Naruto: Ninja Destiny II (DS)

08.05.2009 15:08 | Antti Mutta

Miten ihmeessä useita kuukausia, jopa vuosia, työn alla ollut tekele voikin onnistua olemaan niin kehno ihan perusasioissa, kuten vaikkapa ohjauksessa? Mystistä, melkeinpä mahdotonta, jos peliä on tehty ihan tosissaan.

Onko Naruto: Ninja Destiny II tehty vitsillä, mene tiedä, mutta sen huonoutta ei käy kiistäminen. Kaiken pelastavaa plussapuolta tuskin löytyisi edes koodia debugaamalla.

Vain muutaman otakun tähden

Naruto on lisenssipeli. Suositun japanilaisen mangan ja animen hengen toteutuminen tässä hutaisussa on kuitenkin merkityksetöntä. No, ehkä henkeen ja vereen Naruto-fani saa kiksejä mistä tahansa, missä ninjapoika irvistelee. Tällaisten fanien ei tarvitse lukea arvostelujakaan.

eDomen Juho Anttilan tapaan en ole sarjaan vihkiytynyt. En vaikka Naruto-peliä arvostelenkin. Tuhmaa, mutta kuten mainittua tosifaneille pelin hyvyys tai huonous lienee toissijaista. Meille muille peli itsessään merkitsee.

Sen verran kotiläksyjä olen lukenut, että perustana ovat fiktiivisen ninja-akatemian oppilaiden seikkailut. Erilaisiin klikkeihin jakautuneet hahmot ottavat yhteen taistelulajitaidoin, ja siinä sivussa hassutellaan ja ihmetellään ihmissuhteita. Narutoa on kritisoitu shōnen-tyylin kierrättämisestä, mutta ehkä jätämme moiset keskustelut muille areenoille.

Niin ja ne ninjat

Naruto: Ninja Destiny II on taistelupeli: kolmiulotteisilla hahmoilla toteutettu, mutta lajityypin ikiaikaisten perinteiden mukaan sivusta kuvattu ja muutenkin mielikuvitukseton kuin mikä.  Turpa pidetään kiinni, nyrkit ja jalat ja ninjavälineet hoitavat argumentoinnin.

Kamppailu on kerrassaan kamalaa. Toimintanapin painamisen ja hahmon liikkeen välissä on tauko – ei pitkä, mutta millisekunteja liikaa kuitenkin. Tähän voisi ehkä masokistisin tottua, mutta toista on satunnaisen patsastelun kanssa. Kun napin painallus ei tuota lainkaan liikettä, miksi vaivautua?

Tässä kohtaa on pakko palata alun kysymykseen kuukausien kehitysajasta. Miten on mahdollista, että peli, jossa oikeastaan vain ja ainoastaan taistellaan, on näin epäonnistunut taisteluosuudessa? Miten ihmeessä tekijät ovat voineet olla tyytyväisiä kamppailumekaniikkaan? Ehkä tämä on vitsi kuten Duke Nukem Forever.

Herran tähden paetkaa!

Seikkailupelitilaa tarjotaan ilmeisesti lohdutukseksi. Laihaa,  hyvin laihaa. Narutoa juoksutetaan paikasta toiseen ninjakääröjen perässä. Taistelutta nämä eivät irtoa, harmi kyllä. Lisätään tähän vielä matkan satunnaisesti katkaisevat kamppailut ja paha mielihän tästä seuraa.

Jäikö jotain mainitsematta? Ei ainakaan mitään, mikä muuttaisi oikeuden päätöksen. Harmiton ulkoasu on ehkä ainoa lieventävä asianhaara. Kosketusnäytön käyttö jää välineiden valintaan taisteluissa. Kahden DS:n pelissä voi kiroilla kehittäjien kämmäyksiä yksin tuumin. Ja siinäpä se sitten olikin.

Toivottavasti Takara Tomylla kunnioitus itseä ja läheisiä kohtaan nousee seuraavaan peliprojektiin mennessä. Kehitystyöhön valuvat kuukaudet kuin voi käyttää niin monella muullakin tavalla, vaikka paremmista peleistä oppia ottamalla.

 

Tekijä: Takara Tomy
Julkaisija: Takara Tomy
Testattu: DS
Saatavilla: DS
Pelaajia: 1-2
Pelin kotisivut: Naruto: Ninja Destiny II
Antti Mutta

 

Lisää aiheesta

Naruto Ninja Council (DS)

Naruto: Broken Bond (360)

Naruto: Rise of a Ninja (360)

Naruto: Ultimate Ninja Storm (PS3)

Ultimate Ninja 4: Naruto Shippuden (PS2)

Lue myös

Buzz: Suomen neropatti (PSP, PS2, PS3)

Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena (PC, PS3, 360)

Codename Panzers: Cold War (PC)

Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure (DS)

Prince of Persia Epilogue (PS3, 360)

Rag Doll Kung Fu: Fists of Plastic (PS3)