Uusimmat

Multiwinia: Survival of the Flattest -ennakko (PC, Mac, 360)

13.08.2008 16:40 Jukka O. Kauppinen

Brittiläinen indie-pelitalo Introversion on firma, jonka pitäisi löytyä jokaisen omaperäisistä ja mielenkiintoisista peleistä pitävien fanituslistalta. Jos osoitetta www.introversion.co.uk ei ole selaimen bookmarkeissa, niin äkkiä, lisätkää jo!

Introversion on onnistunut löytämään pikkuruisen nichen, jossa pieni pelitalo pystyy selviytymään megalomaanisiin mittoihin kasvaneen pelibisneksen raa’assa maailmassa. Firman seuraava peli Multiwinia: Survival of the Flattest jatkaa omaperäisellä ja ah niin viihdyttävällä linjalla.

Multiwinia ei ole täysin upouusi peli, vaan se perustuu osittain Introversionin 2005 julkaisemaan Darwiniaan. Darwinia on kuitenkin pistetty huolella uusiksi – peli on saanut lisää sisältöä, uuden ulkokuoren ja ennen kaikkea moninpelin.

Ei kuitenkaan sännätä liikaa eteenpäin. Kerrataanpa ensin Darwiniaa Pelit-lehden sanoin (Pelit-lehti 4/2005):

Jollei Darwiniaa olisi tehty nykyään, sanoisin ettei tällaisia pelejä enää nykyään tehdä. Darwinia nostaa hattua vanhoille 1990-luvun alun eli Kultakauden peleille, ja Cannon Fodderille se kumartaa. Minkään pelin kopiota siitä ei saa tekemälläkään.

Darwinia yhdistää 1990-luvun alun villiä pelisuunnittelua perinnetietoiseen, tyylitajuiseen retrografiikkaan ja harkitun hienoon tietokonemaailmaan. Ilman kovinkaan suurta sarkasmia voisin kutsua Darwiniaa taiteeksi, ja jopa hyvässä mielessä. Julistan kaikkea lokerointia uhmaavan pelin uuden suuntauksen, dada-darwinian, airueeksi ja vastalauseeksi nykypelien varmanpäälle laskemiselle, ihmisten rakkauden puutteelle ja Yhdysvalloille.

Taide ei tässä pelissä ole Kiasma-viitta, jossa taiteilijan oikea esiintyminen voittaa osaamisen ja näppärä selittely näkemyksen. Jo Darwinian oudosti tyylikäs ja peliin sopiva DVD-kotelon kansio kutkuttaa kummasti taiderauhastani.

Niko Nirvi, 86 pistettä

Jos tästä vielä väännetään rautalankaa päälle, niin Darwinia oli ja on hauska, omaperäinen ja erittäin viihdyttävä pieni peli. Multiwinia pistää reilusti paremmaksi.

Multiwinia on eräänlainen sotapeli, joka kuvaa tapahtumia äärimmäisen abstraktisti. Pelimaailma on kulmikas ja outo paikka, ohjattavat hahmotkin kuin viisivuotiaan piirtämiä tikku-ukkoja. Myös pelimekaniikat ovat suoraviivaisia: kentillä on vallattavia kaupunkeja, jotka tuottavat joukkoja. Niiden lisäksi löytyy voittopisteitä antavia vallattavia alueita tai outoja sektoreita, joihin taivaalta tupsahtaa Pääsiäissaarilta tuttuja kivipäitä. Näitä pelaajat sitten yrittävät kantaa kilpaa kotiin. Ja niin edelleen.

Hämmentävää. Ja viehättävää. Pelaaminen on nopeaa ja yksinkertaista, kuitenkin myös mietintää vaativaa. Kaksi tai useampi pelaajaa kamppailee kaupunkien, voittoalueiden ja kivipäiden omistuksesta, määräillen tikku-ukkolaumojaan toistensa kimppuun. Välillä jokin ukkeli kannattaa ylentää komentajaksi, joka lähettää tikku-ukot järjestäytyneenä yksikkönä haluttuun suuntaan.

Introversionin pelimaakarit ovat napsineet pelattavuuspillerinsä ja saaneet Multiwiniasta rullaamaan kuulalaakerien lailla. Simppeleimmillään pelaaja vain napsii tikku-ukkoryhmiä ja napauttaa ne haluamaansa kohteeseen.

Kaksi hiirennappia riittää useimmiten mainiosti, vain kentiltä löytyneiden bonusten ja lisäaseiden valitsemiseen ja käyttämiseen tarvitaan näppäimistöä. Tämän suoraviivaisen käyttöliittymän ansiosta peli todennäköisesti toimii myös Xbox 360:llä huomattavasti notkeammin kuin mikään nykyinen rts-strategiapeli.

Ennakkoversio oli sisällöllisesti rajallinen, mutta peli vei jo nyt hyvin mukanaan. Kuudessa eri pelitilassa riittää hyvin erilaisia tavoitteita, mikä samasta pelimekaniikasta huolimatta tuo peliin kiitettävän monimuotoista sisältöä. Tekoäly antaa hyvän vastuksen, mutta Defconin tapaan Multiwiniakin noussee parhaimmilleen kunnon verkkomatseissa.

Peli sopii hyvin myös pikaisiin matseihin, sillä kunkin erän voittotavoitteet voidaan määritellä monin tavoin. Kenttiä on tietysti eri kokoisia ja voitto voidaan määritellä esimerkiksi aikarajan tai tietyn pisterajan mukaan.

Multiwinia: Survival of the Flattestia kannattaakin odotella. Se on viehättävä ja omaperäinen teos, joka on samalla hauska ja mukaansatempaava peli. Se yhdistää taitavasti indie-pelitalon ideoinnin vapautta ja kovatasoista pelintekotaitoa. Pintaa tuijottaville tarjolla on sekä huikean omalaatuista että näyttävää grafiikkaa. Todennäköisesti suuri osa pelaajista pakenee oudolta näyttävää peliä kauhuissaan ja ihmeissään, kun peli ei olekaan taas yksi 3D-räiskintä tai naksustrategia, mutta toivottavasti tämä juttu innostaa ainakin joitakin omaperäisten teosten ystäviä.

Pelin voi ostaa ja ladata aikanaan Introversionin nettikaupasta. Meininkiin voi tutustua kokeilemalla vanhemman Darwinia-pelin demoa PC:lle, Macille ja Linuxille.

 

Tekijä: Introversion
Julkaisija: Introversion
Testattu: PC
Tulossa: PC, Mac (19.9.2008) – Xbox 360
Laitevaatimukset: ?
Pelaajia: 1-?
Pelin kotisivu: http://www.introversion.co.uk/multiwinia/

 

 

Lisää aiheesta

Indiehitti Darwinia kiitää Xboxille

Kaikki kuolee!

Lue myös

Diablo III – eeppinen ennakko, osa 1

Fire Emblem: Radiant Dawn (Wii)

GTR Evolution (PC)

NHL 09 -ennakko (PC, PS3, 360)

Trainz: The Complete Collection (PC)

Trials 2: Second Edition (PC)

Wrath of the Lich King -ennakko: osa 1