Uusimmat

Rainbow Six: Lockdown (GC, PS2, Xbox)

04.11.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Kun pelisarja on löytänyt menestyskaavansa, julkaisijat uskaltavat sitä harvemmin muuttaa, vaikka pelaajat ja kriitikot innovaatioiden perään itkevätkin. Siksi Ubisoftia pitääkin kehua siitä, että se on antanut tekijöille luvan viedä yhtä sen suosituimpiin pelisarjoihin kuuluvaa Rainbow Sixiä kokonaan uuteen suuntaan. Sääli vain, että suunta on ollut metsä.

Aiemmat sarjan konsolipelit ovat olleet hidastempoista, mutta tiukkatunnelmaista taktista terroristijahtia. Ne ovat loistaneet erityisesti ryhmäpohjaisen verkkomoninpelinsä ansiosta. Uusin peli Lockdown muuttaa kaavaa huomattavasti nopeatempoisempaan ja räiskintäpainotteisempaan suuntaan, minkä kuuleminen on taatusti myrkkyä monille sarjan veteraaneille. Toiminnallisempi suunta ei kuitenkaan itsessään ole peliä huonontava ratkaisu, sillä ongelmakohdat löytyvät aivan muualta.

Kun pelisarja on löytänyt menestyskaavansa, julkaisijat uskaltavat sitä harvemmin muuttaa, vaikka pelaajat ja kriitikot innovaatioiden perään itkevätkin. Siksi Ubisoftia pitääkin kehua siitä, että se on antanut tekijöille luvan viedä yhtä sen suosituimpiin pelisarjoihin kuuluvaa Rainbow Sixiä kokonaan uuteen suuntaan. Sääli vain, että suunta on ollut metsä.

Aiemmat sarjan konsolipelit ovat olleet hidastempoista, mutta tiukkatunnelmaista taktista terroristijahtia. Ne ovat loistaneet erityisesti ryhmäpohjaisen verkkomoninpelinsä ansiosta. Uusin peli Lockdown muuttaa kaavaa huomattavasti nopeatempoisempaan ja räiskintäpainotteisempaan suuntaan, minkä kuuleminen on taatusti myrkkyä monille sarjan veteraaneille. Toiminnallisempi suunta ei kuitenkaan itsessään ole peliä huonontava ratkaisu, sillä ongelmakohdat löytyvät aivan muualta.

Lopullisen niitin tekoälyttömyydelle antaa koneihmisten ampumatarkkuus. Pitkillä matkoilla tulitaisteluissa on vielä aitoa tunnelmaa, mutta lähietäisyyksillä voi nähdä konnan ja koukun tulittavan toisiaan putket kuumina metrin päästä toisistaan – osumatta. Tekoälyn epätasaisen käytöksen vuoksi pelaaja voi aivan hyvin ramboilla ja hoitaa kaikki viholliset itse juokse ja ammu -tekniikalla.

Joissakin tehtävissä on myös ryhmän tarkka-ampujalla pelattavia osuuksia, jotka kyllä tuovat vaihtelua pelaamiseen, mutta tuntuvat liian paljon valopistoolipeliltä.

Onkin onni, että verkkopeliominaisuudet, varsinkin Xboxilla, ovat edelleen kiinnostavia ja toimivia. Peruspelitiloja mielenkiintoisemmaksi nousee Xboxin urapelitila. Tässä pelitilassa pelaaja luo oman hahmonsa neljästä erilaisesta hahmoluokasta (kommando, erikoisjoukkojen sotilas, pioneeri ja lääkintämies) ja siirtyy verkkopeliin sotimaan sekä ansaitsemaan kokemusta ja varustepisteitä. Pelihahmon taidot ja varusteet riippuvat hahmoluokasta, ja niitä voi kehittää monipuolisesti pisteillä ja kokemuksella. Pisteitä saa jo pelkästä pelaamisesta, joten tappioputki ei estä hahmonkehitystä.

PS2-versiossa urapelitilaa ei ole. Sen sijaan tarjolla on Rivalry-niminen pelitila, jossa kaksi pelaajien joukkuetta sotii toisiaan vastaan tavoitepohjaisesti.

Rainbow Six: Lockdown on hyvä osoitus siitä, että uudistuminen ei ole helppoa. Toiminnallisempi ote ei ole pahasta, mutta toivoa sopii, että Red Storm saa korjattua Lockdownin virheet seuraavassa osassa. Näin maineikkaalla sarjalla ei ole varaa kompuroida kahta kertaa peräkkäin.

Tekijä: Red Storm Entertainment
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: PS2, Xbox
Saatavilla: Xbox, PS2, GameCube
Pelaajia: : 1–4 pelaajaa (Xbox ja GameCube), 1–2 (PS2)
Pelin kotisivu: rainbowsixgame.com

Muropaketin uusimmat