Uusimmat

Naruto: Shippuden Ninja Council 3 (DS)

12.12.2010 18:00 Antti Mutta

Tekijä: Takara Tomy
Julkaisija: Takara Tomy/Nintendo
Testattu: DS
Saatavilla: DS
Pelaajia: 1-4
Pelin kotisivut: http://www.narutonintendogames.com
Arvostelija: Antti Mutta

Olin muutama kuukausi sitten elokuvafestivaaleilla ja katsastin pitkästä aikaa anime-elokuvan. Aikamatkustusta käsittelevä kevyt draama menetteli, mutta sen huumori ei auennut. Ympärillä pauhannut anime-fanien naurumyrsky sai miettimään, onko minussa jotain vikaa.

Nyt, arvostellessani tuoreinta Euroopassa julkaistua Naruto-peliä, mietin samaa. Olisiko niin, että Narutot eivät ole huonoja pelejä, vaan en vain ymmärrä niiden edustamaa kulttuuria? Eikö huono peli ole huono kaikkialla? Käydäänpä objektiivisesti todistusaineisto läpi.

Kohta 1: Juoni

Tarinatila on valittavissa, mutta sisältö ei vastaa nimeä. Tai vastaa, jos tarinaksi lasketaan päättömät tehtävät, joissa tapetaan tietty määrä vastustajia tai haetaan esineitä. Suositellaan niille, joiden mielestä Michael Bayn elokuvat tuntuvat yhtä monimutkaisilta kuin James Joycen Odysseus. Toisin sanoen, Shippuden Ninja Council 3:ssa ei ole juonta edes nimeksi.

Tyhjänpäiväisten tehtävien välissä Naruto ja kaverit jutustelevat joutavia. Ehkä näistä fani saa jotain irti, mutta pelin kannalta hahmojen smalltalk on täysin turhaa ja turhauttavaa. Eikä oikeastaan tieto tulevasta taistelukumppanista tai tehtävänannostakaan ole tarpeen, koska kumpikin puuha on lopulta merkityksetöntä ja itseään toistavaa.

 Kohta 2: Pelattavuus

 Tarinaa ei tietenkään tarvita, jos peli on muuten hupia. Shippuden Ninja Council 3:n tapauksessa kannattaa painottaa sanaa jos. Pelattavuus on nimittäin jotain järkyttyvää. Ei pelkästään sen heikon toteutuksen suhteen, vaan sen puutteen vuoksi.

Mainospuheissa kehutaan kuinka pelaaja pääsee kokemaan muiden medioiden Narutoista tuttuja taisteluja. Vielä jännempää pitäisi olla mahdollisuus luoda kaksintaisteluja, joita ei muissa Naruto-jutuissa ole päässyt todistamaan. Näin luultavasti olisikin, jos kamppailu olisi yhtä syvällisesti rakennettu kuin paremmissa taistelupeleissä. Parin liikkeen ja ohjauksen epätarkkuuden vuoksi tappeleminen on pelkkää nappien paukuttelua.

Onneksi on muutakin kuin kaksintaistelu. Sivuttain vierivä mätkintäseikkailu koostuu mielikuvituksettomista kentistä, joissa kammottava pelattavuus pääsee oikeuksiinsa, tai vääryyksiinsä, jos niin suomenkielessä voisi sanoa. Ohjaus on vitsi ja kenttäsuunnittelu kamalaa. Naruto kävelee seiniä pitkin, jos sattuma näin suo. Kentät ovat tylsyydessään typerryttäviä. Niin, ja vastustajat ovat yhtä ovelia tekoälyltään kuin hakattavat laatikot.

 Kohta 3: Toteutus

 Jotain kehumisen arvoista on sentään. Shippuden Ninja Council on taidokkaasti käsinpikselöity. Hahmot ovat selkeitä ja näyttävät esikuviltaan. Grafiikka on eloisaa ja kontrasti hyvä valoisampiakin pelipaikkoja ajatellen. DS:n vahvuudet ovat siis hyvin hyödynnetty visuaalisessa mielessä.

Ikävä kyllä tämä koskee liikkumatonta taidetta. Hahmot ovat tönkköjä, sillä animaatiossa on käytetty kitsaasti kuvia. Tapahtumat ovat taasen kuvattu liian läheltä, ilmiselvästi kenttien pienuuden piilottamiseksi. Toki grafiikka pääsee näin oikeuksiinsa, mutta klaustrofobisempaa hirvittää. Eikä tässä auta edes alanäytön karttaruutu.

Geneerinen, mutta viehättävä tuulahdus Aasiaa välittyy alkumenujen musiikin myötä. Sitten päästäänkin peliin, jossa sama huiluteema toistuu päänsärkyyn ja äänenvoimakkuuden nollaamisen saakka. Hetken huvittavat koomiset hakkausäänet ovat yhtä mielikuvituksettomia ja raivostuttavia.

 Kohta 4: Yhteenveto

 Yllä mainitun perusteella on yksinkertaisesti mahdotonta väittää Shippuden Ninja Council 3:sta hyväksi, tai edes keskiverroksi peliksi. Silti Metacriticin arvosteluissa kaksi sivustoa oli antanut sille huikeat 70 pistettä. Tekstien perusteella peliä pitäisi kuitenkin kehua Naruton ja kumppaneiden vuoksi.

Jos siis rakastaa Narutoa, ja on aina odottanut pääsevänsä ohjaamaan sarjan hahmoja, lienee Shippuden Ninja Council 3 unelmien täyttymys. Miten tämä on mahdollista, kun toteutus häviää suurimmalle osalla kamalimmista ilmaisista nettipeleistä, on täysi arvoitus allekirjoittaneelle. 

Ehkä fanius siis sokaisee, ehkä se muuttaa mielipiteen ja mullistaa maailman. Ehkä tarpeeksi kärvisteltyään kokee valaistuksen, animen ja mangan huumori naurattaa ja Naruto-pelit päihittävät kaiken muun. Toisaalta samoin voisi sanoa, että ehkä Daikatana on mestariteos, uusin Larry hauska ja maapallo lituskainen. Niin. Ehkei sentään.

 

Lue myös

Dead Nation (PS3)

Epic Mickey (Wii)

Gran Turismo 5 (PS3)

Gray Matter (PC, Xbox 360)

NBA Jam (PS3, Wii, Xbox 360)

Raving Rabbids Travel in Time (DS, Wii)

Splatterhouse (PS3, Xbox 360)

Your Shape: Fitness Evolved (Xbox 360)

 

Muropaketin uusimmat