New Super Mario Bros. 2 (3DS)

05.11.2012 18:30 | Eric Hartin

Tekijä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Testattu: 3DS
Saatavilla: 3DS
Pelaajia: 1, 2 (ad-hoc)
Pelin kotisivu: New Super Mario Bros. 2
Arvostelija: Eric Hartin

Vaikka Nintendoa syytetään ankarasti Super Marion maailman lypsämisestä, on lähes jokainen Super Mario -nimeä kantava tasohyppely ollut villisti erilainen verrattuna edeltäviin. New Super Mario Bros. -sarja tekee tähän selvän poikkeuksen, sillä sarjan kolmas osa, New Super Mario Bros. 2, on aivan selkeä iteraatio kahdesta edellisestä pelistä.

Uusimman Mario-seikkailun kikka on silkka rahan paljous. Peli pitää kirjaa jokaisesta kerätystä kolikosta ja niitähän riittää, sillä lähes jokaisessa kentässä kolikoita saa useita satoja kerrallaan. Idea on mielenkiintoinen, joskaan ei tuo paljoakaan uutta jo parissa edellisessä pelissä nähtyyn kaavaan, joka jo itsessään oli paluu vanhaan kunnon 2d-tasoloikkien aikaan. Kaava on pitkälti tyydyttävä ja Nintendolla osataan sitä tehdä, mutta ”vain tyydyttävä” on jotain, mitä Nintendon tasoloikilta ei yleensä oleta saavansa.

Kenttäsuunnittelu on kauttaaltaan toimivaa. Kentät ovat lyhyitä ja suurimman osan niistä läpäisee minuutissa tai parissa. Salapaikat ovat useimmiten oikein hyvin piilossa ja salakentät löytääkseen saa oikeasti olla tarkkana. Valitettavasti salapaikkojen löytäminen kentissä onkin niiden ainoa haaste: koko pelin pääsee läpi ilman sen kummempia yrittämisiä. Hämmentävästi peli tarjoaa satoja ja taas satoja lisäelämiä matkan varrella, mutta niitä ei oikein missään vaiheessa saa kulumaan. Kun kentät ovat näinkin lyhyitä ja niihin on ripoteltu tallennuspisteitä, olisi haastavia kenttiä voinut tarjota edes siellä salareiden puolella.

Extra, extra!

Peruspelin lisäksi luvassa on parikin oheismoodia. Ensimmäinen on mahdollisuus pelata pääkampanja läpi kaverin kanssa. Tämä tosin vaatii, että kaverilla on oman 3DS:n lisäksi myös oma peli matkassa. Toisin kuin New Super Mario Bros. Wiissä, kenttiä ei sen kummemmin ole suunniteltu kahdella pelaajalla pelattavaksi. Minkäänlaista kannustusta tiimityöskentelyyn ei juuri ole ja homma kaatuu nopeammin satunnaiseen kohelteluun kuin kotikonsoli-isoveljensä.

Toinen mainitsemisen arvoinen moodi on coin rush, missä pelaajalle arvotaan satunnaisesti kolme kenttää, joiden kolikkomäärä pisteytetään. Idea on mielenkiintoinen, mutta toteutus ontuu. Ensinnäkin kenttäryppäissä kerättävien kolikkojen maksimi 30 000. Sen saa loppupeleissä hyvinkin helposti, minkä jälkeen enempi pelaaminen on turhaa. Toisekseen ennätysjärjestelmä on sidottu 3DS:n Streetpassiin eikä minkäänlaisia nettiennätyksiä oikein ole. Jos moodi on suunniteltu pisteiden keräystä varten, on hämmentävää, että sähköisen pippelin vertailu tehdään pelaajan kannalta työlääksi.

Mitäpä muuta New Super Mario Bros. 2:sta voi oikein sanoa? Se on toimivaa tasoloikkaa. Valitettavasti kilpailu on sen verran kiihkeätä 2d-tasoloikkienkin rintamalla, että pelkkä toimiva ei välttämättä enää riitä. Toivottavasti seuraava peli uskaltaa vähän poiketa kaavasta.

 

Lisää aiheesta

New Super Mario Bros. (DS)

New Super Mario Bros. (toinen mielipide) (DS)

New Super Mario Bros. Wii (Wii)

Lue myös

Brave (PC, Mac, PS3, Wii, Xbox 360)

Carrier Command Gaea Mission (PC, Xbox 360)

F1 2012 (PC, PS3, Xbox 360)

Heroes of Ruin (3DS)

Peppi Pitkätossu (DS)

PES 2012: Pro Evolution Soccer 3D (3DS)

 

Muropaketin uusimmat