Uusimmat

Ratchet & Clank: A Crack in Time (PS3)

23.10.2009 14:30 Miikka Lehtonen

Ollaanpa rehellisiä: Tools of Destruction oli Ratchet & Clank -pelinä hyvä, mutta uuden sukupolven pelinavauksena se jätti toivomisen varaa. Suuret uudistukset ja uudet ideat loistivat poissaolollaan, mutta perinteisen hyvä pelattavuus ja karkkigrafiikat paikkasivat paljon. Sama linja jatkui Quest for Bootyssä.

A Crack in Time ei vieläkään keksi pyörää uudelleen, mutta koska tämä pyörä on tehty puhtaasta platinasta ja on kiinnitetty aikakoneena toimivaan DeLoreaniin, ketä kiinnostaa jos se sattuukin olemaan pyöreä?

Kuluva vuosi on ollut PlayStation 3:n omistajille sangen hyvä. Ensin Killzone 2 alkuvuodesta, äsken Uncharted 2 ja nyt vielä Ratchet & Clank: A Crack in Time. Peleillä ei sinänsä ole paljon muuta yhteistä kuin niiden huippuhyvä laatu: kaikki kolme ovat minun kirjoissani vuoden parhaiden pelien joukossa, joskin aivan eri syistä.

Mahtavaa kirjoitusta

Kun viimeksi näimme Ratchetin ja Clankin yhdessä, kaksikko oli juuri pelastanut galaksin Clankin uusien Zoni-ystävien kanssa. Yllättäen onnellinen loppu sai traagisen käänteen kun Zonit sieppasivat Clankin ja jättivät Ratchetin pyörittelemään päätään. PlayStation Networkissa julkaistu A Quest for Booty paljasti hieman taustoja, mutta jätti ne suurimmat kysymykset vaille vastauksia.

Toisin on nyt, sillä päätösosalle sopivasti informaatiota on tarjolla rutkasti. Kauheasti spoilailematta voinemme kertoa, että Zonit ovat toimittaneet Clankin pahan robottitohtori Nefariouksen kouriin. Tohtori haluaisi valloittaa galaksin ja tarvitsee siihen universumin keskustassa sijaitsevaa galaktista kelloa, jonka avulla hän uskoo voivansa matkustaa menneisyyteen kumoamaan kaikki hyvisten voitot. Nefariouksen epäonneksi galaktiseen kelloon ei ole asiaa ilman Clankin pääkopassa sijaitsevaa avainta.

Ennen kuin Nefarious pääsee käsiksi kellon salaisuuksiin, Clank onnistuu pakenemaan ja hänelle selviää, että kellon avain on hänen päässään erittäin hyvästä syystä ja hänen kohtalonsa on sidottu läheisesti galaktiseen kelloon. Samaan aikaan toisaalla Ratchet etsii uuden liittolaisensa kanssa Clankia ja samaista kelloa, sillä hänellä on syytä uskoa, että se voi pitää sisällään hänen kadonneiden Lombax-veljiensä pelastuksen.

Panoksia ei siis puutu ja tarinasta löytyy mittakaavaa riittämiin. Ilahduttavasti pelin käsikirjoitus on sen verran korkeaa tasoa, että juonenkäänteet, yllätykset ja dramaattiset hetket tuntuvat todella eläviltä. A Crack in Timen tarina avautuukin oikeasti hauskalla, kiinnostavalla ja ajoittain koskettavalla tavalla, josta moni pelikirjoittaja voisi ottaa oppia. Ei olisi tasohyppelystä uskonut!

Avoin avaruus

Puhtaasti pelinä puhuttaessa A Crack in Time saa niin ikään puhtaat paperit, sillä aikamatkailun henkeen sopivasti se korjaa edellisten pelien ongelmia kuin Sam Beckett konsanaan. Aloitetaan vaikka avaruuskissa Ratchetista.

Ratchetilla pelattaessa peli on aluksi hyvin samankaltaista kuin aina ennenkin: tasohyppely toimii, räiskintää on riittävästi ja asearsenaali saisi banaanivaltion diktaattorin kateelliseksi. Tarjolla on niin vanhoja tuttuja aseita kuin aivan uuttakin tykitettävää. Uusien aseiden parhaimmistoon lukisin röyhtäilemällä vihollisia tuhoavan avaruussammakon tai mustan aukon, josta kurkkii tuttavallinen ja koskettelusta pitävä ulottuvuuksienvälinen lonkerohirviö, joka muuten tykkää vapaa-aikanaan lukea.

