Uusimmat

RACE 07 (PC)

15.10.2007 16:31 Jani Halme

RACE 07 on realistisista autopeleistään tunnetun ruotsalaisen pelitalo Simbinin viimeisin tuotos ja 2007-kauden virallinen FIA World Touring Car Championship -peli. Se jatkaa edeltäjänsä viitoittamaa linjaa, pyrkien tarjoamaan todentuntuista kilpa-ajoa niin aloitteleville simulaattorikuskeille, kuin myös kokeneemmillekin rataketuille. Elokuisen ennakon perusteella peli tuntuisi olevan yhdistelmä GTR2:n ja RACE:n parhaista puolista, joten odotukset ovat korkealla.

Ensisijaisesti RACE 07 keskittyy simuloimaan WTCC-sarjan kausien 2007 ja 2006 kalustoa ja kuljettajia, mutta mukaan on otettu myös vuonna 1987 ajetun ensimmäisen WTCC-kauden kalustoa ja Mini Cooper Challenge -autoja. Umpikoristen autojen lisäksi pelistä löytyvät myös avopyöräiset F3000- ja Formula BMW -kilpurit, sekä Englannissa suositut, kevyet Caterham Seven- ja Radical SR3/SR4 -urheiluautot.

Kukin auto on mallinnettu ohjaamoa myöden erinomaisen tarkasti polygoneja säästelemättä, joten ne näyttävät todella hyviltä ja kestävät tarkastelua hieman lähempääkin. Jokaiselle automallille löytyy lisäksi useita erilaisia tiimivärityksiä, jotka noudattelevat todellisten kilpatallien käyttämiä värityksiä, ainakin WTCC-autojen osalta.

Vuoden 2007 WTCC-kauden kaikki 14 rataa on mallinnettu, joiden lisäksi mukaan on heitetty kolme bonusrataa sarjan ulkopuolelta. Kaikki variaatiot mukaan lukien on erilaisia ratavaihtoehtoja yhteensä 32. Rataympäristöt on mallinnettu huomattavan yksityiskohtaisesti, joskin melko staattisesti. Esimerkiksi ihmiset varikkomuurilla seisovat paikallaan suolapatsaina niin sateella kuin paisteessakin. Ainoa rata-alueella dynaamisesti muuttuva asia ovat autojen jättämät renkaanjäljet radan pinnassa.

Tekoäly ratissa

Tietokonekuljettajien tekoäly on toteutettu hyvin. Tietokoneen ohjastamia autoja vastaan ajamisesta saa kerrankin todellista kilpa-ajon tuntua. Ohituksissa voi aidosti luottaa siihen että tietokonevastustaja ei yhtäkkiä kiilaa kylkeen tai törmää täydestä vauhdista oman auton perään. Tekoäly osaa myös hakea ohituspaikkoja melko aggressiivisesti vaihtamalla ajolinjoja sekä jarruttamalla myöhään, käyden rinnalla kaarteeseen mentäessä. Välillä tietokonekuljettajien näkee tekevän myös jopa sangen inhimillisen oloisia virheitä.  Pelissä olevien WTCC-sarjan kuljettajien välillä on myös selviä eroja, joten kärkisijoista taistelemassa näkee hyvin useasti samoja nimiä.

Tekoälykuljettajien tasoa on mahdollista säätää prosenttimääräisesti omia taitoja vastaaviksi, mutta säätö tuntuu vaikuttavan myös autojen suorituskykyyn. Hiemankin enemmän kevennetyllä tasolla vastustajat muuttuvat kuin suorille sijoitetuiksi pujottelukepeiksi. Säätö olisi ehkä todenmukaisempi, jos se vaikuttaisi pääasiassa kuljettajien rohkeuteen kaarreajossa sekä taitoon valita lähimpänä optimaalista olevan ajolinjan.

