PES 2016 (PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One)

16.12.2015 12:00 | Miikka Lehtonen

pes2016_jalkapallo_arv_0kansiTekijä: PES Productions
Julkaisija: Konami
Testattu: PlayStation 4
Saatavilla: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Pelaajia: 1, 2-4 (Xboxeilla), 2-7 (PlayStationeilla)
Pelin kotisivu: https://pes.konami.com/en/pes2016/
Arvostelija: Miikka Lehtonen

pes2016_jalkapallo_arv_035

 

Pidätkö jalkapallosta? Niin minäkin! Telkkarissa pyörii joka viikonloppu Valioliiga, podcasteissa puhutaan futiksesta ja jossain kellarissa on pallokin. Mutta elämässä on aina tilaa lisäjalkapallolle, vaikka sitten videopelien muodossa.

Viime vuonna julistin, että Pro Evolution Soccer 2015 oli vähintään EA:n FIFA 2015:n arvoinen peli ja että pienillä parannuksilla Konami voisi puhaltaa kilpailijoistaan ohi. Nyt on aika nähdä, saatiinko niitä parannuksia.

Virtuaalijalkapallon maailmassa eletään kummia aikoja. Silloin joskus männävuosina homman nimi oli, että Konamin International Superstar Soccer – ja myöhemmin Pro Evolution Soccer – oli se lajista oikeasti ymmärtävän valinta, sillä se mallinsi pelin hienoudet paljon paremmin kuin EA:n FIFA-sarja. FIFA-sarja taas myi paremmin, koska sillä oli oikeat lisenssit, hienommat grafiikat ja enemmän näkyvyyttä.

Viimeisten vuosien aikana nämä valtarakenteet ovat heiluneet urakalla kun ensin Konami päästi EA:n painamaan ohi liian hiljaisen päivitystahtinsa ansiosta, ja sitten EA teki taas saman Konamille. Viime vuonna oltiin useamman ohituksen jälkeen siinä tilanteessa, että Pro Evolution Soccer oli pelattavuudeltaan aika selvästi FIFAa parempi peli.

Tästä syksystä oli tulossa mielenkiintoinen, sillä EA:lta odotettiin FIFAn suhteen suuria panostuksia ja uudistuksia. Niitä ei nähty, joten ovi jäi auki: pystyisikö Konami ottamaan sen viimeisen askeleen ja jättämään FIFAn jälkeensä pölyyn?

pes2016_jalkapallo_arv_01

Samba soi

Pro Evolution Soccer 2015 oli hyvä jalkapallopeli, kaveria vastaan pelattuna jopa erinomainen. Tuntui siltä, että Konami oli vihdoin löytänyt tasapainon realismin ja hauskuuden välillä. Futis tuntui futikselta: suuri osa pelistä oli tiukkaa vääntöä keskialueella kummankin joukkueen kisatessa pallon hallinnasta. Matsit eivät olleet mitään turbonappi pohjassa tapahtuvaa juoksua päästä päähän, kuten FIFAssa välillä käy.

Ja sitä samaa Pro Evolution Soccer 2016 myös on. Enimmäkseen. Konami kun ei ole siihen varsinaiseen pelattavuuteen suuria tuunauksia tehnyt. Jotain kuitenkin ja on todettava, että vaikutukset ovat hieman ristiriitaisia.

Viime vuonna pidin kovasti siitä, että joukkueet tuntuivat pelaavan tasonsa mukaista futista. Kun vastaan asettui joku divarin suola, niiden pelaajat eivät yrittäneetkään olla mitään C-luokan Ronaldoja tai Messejä, vaan pelasivat suoraviivaisempaa futista. Tänä vuonna asia tuntuu olevan toisin, sillä oli taso mikä tahansa, tekoälyn vastustajat vetelevät aikamoisia kantapääkikkoja ja veivauksia. Tekoälyä vastaan pelaaminen tuntui huomattavasti viimevuoista ärsyttävämmältä, sillä fokus tuntui lipsahtaneen pois rauhalliselta temmolta ja rakentelulta. Nyt meno enemmän sitä, että kakkosdivarin suola pyörittää rabonaa vastustajan maalialueen reunalla, harhauttelee yksin tiensä neljän pakin välistä ja kiskaisee sitten vedon yläkulmaan.

