Naruto: Clash of Ninja (GC)

28.12.2006 13:00 | Petteri Kaakinen

NarutoJapanin anime- ja manga-rintamalla suurta suosiota nauttiva Naruto aloitti länsimaiden valtaamisen viime vuoden aikana, ihan virallisestikin. Mangaa löytyy käännettynä jo jokaisesta alan liikkeestä, mutta englanniksi dubattu anime on ainakin vielä tällä hetkellä Amerikan tv:n yksinoikeus.

Fanikäännöskulttuurin ansiosta sarja on levinnyt myös eurooppalaisten anime-fanien iloksi tai suruksi, näkökulmasta riippuen.

Lyhyt ja yksinkertaistettu

Pohjimmiltaan värikkään hahmogallerian keskipisteessä on Naruto, teini-ikäinen aloitteleva ninjapoika, joka haluaa isona kylänsä päälliköksi. Naruton lähipiiriin kuuluu muun muassa pinnalta rauhallinen, mutta sisäistä tulta ja tappuraa täynnä oleva Sakura, angstin kourissa viihtyvä Sasuke ja pikkutuhmia kirjoja lukeva ryhmänjohtaja Kakashi. Naruto: Clash of Ninjan tarina-pelimuoto seuraa Naruton ensiaskelia oikeana ninjana.

Ensivaikeuksien jälkeen Naruto osallistuu nelihenkisen ryhmänsä kanssa ensimmäiseen kunnon tehtävään ja myöhemmin vaativaan kokeeseen, jonka avulla hänellä on mahdollisuus päästä askel lähemmäs tavoitettaan. Koska kyseessä on ensimmäinen osa Japanissa GameCubelle julkaistusta neljän pelin sarjasta, on ymmärrettävää ettei juonta käydä läpi hirveän pitkälle.

Tarinan kokeminen kestää aloittelijoiltakin taidoista riippuen maksimissaan reilun tunnin, ehkä jopa kaksi. Juonellisesti pelissä vain raapaistaan rikkaan lähtömateriaalin pintaa, eikä tarinan syvällisempiä osa-alueita edes yritetä käsitellä.

Yksi Clash of Ninjan vahvimmista puolista on sen visuaalinen anti. Naruto ystävineen ja vihollisineen ovat kuin suoraa piirrossarjasta. Valitettavasti sitä ei ole hyödynnetty köykäisesti toteutetuissa välipätkissä, joissa hahmojen liikkumattomat kuvat keskustelevat keskenään. Onneksi varsinaiset taistelut ovat toiminnantäytteistä silmänkarkkia, vaikka ympäristöt kaipaisivatkin lisää yksityiskohtia.

Myös audiopuoli on kunnossa. Eurooppalaiseen versioon on palautettu erinomainen japaninkielinen ääninäyttely, joka oli Atlantin toisella puolen korvattu keskinkertaisella dubbauksella. Musiikki pysyy uskollisena animen tyylille. Ääniefektit ovat taistelupeleille tyypillistä tuskanparahduksien ja nyrkiniskujen täyteistä juhlaa.

Vain moninpeliksi

Audiovisuaalisen tarjonnan jälkeen pelin parhaat puolet onkin jo käsitelty. Hahmovalikoima sisältää kunnioitettavat 23 hahmoa, mutta pelattavuudeltaan niiden välillä ei ole kovinkaan paljon eroja. Hahmot on lähinnä lajiteltu eri nopeus- ja voimakkuusluokkiin. Tästä huolimatta jokaisella hahmolla pärjää nappeja rämpyttämällä. Taistelusysteemiin kuuluu pari hyökkäysnappulaa sekä erilliset näppäimet heitoille ja hahmojen omille erikoisiskulle.

Pelaaminen on parhaimmillaan moninpelinä ryhmässä, jolloin pelaamisen yksinkertaisuudella ei ole niin hirveästi väliä. Taistelusysteemistä ei kannata etsiä hirveästi syvällisyyttä erilaisten iskusarjojen tai vastahyökkäysten suhteen, mikä tuskin haittaa pelin suurinta kohderyhmää. Hektiseksi yltyvät moninpelitaistelut ovat hauskaa illanvietettä Narutoa fanittavien kavereiden kanssa.

Yksinpeliksi Narutoa ei kannata hankkia. Parituntinen tarinamoodi, harjoitustila ja pari lisätehtävää eivät kestä edes yhtä iltaa vähänkään pidempiaikaista pelaamista. Uusien pelattavien hahmojen avaaminen on ainoa syy yksinpelin pelaamiseen. Parin pelikerran jälkeen pelin ääreen huomaa palaavansa vain moninpelin takia.

Clash of Ninjassa ei ole pohjimmiltaan mitään hirvittävän suuria vikoja, mutta se olisi saanut olla huomattavasti monipuolisempi ja pitkäkestoisempi paketti. Tällaisenaan se soveltuu lähinnä Naruton ystäville, jotka eivät välttämättä halua yrittää muita, monesti liian monimutkaiselta tuntuvia taistelupelejä.

Julkaisija: Nintendo
Kehittäjä: TOMY
Suositusikäraja: 12+
Saatavilla: GameCube
Testattu: GameCube
Moninpeli: Kyllä (1-4)
Pelin kotisivut: http://www.nintendo-fi.com/?game=1570

Muropaketin uusimmat