Kuten Simbinin aiemmatkin pelit, RACE 07 käyttää rFactor-pelistään tunnetulta Image Space Inc –yhtiöltä lisensoitua gmotor2-grafiikkamoottoria. Sen ikä alkaa kuitenkin jo näkyä, eikä se hyödynnä täysin nykyisten näytönohjainten tarjoamia ominaisuuksia. Graafisilla efekteillä mässäily ei pelin tyyliin välttämättä sopisikaan, mutta nykyisellään efektit ovat melko niukkoja. Esimerkiksi heavy rain -säätila näyttää vain kevyeltä tihkusateelta, eikä autojen radalta nostama pieni vesisumu juuri haittaa näkyvyyttä. Bonuspuolena tosin peli pyörii todella sulavasti korkeillakin resoluutioilla.

Avoautoille on tullut uutena ominaisuutena kypäränäkymä, joka yrittää matkia kuljettajan näkökenttää integraalikypärän sisältä. Periaatteessa näkymä on toimiva, mutta ruudun päälle ”liimattu” kypärän sisusta vaikuttaa hieman keinotekoiselta. Näkymää ei valitettavasti saa vaihdettua normaaliksi ohjaamonäkymäksi, joten ainoa tapa välttää se on käyttää jotakin toista näkymää, jolloin puolestaan peileihin katselu ei enää onnistu.

Äänimaailma on nautinnollista kuunneltavaa. Autojen tuottamat äänet on koottu eri kerroksista ja niiden keskinäistä voimakkuutta voi halutessaan säädellä, jolloin esimerkiksi rengasäänet saa paremmin esille helpottamaan lukkojarrutusten havaitsemista. Äänisamplet ovat todella hyviä ja vaihteet pamahtavat silmään dogboxille tyypillisellä karulla rysäyksellä, sintratut jarrupalat ulvovat jarrutuksissa ja sekalaiset räminät ja paukkeet luovat kilpa-auton karun funktionaalista ambienssia.

Sohvasta kuppipenkiksi

Kuten Simbinin peleiltä on jo totuttu odottamaan, on myös RACE 07:n fysiikkamallinnus huomattavan korkeatasoista. Erityyppisten autojen käyttäytymisen perusominaisuudet on mallinnettu hyvin ja samantyyppisten autojen välillä on havaittavissa selkeitä ominaispiirteitä. Peli mallintaa perinteiset kaksoiskolmiotukivarsi-, multilink- ja McPherson-jousitukset, joiden eron havaitsee selvästi ajaessa. Vertaamalla esimerkiksi vastaavalla tavalla säädettyjen Alfa 156:n ja Accord Euro-R:n käytöstä kaarteeseen sisään ajettaessa huomaa, miten ulosjoustossa  takapyörien dynaamiset kulmat muuttuvat eri tavalla, vaikuttaen takarenkaiden pitoon.

Pyörien staattisten camber-, caster- ja aurauskulmien säätö on mahdollista niissä autoissa, joissa säätäminen on sääntöjen puitteissa oikeasti mahdollista. Iskunvaimennuksen säätö tapahtuu kliksuina ja vaimennuksen määrää voi erikseen säätää hitaalle ja nopealle sisään- ja ulosjoustolle. Lineaarisesti toimivien kallistuksenvakaajien ja kierrejousien jäykkyydet voidaan määrittää suoraan newtoneina millimetriä kohden.

Renkaiden pidon simulointi tapahtuu Pacejka-tyylisellä mallilla, joka mahdollistaa sekä dynaamisen rengaspaineen että pintalämpötilan kolmessa eri pisteessä kulutuspinnan leveydellä. Luonnollisesti myös renkaan pinnan kuluminen on mallinnettu, ja sillä on selkeästi havaittava vaikutus kunkin renkaan pitoon ja sitä kautta auton ohjaustuntumaan. Radan pinnan kitkakerroin vaihtelee myös valitun ajolinjan mukaan, joten olosuhteista riippuen optimaaliselta linjalta poikkeaminen voi vaikuttaa merkittävästi renkaiden pitoon.

Niin auton kori kuin myös sen aerodynamiikka on mallinnettu huolellisesti ja siihen vaikuttavien osien, kuten edessä korin ali virtaavaa ilmaa säätelevän splitterin ja takasiiven säätöjä voi muokata autoissa jotka sen mahdollistavat. Moottori on myös mallinnettu korista erillisenä fyysisenä osana, joten erityisesti pitkittäismoottorisissa autoissa moottorin väännön siirtymisen koriin pystyy havaitsemaan korin sivusuuntaisesta keinahtamisesta kaasua painettaessa.

