Uusimmat

NHL 13 (PS3, Xbox 360)

01.12.2012 16:00 Miikka Lehtonen

Tekijä: EA Canada
Julkaisija: EA
Testattu: Xbox 360
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1, 2-7 (PlayStation 3 samalla konsolilla), 2-4 (Xbox 360 samalla konsolilla), 2-10 (online)
Pelin kotisivu: http://www.ea.com/fi/nhl-13
Arvostelija: Miikka Lehtonen

 

Alkaa näyttää huolestuttavasti siltä, että oikeaa NHL-lätkää ei tarvitse katsella ennen ensi vuotta, jos silloinkaan, kun NHL:n työsulku sen kuin venyy ja venyy. Niinpä lätkämiehen ainoa toivo onkin virtuaalikiekko ja onneksi se on sentään laadukasta.

Uusi vuosi, uudet urheilupelit. NHL 13 jatkaa sillä vanhalla tutulla linjalla, eli itse peli on entuudestaan tuttu, mutta pintaan on pultattu hieman uutta kromia.

Olette varmasti kuulleet sen jo aiemminkin, mutta eipä se siitä sitten viime vuoden ole mihinkään muuttunut: vuodessa ei ihmeitä tehdä, eikä NHL 13 todella teekään. Sanoisin jopa, että kasuaalipelaaja pärjää ihan hyvin viime vuoden pelilläkin, ellei nyt satu juuri ehdottomasti kaipaamaan tuoreimpia rostereita tai niitä muutamia uusia ominaisuuksia.

Hardcore-fanit, varsinkin netissä pelaavat, saavat ostokselleen enemmän vastinetta, mutta hieman huvittavasti NHL:n jatkuva työsulku lyö heillekin hieman luuta kurkkuun.

Ollaan yhteydessä 

NHL 13:n suuri juttu on se, että jo jokusen vuoden käynnissä ollut fysiikkamallin uudistus on saavuttanut… No, en sano enää ”päätöspisteensä”, sillä eiköhän se ensi vuonna taas kehity. Niinpä sanonkin, että uuden tason, sillä NHL on entistä fyysisempi.

Pelaajien paino, asento, liikenopeus ja muut jutut vaikuttavat nyt entistä enemmän siihen, miten he pystyvät jäällä liikkumaan, miten tarkasti veto lähtee ja mitä tapahtuu, kun taklaus osuu. Pienet taskuraketit vain kimpoavat lihamuureista ja tuntuu, että taklauksista ei seuraa enää komeita perslentoja läheskään niin usein kuin ennen.

Uudistuksen myötä peli on muuttunut paljon realistisemmaksi, sillä sitä Tamin kuuluttamaa momentumia löytyy nyt pelistäkin. Piruetteja ei jäällä enää kamalasti vedetä, vaan pelaajat liikkuvat paljon entistä realistisemmin ja fiksummin. Näin peliä täytyy myös ajatella enemmän oikean jääkiekon keinoin kuin videopelinä, jossa oli ennen ne pari peruskikkaa, joilla aina pelattiin. Tämä on siis hyvä asia, isolla H:lla.

Pelitilojen puolella on tapahtunut jos jonkinlaista. Vähän jokaista tilaa on viilattu, tuunattu ja paranneltu enemmän tai vähemmän. Ja enemmän tai vähemmän onnistunein tuloksin. Esimerkiksi teoriassa mainio Be-A-Pro on uudistuksista huolimatta yhä aikamoinen torso, jossa riittää bugeja ja ongelmia joka lähtöön. Harmin paikka, koska se on kuitenkin monille yhä se pääasiallinen yksinpelin muoto.

Merkittävä uudistus on niin sanottu GM Connected –pelitila, joka on todella asiallinen ja kattava uratila, jossa pelaajat voivat toimia NHL-seurojen managereina tai pelaajina. Kyllä, yksi mies valmentaa ja muut pelaavat. Maksimissaan 750 pelaajaa yhdessä liigassa. Käsittämätöntä settiä, joskin toki myös maksimikoossaan aika epärealistista: harva saa bygattua kasaan liigaa, jossa riittää aktiivisia ja pelissä pysyviä pelaajia näin paljon. Mutta toisaalta yhtä hyvin se onnistuu vaikka pienemmällä kaveriporukallakin, joten iso hatunnosto tästä EA:lle.

Hauskana uudistuksena mukana olisi myös pelitila, jossa pystyy kokemaan uudelleen edellisen NHL-kauden tähtihetkiä. Tiukat takaa-ajot ja jatkoaikavoitot, hirvittävät pleijariväännöt ja muut ikimuistoiset hetket haastavat pelaajan tekemään sen, minkä oikeat NHL-miehet tekivät häntä ennen. Hauskaa, mutta NHL-työsulun takia myös koomisen puolivillaista. Ideana kun olisi, että uusia kohokohtia ilmestyy pelattavaksi sitä mukaa, kun käynnissä oleva NHL-kausi niitä puskee esiin. Paitsi että… Mikä NHL-kausi?

