UUSIMMAT

Persona 4 Arena (PS3, Xbox 360)

18.06.2013 17:41 | Eric Hartin

Tekijä: Arc System Works, Atlus
Julkaisija: Zen United
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1, 2 (samalla koneella ja internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.atlus.com/p4arena/
Arvostelija: Eric Hartin

Persona 4 Arena on itse asiassa jo yli vuoden vanha peli, riippuen siitä miten lasketaan. Peli kun joutui valitettavan eurojulkaisuhäslingin uhriksi ja Zen United viivytti pelin julkaisua useita kuukausia. Eihän se pelin laatuun vaikuta, mutta pistää mietityttämään.

Persona 4 Arena on Arc System Worksin ja Atluksen yhteistyön tulos. Arc System Worksin kädenjälki näkyy omintakeisissa mekaniikoissa, Atluksen taas tarinankerronnassa. Molempien oma lähestymistapa asiaan tekee Persona 4 Arenasta mielenkiintoisen kokonaisuuden, joka tarjoaa lähes jokaiselle jotain.

Pelin on jatkoa Persona 4:n tapahtumille. Roolipelisarjan pelejä ei välttämättä tarvitse pelata päästäkseen juonesta perille, mutta se auttaa, sillä vaikka Persona 4:n juonen pääkohdat käydään Arenaa pelatessa läpi, kaikenlaisia pieniä nyökkäyksiä löytyy roolipelisarjan peleihin ämpärikaupalla.

Tarinaa usean kirjan edestä

Ensimmäiset neljä tarinalankaa keskittyvät Persona 4:n päähahmoihin. Edellisestä pelistä tuttu keskiyön kanava on jälleen ilmestynyt kiusaamaan normaalien ihmisten elämää. Kokemuksesta karaistuneet Chie, Yu, Yukiko ja Yosuke hyppäävät seikkailuun mukaan, mutta tällä kertaa luvassa onkin jotain ihan muuta.

Tarina ei toki jää neljän hahmon koettelemuksiin, vaikka sitäkin piisaa parinkymmenen tunnin edestä. Varsinaiset välipätkät ovat vähässä, sillä suurin osa tarinasta käydään tekstin ja puhuvien päiden voimin. Luettavaa riittää ja asiat etenevät ehkä vähän liiankin verkkaisesti. Taisteluita pelistä on ehkä viidesosa, loppu menee juonen seurailuun.

Vaan koska kyseessä on Arc System Worksin taistelupeli, on pinnan alla paljon erilaisia asioita. Uusia pelaajia helpottamassa on niin sanottu autocombo-ketju, mikä mahdollistaa purkitetun combon tekemisen yhtä nappia painamalla. Vaikka tämä ominaisuus helpottaakin peliä monella tapaa, se on melkeinpä ainoa asia, mikä pelissä on muita Arc System Worksin pelejä helpompaa.

Japanilaiset roolipeleillä on tietenkin ollut suuri vaikutus pelin designiin: jokaisella hahmolla on erilaisia erikoisefektejä aiheuttavia hyökkäyksiä. Otetaan vaikkapa paniikkiefekti, mikä peilaa hetkeksi pelaajan ohjauksen. Tämä tekee torjumisesta vaikeaa, sillä ohjausliike pitää tehdä väärään suuntaan.

”Persona!”

Kun pelin nimi on Persona, niin jokaisella hahmolla on myös oma persona-apuri, jolla on omat liikkeet sekä oma energiansa. Personan hallinta on tärkeää, sillä puolet pelaajan liikkeistä on sen varassa.

Pelimekaniikat käydään suhteellisen tiiviisti opetusohjelmassa, minkä lisäksi jokaiselle hahmolle löytyy myös erilaisia comboskenaarioita, jotka alleviivaavat hahmojen erilaisia kykyjä. Ei se täydellinen ole, sillä varsinaista kontekstia työkalujen käytölle oikeassa ottelussa ei anneta.

Arc System Worksin peleissä on Blazbluesta lähtien ollut oikein muikea nettikoodi eikä Persona 4 Arena tee poikkeusta. Matseja on parhaimmissa tapauksissa pelattu Amerikoista asti ja peli on ollut täysin kelvollista. Näiden päälle koodatut bonus- ja pisteytysjärjestelmät eivät oikein vakuuta, mutta itse pelaaminen toimii, mikä lienee tärkein osuus.

Verrattuna esimerkiksi Injustice: Gods Among Usin toteutukseen, Persona 4 Arena tekee monta asiaa paremmin. Erona toki on aihepiiri, mutta Arenan on ehkä lähimpänä tavoitetta, jossa uusille pelaajille sekä genren veteraaneille tarjotaan jotain omaa. Se on itsessään jo hatunnoston arvoinen saavutus.

 

Lisää aiheesta

Guacamelee! (PS3, PSV)

Injustice: Gods Among Us (PS3, Wii U, Xbox 360)

Monster Hunter 3 Ultimate (Wii U)

Sacred Citadel (PC, PS3, Xbox 360)

Lue myös

Call of Juarez: Gunslinger (PC, PS3, Xbox 360)

Grid 2 (PC, PS3, Xbox 360)

The Last of Us (PS3)

Warhammer Quest (iOS)

 

Muropaketin uusimmat