UUSIMMAT

Rain-ennakko (PS3)

18.09.2013 14:14 | Tero Lehtiniemi

Tekijä: Sony
Julkaisija: Sony
Testattu: PlayStation 3
Tulossa: PlayStation 3 – 2.10.2013
Pelaajia: 1
Testaaja: Tero Lehtiniemi

Taidepelin tunnistaminen on helppoa. Niiden nimet koostuvat yleensä yhdestä sanasta, joka vieläpä usein viittaa luontoon tai johonkin luonnonilmiöön. Tämä ohje toimii myös Sonyn Japanin studion kehittämään, myöhemmin syksyllä julkaistavaan Rainiin, jota pääsimme jo pikaisesti testaamaan.

Kuten jokaisessa kunnon taidepelissä, myös Rainissa pelin kantava teemaa sisältyy sen nimeen. Rainin maailma on sateinen yö, jossa nimetön poika näkee tuntemattoman tytön jota mystiset taikaolennot jahtaavat. Poika päättää lähteä perään, mutta huomaakin yhtäkkiä olevansa paitsi näkymätön. Niin ovat myös tyttö ja tätä jahtaavat hirviöt. Ainoastaan sade saa näiden kaikkien ääriviivat näkyviin.

Peli-idea on selkeydessään ja lineaarisuudessaan mykistävä: seuraa tyttöä ja pysyä hengissä. Pikkupojalla ei ole yön hirvityksiä vastaan mitään puolustautumiskeinoa, vaan ainoat mahdollisuudet ovat piilossa pysyminen ja karkuun juokseminen. Eri vihollistyyppeihin on reagoitava eri tavoin: perusvihollisen virkaa toimittavat haamukoirat partioivat ennalta määrättyjä reittejä, kun taas nuoria aktiivisesti jahtaava, jättimäinen ”The Unknown” on joko jallitettava paeten tai erilaisia pikkupuzzleja ratkaisemalla.

Sateen varjossa

Pelaaminen on äärimmäisen yksinkertaista. Kolmiulotteinen liikkuminen yhdistettynä kiinteisiin kamerakulmiin, pari toimintappäintä kiipeilylle ja esineiden käyttämiselle on ainoa mitä pelaaja saa tai toisaalta tarvitsee. Ideana on edetä kartoilla hakien suojaa kaapeista, markiisien alta ja muista paikoista joihin sade ei pääse. Mutalammikotkin ovat vaarallisia, sillä mutaiset jalat paljastavat yön hirviöille nuoren sankarimme olinpaikan välittömästi. Mutaiset jalat pestään luonnollisesti esimerkiksi lätäköissä tai vesialtaissa.

Kuolema iskee usein ja nopeasti mutta toisaalta peli tallentaa tilanteen käytännössä minuutin tai kahden välein joten varsinaisesta survival horrorista ei ehkä Rainin tapauksessa voi puhua. Sen kentät ja ongelmat ovat ainakin alkuvaiheessa paitsi loogisia, myös laadukkaita.

Esittelyversio jättää myös jännittyneen fiiliksen. Sen loppuosa nimittäin antaa osviittaa siitä, että alkuvaiheessa lähinnä tavoitteen virkaa toimittavasta tytöstä tulee pelin edetessä olennainen osa ongelmanratkaisua. Etenemistä helpottaa myös se, että muutaman epäonnistumisen jälkeen peli tarjoaa auliisti vinkin, jolla ongelma varmasti ratkeaa.

Kolmen ensimmäisen kentän perusteella Rainista voi kuoriutua paitsi hyvä taidepeli, myös hyvä peli. Sen äärimmäisen tyylikäs graafinen ulkoasu ja tyylikkäästi upotetuilla teksteillä toteutettu tarinankerronta luovat poikkeuksellisen hyvän tunnelman, ja ansiokkaasta tallennusmekanismista huolimatta se onnistuu silti olemaan jännittävin konsoliseikkailu pitkään aikaan.

Minimalistinen tarinankerronta toimii jälleen: vaikka en tiedä hahmoista mitään, haluan silti tietää mitä heille käy ja miksi he ovat tähän tilanteeseen joutuneet. Näillä eväillä on hyvä jatkaa, palaamme asiaan lopullisen pelin arvion tiimoilta lokakuun alkupuolella.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lisää aiheesta

Amnesia: A Machine for Pigs (PC) 

Resident Evil Revelations (PS3, Wii U, Xbox 360)

Lucius (PC) 

Dead Space 3 (PC, PS3, Xbox 360) 

Lue myös

Disney Infinity (PC, PS3, Wii, Wii U, Xbox 360)

Superfrog HD (Mac, PC, PS3, PSV)

Tales of Xillia (PS3)

The Wonderful 101 (Wii U)

 

Keskustelu

”Taidepelin tunnistaminen on helppoa.”

Mutta mistä tunnistaa kitschin?

Muropaketin uusimmat