Tuttua settiä siis: online-miehet saavat hunajaa ja suklaata koko rahan edestä, yksinpelaajat ihmettelevät, milloin heitäkin muistettaisiin hauskoilla uudistuksilla.

Mutta miltä se tuntuu?

Uudistuksista muodostuu taas kerran kovin tutun oloinen paketti, sillä eipä se NHL siitä ole suuresti muuttunut. Se on yhä markkinoiden paras jääkiekkopeli jo yksistään sen takia, että se on myös markkinoiden ainoa NHL-peli. Mutta on se hyväkin.

Kaveria vastaan pelattuna uudistukset toimivat kympillä ja tarjolla on erinomaisen hauska ja palkitseva pelikokemus. Entä sitten tekoäly? Kyllä NHL:ää niinkin pelaa, mutta ei nyt varsinaisesti riemuilme kasvoillaan. Tekoäly kun on yhä ärsyttävän konemainen ja välillä miltei huijaava vastustaja.

Virallisen teorian mukaan NHL 13:n uusittu tekoäly osaa pelata kiekkoa aiempaa fiksummin ja onhan se totta. Tekoäly on entistä fiksumpi. Syöttöjä katkotaan entistä tehokkaammin, merkkaus on aiempaa parempaa ja niin edelleen. Kaveria vastaan tämäkin uudistus toimii mainiosti, sillä se elimioi tyhmiä kikkamaaleja ja pakottaa pelaamaan oikeaa lätkää. Tekoälyä vastaan tiedossa on taas turhautumista, kun tilaa ja aikaa ei tunnu koskaan olevan tarpeeksi.

Tylyä on myös se, että mitä kauemmas NHL:n kaukaloista mennään, sitä kämäisempi NHL 13:n näkemys jääkiekosta on. Esimerkiksi kotoista SM-liigaa ei kannata pelata, ellei halua tulla kiukkuiseksi. Rosterit ovat vuoden vanhat ja vielä ikävämmin NHL:n pelimoottoria ei ole suunniteltu sellaiseksi, että se pystyisi järkevästi mallintamaan NHL:n ja SM-liigan välisen taitoeron. Ja niin NHL 13:n SM-liiga on psykedeelinen kiekkohelvetti, jossa liigan kovimpien pelaajien lämärit lähtevät leijailevina lehmänhenkäyksinä kohti maalia, liigan nopeimmat pelaajat nirhaavat jäällä kuin kivireki perässään ja niin edelleen.

Tuttua settiä, siis. Jos olet kivikova kiekkofani, olet todennäköisesti jo ostanut NHL 13:n. Paljon kavereitaan vastaan pelaavienkin kannattaa harkita vakavissaan ostosta, sillä onhan NHL 13 taas laadukas kiekkopeli. Ja parempi kuin NHL 12. Mutta vaikka ominaisuuslista on komea ja pitkä, käytännössä NHL tuntuu yhä tutulta NHL:ltä.

 

Toinen mielipide

NHL-sarjan pelit ovat luottaneet NHL 07:stä saakka raudanlujasti skill stick -ominaisuuteen, eikä sarjassa ole nähty viilailua mullistavampia pelillisiä uudistuksia ennen ’13:sta. Toki jokainen NHL on aina pikkuisen edellistä versiota parempi, mutta EA ilmoitti taannoin, että NHL-pelien kanssa edetään kolmen vuoden jaksoissa. Tämän mukaan pelin pitäisi uusiutua kolmen vuoden välein, minkä myötä NHL 13:sta pitäisi olla ”se” uusi jääkiekkopelien Messias – ja niin se kyllä onkin!

NHL 13 sai paljon huomiota hyvissä ajoin ennen lanseeraustaan – ja aivan syystä. Ensimmäisenä pelissä iskee näppeihin true performance skating -ominaisuus. Pelaajat eivät enää liiku jäällä kuin aikaisemmissa versioissa, eikä täydestä vauhdista käännytä tai pysähdytä vanhaan tapaan. Ominaisuus vaikuttaa huomattavasti myös pelaajien kokoon, ja nopeat pienemmät pelaajat saavat jätettyä järkälepakit seisomaan taitavalla luistelulla.