Asevalikoimaa suunnitellessaan Insomniacin veikot ovat taas kerran antaneet mielikuvitustensa laukata ja lyöneet vertauskuvallisen kunnarin. Paria poikkeusta lukuun ottamatta aseet ovat hauskoja ja käyttökelpoisia. Vielä mukavammin niiden jakelu on rytmitetty erinomaisesti, sillä pelaaja saa juuri oikeilla väleillä käteensä jotain uutta ja mukavaa. Kun peli on muutenkin rytmitetty erinomaisesti, A Crack in Time on peli, jonka parissa aika rientää ja tylsää ei ole ikinä.

Ratchetin työkaluvalikoimasta löytyy myös vehkeitä joka lähtöön, mikä onkin luonnollista. Kun hän on erossa Clankista suurimman osan pelistä, perinteisille leijuntarepuille ja muille piti keksiä uudet vastineet. Oma suosikkini tällä alalla on pari rakettikenkiä, joilla Ratchet voi kiitää raketin lailla pitkin kiskoja ja loikkia mitä ihmeellisimpiin paikkoihin hyppyreiltä ja seinien kautta kimpoillen. Moni pelin salaisuuksista löytyykin juuri rakettipopoja hyödyntäen.

Uudet lelut eivät kuitenkaan ole ainoa uudistus, sillä parin tunnin seikkailun jälkeen peli näyttää todelliset kyntensä: kun Ratchet lähtee ensimmäiseltä planeetaltaan, edessä ei suinkaan ole seuraavan etapin valitseva näyttö, vaan avoin tähtijärjestelmä. Pelaaja voi lennellä planeetalta toiselle haluamassaan järjestyksessä ja etsiä avaruudesta niin kätkettyä kivaa, sivutehtäviä kuin peliä helpottavia uusia työkaluja.

Eihän kyse toki ole mistään GTA in space –tason ilmestyksestä, mutta uudistus tuulettaa peliä mainiosti. Avaruudessa kuluu aikaa tuntikausia ja se on täynnä kaikenlaista mukavaa puuhaa sekä erinomaisen toimivaa komediaa.

Samaan aikaan suuressa kellossa…

Ratchetin etsiessä ystäväänsä Clankilla riittää omaa puuhaa. Hän seikkailee pitkin galaktista kelloa ratkoen sen salaisuuksia, omaa taustaansa ja paikkaansa galaksissa. Ratchet-osioiden ollessa tiukkaa toimintaa Clank keskittyy enemmän ratkomaan ongelmia ja paljastamaan vastauksia pelaajia askarruttaneisiin kysymyksiin.

Aikaa hallitsevasta kellosta kun on kyse, moni Clankin ongelmista liittyy juuri ajan hallintaan. Hän oppii manipuloimaan aikaa ja täten korjaamaan hajonneita esineitä tai tuhoamaan vihollisiaan, mutta useimmiten ajalla pelleillään ongelmien parissa. Milläs esimerkiksi avaat oven, joka vaatii auetakseen neljän painelaatan painamisen? No tietenkin monistamalla itsesi!

Suuri osa Clankin ongelmista ratkotaan eräänlaisen tosielämän videonauhurin kanssa. Clank voi nauhoittaa omia touhujaan ja sitten toistaa niitä samalla kun tekee uutta. Näin yksi Clank laskee lavan, jolla toinen kiipeää avaamaan kolmannelle tien eteenpäin, sitten vaihdetaan paikkoja ja synkataan tarkkaan toimia samalla kun pelaajan aivot sauhuavat – mutta hyvällä tavalla. Ongelmat ovat kinkkisiä mutta sitäkin palkitsevampia ja hauskempia.

Ajan kanssa puuhastellaan ongelmia ratkottaessa laajemminkin, mutta en pureudu niihin yksityiskohtiin sillä se spoilaisi monta hauskaa yllätystä. Todettakoon vain, että jos Paluu tulevaisuuteen –tyyppinen aikamatkailu ja siihen liittyvä huumori viihdyttävät, pelistä saa irti monta hyvää naurua.

Galaktista kivaa

A Crack in Time on mitä mainioin peli. Se olisi ollut todella hyvä jo pelkästään tarjoamalla meille sen vanhan, tutun Ratchet & Clankin pienillä parannuksilla, mutta tiimi on innostunut viilailemaan peliään vielä entistä enemmän. Mikä ilahduttavampaa, uudistukset ovat laidasta laitaan positiivisia.

Tämä ei kuitenkaan vielä kerro koko totuutta. Hehkutin jo pelin käsikirjoitusta, mutta nyt hehkutan lisää. Pelin jokaisesta bitistä huokuu esiin sitä rakkautta, jolla Insomniac on selvästi peliään värkännyt. Tunnelma on lämmin, huumori aidosti hauskaa ja seikkaillessa aika rientää kuin siivillä. En valehtele tai liioittele kun totean, että pelin loppuanimaatiota katsellessani jouduin kuivaamaan silmäkulmiani ja uskon että näin käy monelle muullekin.