Tärinöitä ja kolinoita

Päivitetty vauriomallinnusjärjestelmä mahdollistaa useiden eri osien vaurioitumisen tai irtoamisen. Vauriot näkyvät selkeästi autoista myös päällepäin. Myös vaurioherkkyyden määrää voi säätää, mutta simulaatioksi jopa 100% tasolla mallinnus on ehkä hieman liian anteeksiantava. Etenkin formuloiden siivet ja ripustukset tuntuvat kestävän yllättävänkin paljon kolhimista. Siistimmän ajamisen kannustamiseksi autojen alttius vaurioitua törmäyksistä voisi ehkä olla hieman suurempi.

Elokuussa testaamassamme esikatseluversiossa pelin antama force feedback oli hieman tunnottoman oloinen, mutta ilokseni voin todeta sen parantuneen merkittävästi julkaisuversioon. Ratin kautta peli ei tuota pelkästään tunnelmaa luovia tärinöitä, vaan myös aidosti ajamista hyödyttävää palautetta eturenkaiden pidosta radan pintaan. Etuvetoisella autolla ajaessa tämä on erityisen merkittävää, sillä kaarteista ulos kiihdyttäessä ratin kautta tuntee auton aliohjautumisen ja sen määrää pystyy helposti säätelemään kaasupolkimella.

Pelin verkkopelikoodi korjaa Simbinin aiemmissa peleissä netissä pelaamista monesti haitannutta autojen tanssimista ja warppailua. Netin välityksellä ihmispelaajia vastaan pelaaminen onkin nyt miltei yhtä sujuvaa kuin rFactorissa, joka on tähän asti asettanut riman tason verkkokilvoitteluille. Verkkopeleissä on myös mahdollista täyttää lähtöruudukkoa tekoälykuskeilla, joten pienelläkin määrällä ihmispelaajia saadaan silti aikaan kunnollinen kisa.

Vyöt kiinni ja radalle

Simbin puolustaa RACE 07:lla vahvasti asemaansa PC:n autopelirintaman kärkiryhmässä.  Se on vaikeustasoltaan säädettävissä monentasoisille pelaajille ja tarjoaa parhaimmillaan huomattavan todenmukaisen illuusion aidosta kilpa-ajamisesta. Peliin on helppo uppoutua niinkin vahvasti että tietyissä tilanteissa tulee refleksinomaisesti käyttäydyttyä samoin kuin oikeankin kilpa-auton ratissa.

Tietokonekuljettajien erinomainen tekoäly tekee yksinpelistäkin todella mukaansatempaavaa ja verkkopelaaminen muita ihmispelaajia vastaan on sujuvaa. Koska RACE 07 sisältää monipuolisen valikoiman erityyppisiä autoja ja ratoja, tarjoaa peli rata-autoilun ystäville taatusti pelattavaa hyvin pitkäksi aikaa.

 

Tekijä: Simbin
Julkaisija: Atari
Testattu: PC Windows Vista, Core 2 Duo E6420, 2 Gt muistia, GeForce 8600GTS, Logitech G25
Laitevaatimukset: Windows XP, 1.4GHz P4, 128 Mt muistia, DirectX 9 yhteensopiva näytönohjain ja äänikortti
Pelaajia: 1-24, moninpeli lähiverkossa ja internetissä
Pelin kotisivu: http://www.race-game.org/

 

Lue lisää eDomesta

Gran Turismo 4 vastaan todellisuus

Circuit.fi –simutalli avattiin Helsingissä aurinkoisissa merkeissä

Colin McRae DiRT (PC, 360)

FlatOut Ultimate Carnage (360)

Forza Motorsport 2 (360)

GTR 2 (PC)

GTR: FIA GT Racing Game (PC)

Ilmainen bemaripeli haastaa nettikuljettajat, voita formulakuskin ajopuku

Kovaa kyytiä Circuit-kilparadalla – eDome vs. GameTV

MotoGP 07 (PC, 360)

RACE 07 –ennakko (PC)