Oman kortensa kekoon kantavat maalivahdit, jotka tuntuvat olevan juuri nyt suoranaisesti rikki. PES 2016 on lisännyt peliin kuulemma yksilölliset maalivahtitekoälyt, mikä välillä ilmeneekin hienoina suorituksina. Toisinaan taas omissa kolisee tavoilla, joita ei oikeassa futiksessa nähtäisi ikinä.

pes2016_jalkapallo_arv_04

Tekoälyä vastaan pelaaminen on muutenkin puisevaa puuhaa, sillä kone on pahuksen … No, konemainen vastustaja. Se ei riko tai tee kamalasti virheitä, vaan puksuttaa sitä omaa juttuaan 90 minuuttia. Kun pelaaja oppii keinot jalliittaa tekoälyä, peleistä tulee nopeasti tiukkojen vääntöjen sijaan totaalisia 6-0-murskajaisia.

En tiedä, kävikö minulla vain huono tuuri ja en huomannut näitä juttuja viime vuoden pelissä, vai onko Konami todellakin tuunaillut tekoälyä ja matsitapahtumaa tähän suuntaan, mutta yksin pelattuna PES 2016 oli mielestäni viimekertaista paljon vaisumpi kokemus.

Kaveria vastaan pelattuna homma toimii paremmin ja se onkin selvästi paras tapa nauttia Pro Evolution Soccerista. Fiksummin pelaavia ihmisiä vastaan pelaaminen on paljon monipuolisempaa ja pelit ovat taas sitä nautittavaa keskialueen sahaamista ja paikkojen rakentelua, jollaista PES parhaimmillaan viimeksikin oli.

Oikealla analogitikulla tehtävät harhautukset, peippaukset ja muut veivit toimivat myös oikein kivasti, kun vastassa on oikea ihminen. Liikkeet ovat hyvin intuitiivisia: jos haluaa harhauttaa ruudulla ylöspäin ja sitten puhaltaa ohi alakautta, napautetaan oikeaa tikkua liikkeestä ylös ja sitten alas.

Fysiikat – oli puhe sitten pallosta tai pelaajista – ovat myös entistä parempia. Omista demopeleistäni jäi mieleen parikin tilannetta. Ensimmäisessä kaveri pääsi tekemään halvan maalin, kun rankkarialueella pomppivaa irtopalloa putsaamaan syöksynyt pakki kaatoi taklauksellaan paitsi vastapuolen pelaajan, myös oman maalivahtinsa. Vieressä seissyt Suarez kiitti ja pamautti irtopallon sisään.

Toisessa tilanteessa maalivahti ei aivan ehtinyt heittäytymään vetoon kiinni, vaan se lipsahti tämän kyljen alta läpi, mutta nyt pomppien. Maalivahti onnistui jotenkin ponnistamaan itsensä pallon perään ja nyrkkeilemään sitä sen verran sivuun, että pakit saivat pallon putsattua. Nämä ovat oikeasti hienoja tilanteita, jotka jäävät elämään. Ne muistetaan pitkään ja niistä puhutaan ja niille nauretaan. Ja niitä hetkiä Pro Evolution Soccer 2016 tarjoilee kaksin koettuna mukavan usein.

Toki ihmispelaajatkin kärsivät maalivahtien ajoittaisista aivopieruista, sekä pelin muista outouksista, kuten vaikka todella tiheistä loukkaantumisista. Suuri osa liukutaklauksista johtaa siihen, että kohteena ollut pelaaja jää kentän pintaan loukkaantuneena tai kannetaan suoraan paareilla ulos kentältä. Ei se nyt oikeasti ihan näin mene!

pes2016_jalkapallo_arv_02

Puutteelliset pelitilat… taas kerran

Kun siirrytään kentän ulkopuolelle puhumaan pelin puitteista, Pro Evolution Soccer 2016 häviää taas kerran EA:lle ja FIFAlle hyvinkin selvästi. En jaksa enää edes yllättyä siitä, että suurin osa PES-pelien joukkueista on jotain Merseyside Red –tason väännöksiä, koska eihän sille mitään mahda, että Konamilla vain ei ole samanlaisia lisenssejä kuin EA:lla.