Erikoismaininnan ansaitsevat myös pelissä ääntelevät näyttelijät, jotka vetävät roolinsa erinomaisesti ja tuovat peliin aimo-annoksen lisätunnelmaa. On mukava todeta, että kehut pätevät myös suomeksi, sillä pelilevyltä löytyy kotimainen versio pelistä. Kerrankin voi todeta, että sekin on toteutettu hyvin eikä vain loikittu aidan yli sen matalimmasta kohdasta.

Ilahduttavasti A Crack in Time on myös peli, joka ei lopu heti kesken. Minulta hurahti ensimmäiseen läpipeluuseen aikaa reilusti yli 10 tuntia enkä sinä aikana tehnyt tai nähnyt kaikkea. Lopputekstien (joiden aikana kannattaa muuten heilutella analogitikkuja) jälkeen peli antaa nimittäin tilaisuuden joko jatkaa peliään ja kerätä puuttumaan jääneet salaisuudet, tai palata pelin alkuun uudelle Challenge Mode –läpipeluulle, jossa saa pitää omat aseensa ja kykynsä, mutta galaksi on entistä tylympi paikka. Tiettävästi koviksia palkitaan muillakin yllätyksillä.

Kun en oikeasti miettimälläkään keksi pelistä mitään suurempaa valittamista paria turhauttavaa pomotaistelua lukuun ottamatta, on todettava että A Crack in Time on erinomainen peli.

Lue myös: Ratchet & Clank Future: A Crack in Time sisältää enemmän tarinaa

 

Tekijä: Insomniac Games
Julkaisija: Sony Computer Entertainment
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3
Pelaajia: 1
Pelin kotisivu: Ratchet & Clank Future: A Crack in Time
Miikka Lehtonen

 

Toinen mielipide

Aseet ovat olleet aina isossa osassa Ratchet & Clank -sarjan peleissä ja Insomniac tuntuu vihdoin onnistuneen täydellisesti niiden tasapainotuksessa. Siinä missä aikaisemmissa osissa tietyt aseet ovat tuntuneet etenkin myöhemmässä vaiheessa liian heikoilta tai liian tehokkailta, A Crack In Timessa kaikilla aseilla on oma käyttötarkoituksensa. Mikään ei myöskään ole selkeästi muita parempi.

Samoin Clankilla pelaaminen on parantunut huomattavasti aiemmasta, jolloin Clank oli enemmänkin vain välttämätön paha. Nyt pikkurobotilla kuitenkin pelaa mielellään. Clankin liikkumista on paranneltu ja muutenkin osioiden rakennetta on viilattu parempaan suuntaan. Puzzlet ovat osioiden parasta antia, etenkin vapaaehtoiseksi tehdyt muutamat kinkkisemmät pulmat, joiden ratkaisua voi joutua pohtimaan pitkään.

Pelin jakaminen selkeästi kahteen erilaiseen osioon muuttanut pelin rakennetta. Ennen kaikissa kentissä oli hyvä sekoitus puzzlenratkontaa, minipelejä ja toimintaa. Vaikka toimintapuoli on hoidettu tällä kertaa paremmin kuin koskaan, Ratchetilla pelattavat kentät ovat liiankin toimintapainotteisia ja suoraviivaisia.

Uusin Ratchet & Clank ei ehkä yllä yksityiskohdissaan Unchartedin tyylisten pelien tasolle, mutta sen minkä se häviää yksityiskohdissa se voittaa silkassa ruudulle syötettävän kaaoksen määrässä. Räjähdykset ja kaikenlainen tuho valtaavat ruudun ilman että 60fps:n ruudunpäivitys ottaa juurikaan osumaa. Ääninäyttely on huippuluokkaa niin kuin aina ja jopa suomenkielinen ääninäyttely on keskimääräistä selkeästi parempaa tasoa, vaikka suomennos itsessään kaipaisikin vielä viilausta.

A Crack In Time on hieman ristiriitainen kokemus. Toisaalta se on monin tavoin paras ja hauskin tähän mennessä julkaistu Ratchet & Clank, mutta sen selkeästi kahtia jaettu rakenne ei aina toimi. Näin R&C-veteraanina tuntuu, että tämän jälkeen on aika jättää Ratchet & Clank -pelisarja rauhaan joksikin aikaa.

Petteri Kaakinen

 

Lisää aiheesta

Ratchet & Clank Future: A Crack in Time sisältää enemmän tarinaa

Ratchet & Clank: Tools of Destruction (PS3)

Ratchet & Clank: Quest for Booty (PS3)

Secret Agent Clank (PS2)

Lue myös

FIFA 10 (PS3, Xbox 360)

MAG-ennakko (PS3)

Pro Evolution Soccer 2010 (PS3, Xbox 360)

Section 8 (PC, Xbox 360)

Shattered Horizon -ennakko (PC)

 

Muropaketin uusimmat