähintäänkin epäkäytännölliseltä.

Pikaisen testauksen perusteella Metroid: Other M on visorispedeilystä huolimatta sellainen sarjan peli, että se voi vedota perinteistä Metroid-kansaa laajempaankin yleisöön. Se on tarpeeksi omillaan seisova toimintaseikkailu, että erityisesti Prime-meininkiä kavahtavat voisivat tykästyä siihen. Samalla se on niin oleellinen osa Metroid-jatkumoa sekä tarinallisesti että pelimekaniikallisesti, että sarjan faneilla on perusteltua syytä olla niin sanotusti mehuissaan syyskuun alkupuolella siintävästä julkaisusta. Perustasolla toiminta on sen verran laadukasta, että pelin kohtaloksi voinee koitua ainoastaan se, että FPS-tilalla kikkailu vedetään överiksi.

 

Tekijä: Nintendo SPD production Group 1 / Team Ninja / D-Rockets
Julkaisija: Nintendo
Testattu: Wii
Tulossa: Wii
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: Metroid: Other M
Tero Lehtiniemi

 

Lisää aiheesta

Metroid Prime 3: Corruption (Wii)

Metroid Prime Trilogy (Wii)

Metroid Prime: Hunters (DS)

Lue myös

Green Day Rock Band (PS3, Wii, Xbox 360)

Lead and Gold: Gangs of the Wild West (PC)

Lego Harry Potter: Years 1-4 (PC, PS3, Wii, Xbox 360)

Monster Hunter Tri (Wii)

Sin & Punishment: Successor of the Skies (Wii)

Singularity (PC, PS3,Xbox 360)

Super Mario Galaxy 2 (Wii)