TPS:ää voisi sanoa lähes skill stickin veroiseksi uudistukseksi ja nyt jaloilla voi olla lähes yhtä luova kuin käsillä. Jo TPS saa NHL:n tuntumaan huomattavasti enemmän aidolta jääkiekolta, mutta EA ei ole jättänyt asiaa vain siihen. Valaistusta ja kamerakulmia on parannettu myös sen verran, että peliä katsellessa alkaa tulemaan jo fiiliksiä oikean ottelun seuraamisesta.

Toinen uusi, iloisesti yllättävä asia on uusittu tekoäly. Hockey IQ:ksi kutsuttu tekoäly saa tietokonepelaajat ja vastustajat harkitsemaan tosissaan tekemisiään ja taistelemaan voitosta. Tekoälypelaajat osaavat vihdoin purkaa kiekkoa järkevästi ilman turhautumista ja ovat tehokkaita kiekonriistoissa, jos syötöissä ja kiekon hallussapidossa alkaa höntyilemään. Änäriä on miellyttävä pelata siis yksinkin.

Sen verran EA on vielä tänä vuonna puuttunut tietokonepelaajiin, että maalivahdeista on tehty huomattavasti parempia. Veskat ovat saaneet ”uuden” ominaisuuden: desperation saven. Varmasta maalipaikasta ei kiekkoa saa enää välttämättä kassiin, kun mokke on mailansa kanssa välissä epätoivoisella pelastuksella. Maalivahtien raajat ovat myös vihdoin erotettu toisistaan, joten jokainen torjunta ja pelastus näyttää vähän erilaiselta.

On myös ilo huomata, että kiekko ei mene enää pelaajien mailojen läpi samalla tavalla kuin menneinä vuosina, joten ”bugimaaleja” ei enää tule aivan mielettömästi. Veskoista tosin on tehty sen verran hyviä, että peleistä tulee huomattavasti useammin varsin tiukkoja ja vähämaalisia, eikä peli-iloa pilaavia maaleja esiinny varsinkaan nettikarkeloissa.

Pelitiloista nostaisin esiin GM Connectedin. On hauskaa seurata miten GM Connected ottaa tuulta alleen, kun EA on antanut pelaajille mahdollisuuden luoda liigoja niin kuin parhaaksi näkevät, eikä tarvitse pelata EA:n pillien tahtiin. Toivon todella ettei GMC ole vain yhden tai kahden pelin pituinen epäonninen viritys, vaan tulevaisuudessa yksi Änärien tukipilareista EA Sports Hockey Leaguen tavoin. EASHL:ää on myös sen verran parannettu, ettei lagia esiinny vierasjoukkueilla läheskään niin usein kuin ennen, ja peli osaa etsiä jo ihan järkeviä pelejä pelaajamäärästä riippumatta.

Tosin ei NHL 13 ihan ongelmaton peli ole, vaikka ylistäviä sanoa on helppo kirjoittaa. Siellä täällä on edelleen pieniä turhautumista nostattavia pulmia, ja päivitykset hakevat vielä hyvää tasapainoa. Maalivahdit ovat ajoittain yli-ihmisiä ja kenttäpelaajien pokecheck oli aivan liian tehokas. Joskus syötöt eivät meinanneet mennä millään perille turhankin tehokkaan mailapelin ansiosta. Silti, EA on jo viilaillut peliä ja se alkaa olla jo nyt aika hyvässä tasapainossa. Jopa oudot, vuodesta toiseen vaivanneet ongelmat tuntuvat päällisin puolin olevan historiaa. Tämä hieman yllättää kun muistelee miten sarjan pari edellistä peliä tuntuivat sopivan pelattavilta vasta uuden vuoden jälkeen.

Olen pelannut EA:n NHL-pelejä aina vuoden ’92 NHL Hockeysta saakka vuosittain, ja on myönnettävä pelisarja tuntui polkevan paikoillaan lähes koko 2000-luvun alustasta riippumatta.  Vasta skill stick oli ensimmäinen suuri uudistus ja piristys aikoinaan. Kilpailuakaan ei lätkärintamalla ollut kuin 2K-sarjan peleistä. Ei kilpailijoita tosin ole enää sitäkään vähää, mutta on silti ilahduttavaa huomata ettei peliä ole jätetty lepäämään vain pienten uudistusten varaa. Tämän vuoden NHL on todellakin jotain uutta. Oli sitten pelannut lätkää vuosittain tai taukoa, niin peli tuntuu ja näyttää uudelta. NHL 13 on mainiota lätkää, niin satunnais- että tosifaneille.

Kalle Laakso

 

Lue myös

AppGear Elite CommandAR tekee älypuhelimesta scifistisen avaruusrynkyn

Assassin’s Creed III -tuplahaastattelu – aavoilta meriltä tehtäväsuunnittelun saloihin

DigiExpo 2012 – pelejä ja intomieltä

LittleBigPlanet Karting (PS3)

Lucius on Saatanan poika