Proteus (Linux, Mac, PC, PS3, PSV)

19.01.2014 14:00 | Muropaketin toimitus

Tekijä: Curve Studios (alkuperäinen PC-versio Ed Key ja David Kanaga)
Julkaisija: Sony
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: Linux, Mac OS, PC, PlayStation 3, PlayStation Vita
Pelaajia: 1
Muuta: Ladattava peli, hinta 12,99 euroa
Pelin kotisivu: http://www.visitproteus.com
Arvostelija: Julius Jämsén

Proteus on todiste keskivertopelaajan päämäärän tarpeesta. Oli se sitten kanojen lahtaamista tai valtakunnan pelastamista, ilman tavoitteita itse kukin tuntee olevansa vieraalla maaperällä. Mitä tässä tulisi tehdä?

Matkan alkaessa pelaaja löytää itsensä merestä uiskentelemasta. Edessä näkyvää rantaviivaa kohti kannattaa pyrkiä, tai edessä on loputon uimareissu. Tuokion tutkimisen jälkeen maa-alue osoittautuu saarimaiseksi alueeksi, joka on täynnä elämää. Jonkin ajan kuluttua pelin päämääräkin saattaa valjeta, jonka jälkeen pelin läpäisee halutessaan vaikka alle tunnissa.

Proteus on kuitenkin tarkoitettu kestämään useita pelikertoja. Pelin alkaessa saari muodostuu satunnaisesti, säilyttäen kuitenkin muutamia pääelementtejään, joihin kaikkiin liittyy jotain mystistä – tai sitten ei. Lisäksi PS3:lla voi saaria muodostaa päivämäärän mukaan ja Vita versio käyttää rakennuspohjanaan paikkatietoja. 

Luontomatkailua

Proteuksen ulkoasu on yksinkertainen. Karkeuteen ei kuitenkaan ensihetkien jälkeen kiinnitä huomiota, koska käytetyillä rakennuspalikoilla muodostetaan parhaimmillaan uskomattomia visuaalisia hetkiä. Pelin ”edetessä” saarella käydään läpi kaikki neljä vuodenaikaa ja vuorokausikin noudattaa omaa rytmiään. Erilaiset ilmiöt aina auringon noususta öisiin revontuliin ovat todella vakuuttavia.

Pelin valokuvaustoiminto toimii hienoimpien hetkien tallentamiseen. Kirjaimellisesti, sillä otettuasi valokuvan voit valokuva-albumin avulla palata juuri siihen hetkeen samaisella saarella. Näitä valokuvia voi ottaa useita kymmeniä ja halutessaan voi niitä myös siirtää PS3:sen ja PS Vitan välillä.

Katso tätä. Katso kuvia alla.

Näkee varsin hyvin, että todellisen maailman vaikutteet ja inspiraatiot ovat siirtyneet peliin taitavasti tyyliteltyinä.

Pim pom siellä, pim pom täällä

Pelin äänimaailma voi jakaa mielipiteitä. Varsinaista musiikkia ei ole, vaan audiopuoli muodostuu ympärillä tapahtuvista asioista. Saaren eläin- ja kasvilajit ovatkin poikkeuksellisen äänekkäitä ja musikaalisia yksilöitä. Erikoisemmissa tilanteissa kummia tapahtuu myös äänimaailmassa. Taustahälyn tarkkailu onkin yksi tapa tiedostaa mahdollisia salaisuuksia, sekä ylipäätään tietää mitä tapahtuu.

Pelin minimaalinen viestintä on onnistunut tehokeino, mutta samalla se osaa myös ärsyttää. Proteus on kuin suuri mysteeri, jota on mukava yrittää ratkaista. Jatkuvasti kuitenkin pelkää, ettei lopputulos ehkä olekaan niin huikea, kuin mitä lähtökohdat antavat olettaa. Harvoin peli kuitenkaan pettää. Koin usein tarpeelliseksi nipistää itseäni kädestä varmistaakseni, että olenko varmasti hereillä, niin nopeasti tapahtumat ajautuvat odottamattomiin suuntiin.  

Oikeastaan ainoa merkki etenemisestä ovat PSN:n palkinnot, jotka jo itsessään ovat täysi arvoitus. Pelaajalle ei todellakaan taputeta onnistumisten johdosta. Pokaaleja tuntuu tippuvan välillä täysin sattumalta, ja välillä kovinkaan uurastus ei tuota tulosta. Saattaa olla, että mysteerejä on loputtomasti, tai sitten kaikki onkin yllättäen yksinkertaista.

Proteus ei ole perinteinen peli. Joku saattaa jopa väittää, ettei Proteus ole peli laisinkaan. Selvästi sen vaatimaton olemus ja vähäiset, mutta täysin toimivat, pelilliset toiminnot eivät kaikkia voi tyydyttää, mutta kannattaa kokeilla avoimin mielin. Ehkä uppoudut peliin yhtä vahvasti kuin allekirjoittanut.

 

 

Lue myös

Airport Simulator 2014 (PC)

Assassin’s Creed: Liberation HD (PC, PS3, Xbox 360)

Gran Turismo 6 (PS3)

Phoenix Wright Ace Attorney: Dual Destinies (3DS)

Teleglitch: Die More Edition (Linux, Mac, PC)

The Stanley Parable (PC)

 

Muropaketin uusimmat