Se sen sijaan onkin sitten jo vähän kummallista, että pelin pelaajarosterit ovat kuukausia vanhoja. Tuntuu melkein siltä kuin pelissä väännettäisiin yhä syksyn 2014 joukkueilla, sillä esimerkiksi Manchester Unitedista puuttuvat kaikki kesän pelaajahankinnat ja riveistä löytyy Angel Di Marian, Radamel Falcaon ja Robin van Persien kaltaisia hemmoja, jotka siirtyivät aikaa sitten muualle. Konamin mukaan ajan tasalle vedetyt pelaajalistat saadaan peliin ehkä jopa lokakuun loppuun mennessä, mikä on aika helvetin heikko suoritus peliltä, joka ilmestyi syyskuun alkupuolella. Ei näin.

Pelitiloihin on muuten tehty kyllä tuunauksia, mutta valitettavasti välillä huonompaan suuntaan. MyClub haluaisi olla vastike FIFAn megasuositulle Ultimate Team –tilalle. Siinä aloitetaan pohjalta rupusakilla, johon voi sitten rekrytä sattumanvaraisesti pelaajia pyytämällä eri tasoisia agentteja hankkimaan halutulle pelipaikalle satunnaisia pelaajia. Ideaa kyllä löytyisi, mutta Konamin nykytyylille uskollisesti homma on haudattu mikromaksuihin. Pelistä löytyy pelaamalla tienattava valuutta, jota jaetaan aluksi aika avokätisesti, mutta myöhemmin hyvinkin kitsaasti. Joka välissä vaihtoehdoksi tarjotaan oikealla rahalla ostettavaa valuuttaa, jolla saa suoraan niitä superpelaajia rupusakkiinsa. Kun pelitilassa voi vääntää myös oikeita ihmisiä vastaan, kiusaus tehdä niin on melkoinen.

Onneksi kaikki uudistukset eivät ole huonoja, sillä pelitilat ovat kautta rantain saaneet pieniä tuunauksia, lisäyksiä ja parannuksia. Become A Legend –tila on esimerkiksi oikeasti mielenkiintoinen yksinpelattava uratila ja Master Leaguehan nyt on tiedetty kovaksi jo vuosien takaa. Ei se hohto ole siitä mihinkään hävinnyt.

Niinpä Pro Evolution Soccer 2016 onkin vähän erikoisessa tilanteessa. Jos aikoo pelata tekoälyä vastaan, tuloksena voi olla turhautumista ja mielipahaa. Tai ehkä ei, sillä tuntuu siltä, että yksinpeli on aika subjektiivinen kokemus. On sitä moni rakastanutkin, minua vain ottivat puutteet ja muutokset päähän aika urakalla, kuten ehkä aistia voi.

pes2016_jalkapallo_arv_03

Jos taas tykkää pelata ihmispelaajia vastaan, PES 2016 on täyttä rautaa. Tuunaukset fysiikkamoottoriin sekä pienet uudistukset ovat tehneet pelistä entistä paremman. Konami on löytänyt mainiosti tasapainon pelattavuuden ja realismin välillä ja niitä kuuluisia PES-hetkiä tulee vähän väliä. Maaleja syntyy monipuolisesti ja peli myös näyttää ja tuntuu jalkapallolta.

Samaan aikaan mikromaksuperseilyt, naurettavan hidas päivitystahti ja muut kentän ulkopuoliset ongelmat myös harmittavat. Jos aiot pelata Pro Evolution Socceriasi pääasiassa kavereita vastaan, voit kuvitella hyvinkin pisteisiin yhden puolikkaan lisää, mutta kokonaispakettina arvioiden Pro Evolution Soccer ottaa viime vuoteen verrattuna askeleen eteen ja pari taakse.

Loppuun pieni varoitus: tämä arvostelu käsittelee nimenomaan Xbox Onen ja PlayStation 4:n versiota. PC-versiokin on myynnissä, mutta se on tiettävästi ominaisuuksiltaan paljon rajoittuneempi ja muutenkin aikamoinen paske.

 

Ps. PS3:lle ja PS4:lle on julkaistu ilmainen ”entry level” -demoversio, jossa voi pelata muutamalla joukkueella, myös moninpelinä ja netissä.

 

Lisää aiheesta

PES 2015 (PS4, Xbox One)

Pro Evolution Soccer 2014 (PC, PS3, Xbox 360)

PES 2012: Pro Evolution Soccer 3D (3DS)

Pro Evolution Soccer 2010 (PS3, Xbox 360)

Pro Evolution Soccer 2009 (PS3, Xbox 360)